Eksport af kvalitets-møbler og -legetøj sikrer Danmark 135 mia. kr. om året
Halvdelen af den danske vareeksport har så høj kvalitet, at udlandet betaler ekstra. Det sender danske virksomheder i top i den europæiske kvalitetselite. Skal vi blive der, er det nødvendigt med investeringer, siger chefanalytiker i DI, Allan Sørensen.
Hvis der var EM i eksport fra den dyre ende, ville danske virksomheder komme på en flot fjerde plads. Kun overgået af Irland, Tyskland og Holland.
De såkaldte ”up-market produkter” hiver årligt 135 mia. kr. ekstra hjem til Danmark i forhold til, hvis de skulle være solgt til europæiske gennemsnitspriser. Det viser en analyse fra Dansk Industri (DI).
- Mere end halvdelen af vores samlede vareeksport er af så høj kvalitet, at udlandet er villig til at betale ekstra. Det kan de danske virksomheder med rette være stolte af, siger chefanalytiker i DI, Allan Sørensen.
Læs også: Bekymret underleverandør: Global uro er begyndt at skade os
Godt design og god bæredygtighed
De danske up-market produkter er blandt andet lægemidler, legetøj og møbler, der er kendetegnet ved, at de har så gode egenskaber, at de kan sælges til 15 procent højere priser, end hvad europæiske konkurrenter kan tage for tilsvarende produkter.
Skal vi også i fremtiden tilhøre den europæiske kvalitetselite kræver det, at vi ligger i top med forskning, innovation og produktudvikling. Allan Sørensen, Cheføkonom
Allan Sørensen peger på, at danske virksomheder arbejder med mange forskellige elementer, for at få deres produkter til at adskille sig fra konkurrenternes.
- Fysisk kvalitet, design og skræddersyede løsninger er blandt de egenskaber, som kan give varer en høj værdi. Ansvarlig produktion og bæredygtige produkter er ofte også noget som kunderne vil betale ekstra for, siger DI’s chefanalytiker.
Læs også: Danmarks andel af verdensøkonomien er halveret
Pas på førerpositionen
Men. For der er et stort men.
DI’s analyse viser også, at 10-15 procent af de danske kvalitetsprodukter hvert år falder ned i en lavere prisklasse.
- Den internationale konkurrence er benhård, og konkurrenterne lurer hurtigt, hvad der giver kunderne ekstra værdi - og virksomheden højere salgspriser, siger Allan Sørensen.
Han peger på, at skal Danmark beholde sin flotte placering – og nyde godt af de mange ekstra milliarder kroner i eksportindtægter – skal der investeringer til.
- Skal vi også i fremtiden tilhøre den europæiske kvalitetselite kræver det, at vi ligger i top med forskning, innovation og produktudvikling. Uden det kan den danske styrkeposition hurtigt blive sat over styr, for de danske merpriser er kun mulige, fordi produkterne kan noget særligt, siger DI’s chefanalytiker.
Up-market produkter
Et produkt er defineret som up-market, hvis produktets pris er mere end 15 procent højere end gennemsnits-prisen for det tilsvarende produkt blant alle EU-landene. På samme måde er low-market produkter defineret som produkter, hvis pris er 15 procent lavere end gennemsnits-prisen. De resterende produkter kaldes mid-market.
Produkternes pris er beregnet ved at se på eksportens værdi i forhold til den eksporterede mængde (tons eller andre supplerende mængdeenheder).
Læs DI's analyse her
Hold dig opdateret
Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.