Elsebeth Palsgaard-Jensen har med titel af "madformidler" arbejdet med økologiske grøntsager i Tivoli-restauranten Gemyses væksthus.

Foto: Tivoli
28.06.19 DI Business Nyheder

Turister ønsker sommer, sol og mindre CO2

Flere og flere turister efterspørger klimavenlig ­ferie. For Tivoli og Skallerup Seaside Resort er bæredygtighed blevet et markedsvilkår.

En tur på stranden uden plastikaffald har erstattet drømmen om de tropiske lande for den nye generation af grønne turister. Mens verdensbefolkningen rejser som aldrig før, er bæredygtighed blevet helt centralt, når turister vælger ferie. Det oplever to danske virksomheder i turistbranchen.

En af dem er det nordjyske feriecenter Skallerup Seaside Resort A/S. Feriecentret har siden 2009 været CO2-neutral og bruger blandt andet pizzabakker af genbrugsmateriale. Men det er først nu, at efterspørgslen på det bæredygtige er begyndt rigtigt at tage fart, fortæller feriecentrets direktør, Jørgen Høll.

– Vi har mange gæster, som begynder at have bæredygtighed som parameter for deres ferie, siger han.

Skallerup Seaside Resort fokuserer på brug af vedvarende energi og biobrændsel fra en lokal gård til opvarmning og har installeret 488 kvadratmeter solfangere på centerbygningens tag. Og feriecentret bruger kun eldrevne biler på området.

Den stigende efterspørgsel på klimavenlighed kommer i takt med et voksende marked af turis­ter. Sidste år slog Danmark turismerekord med tæt på 54 millioner overnatninger. Udsigten for 2019 er, at der atter sættes turismerekord, viser en prognose fra VisitDenmark.

Læs også: Vand bliver et af dette århundredes største udfordringer

Grøn bølge

I København mærker Tivoli A/S også efterspørgslen ved langt flere henvendelser om bæredygtighed fra besøgende.

– Med næsten fem millioner besøgende årligt er vi i kontakt med mange turister. Vi oplever bestemt en stigning i interessen for bæredygtige løsninger især forbrug af lokale råvarer, genbrug af plastik og mulighed for vegetar- og veganermåltider. Bæredygtighed er blevet et markedskrav, siger Dorthe Weinkouff Barsøe, underdirektør for brand og kommunikation i Tivoli.

Bæredygtighed er blevet et markedskrav Dorthe Weinkouff Barsøe, underdirektør for brand og kommunikation i Tivoli

Det er ikke kun Tivoli og Skallerup Seaside Resort, der oplever større efterspørgsel på bæredygtighed fra turister. Det er en global trend. Alene blandt tyske turister, som står for over halvdelen af Danmarks udenlandske overnatninger, ønsker over halvdelen, at deres ferie er bæredygtig. Det viser en ny undersøgelse foretaget for det tyske miljøministerium.

Læs også: Carlsberg: Vi har flere grønne satsninger på vej

Målrettet topledelse

Der er god forretning i bæredygtighed. Ikke blot ved at ramme turisternes behov, men også ved at reducere forbrug og omkostninger. Men omstillingen er ikke billig og kræver en stærk tro hos topledelsen.

– Det er vigtigt, at den bæredygtige omstilling er forankret i topledelsen, så organisationen er målrettet – ellers sker det ikke. Man kan hurtigt springe til konklusioner om, at det er besværligt eller fordyrende at omstille. Det er det ikke nødvendigvis. Det kræver blot, at man har en topledelse, der tror på det og italesætter det, siger Tivolis underdirektør.

Den holdning har genklang hos Skallerup Seaside Resort. Virksomheder skal omstille af gavn ikke af navn.

– Vi har truffet et aktivt valg i ledergruppen om at øge bæredygtigheden. Det betyder, at hver eneste beslutning kommer med en overvejelse, om den er grøn. Hvis topledelsen ikke er dybt engageret, kan man ikke omstille, siger Jørgen Høll.

Læs også: Virksomheder skruer grønne ambitioner i vejret

Virksomheder skal eje bæredygtighed

For at virksomhederne kan få mest muligt udbytte af det voksende antal turister og stigende efterspørgsel på bæredygtighed, vil der kræves endnu mere af samarbejdet på tværs af brancher, mener Sune K. Jensen, sekretariatsleder for turisme og oplevelsesøkonomi i Dansk Industri.

– Det er jo ikke kun turismebranchen, der har kontakt med turisterne. Det er også købmanden, tøjbutikken og taxaen. Ved samarbejde sikrer vi også, at Danmark kan klare presset på landets ressourcer ved flere forbrugere i landet, siger han.

Både Tivoli og Skallerup Seaside Resort ser gerne et endnu stærkere erhvervssamarbejde, hvor virksomheder tager ejerskab på bæredygtighed.

– Den bæredygtige omstilling skal ikke komme som påbud fra Christiansborg, for så rammer det virksomheder, som ikke har midlerne til omstilling. Det skal komme fra os virksomheder, og det bæres af efterspørgsel fra befolkningen, siger Jørgen Høll.

Læs også: Tre virksomheder har fundet klimakursen

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Skrevet af:

Rasmus Emil Gravesen

Sune K. Jensen

Chef for turisme og oplevelsesøkonomi

  • Direkte +45 3377 3923
  • Mobil +45 2949 4624
  • E-mail skj@di.dk
Relateret