Nilly Taheri, Nima Sophia Tisdall og Asger Narud er tre unge, danske debattører, der deltager i DI Topmødet 2019, hvor de bl.a. fortæller om deres generationens holdning til verdens klimaudfordringer og giver bud på, hvem der skal løse dem - og hvordan.

17.09.19 DI Business Nyheder

Unge: Virksomheder kan løse verdens klima-problemer

Klima og miljø er de unges største bekymring – og virksomhederne er bedre end bl.a. politikerne til at løse udfordringerne, siger de i en DI-undersøgelse blandt de 20 – 36-årige.

– Jeg synes, virksomhederne skal ranke ryggen. Jeg tror grundlæggende på, at de har den største rolle. Men man skal ikke underkende at ”money talks”. Når der er penge i at være grøn, er der også flere, der bliver det.

Sådan siger 26-årige Nilly Taheri. 

Hun er Danmarks ungdomsdelegat for FN med fokus på klima og miljø. Og helt på linje med deltagerne i Dansk Industris undersøgelse "Millenials og Generation Z".

I den svarer 58 procent af de unge mellem 20 og 36 år, at virksomheder i ”høj” eller ”meget høj” grad er i stand til at løse verdens klima- og miljøudfordringer. Det er lidt større tiltro, end de har til, at politikere kan løse udfordringerne (56 procent). Til gengæld mener lidt flere (59 procent), at EU er i stand til det.  

Læs også: Sandahl: Klimaindsats er en af fire grundsten for Danmarks fremtid

Vi ved, konsekvenserne rammer os

Men selv om et flertal af de unge altså har tiltro til, at klima- og miljøproblemerne kan løses, er det samtidig det, der bekymrer dem mest. 

64 procent af de unge svarer, at verdens og Danmarks miljø- og klimaudfordringer er det, der bekymrer dem mest. 

Læs flere klima-artikler i det seneste nummer af DI Business-magasinet
(Artiklen fortsætter under billedet)

DI Business magasin om grøn vækst som nyt pejlemærke for DI

Magasinet DI Business nr 7 2019 har fokus på grøn vækst som nyt pejlemærke for DI. Læs om virksomheders indsatser og udfordringer, interview med energi- og klimaminister Dan Jørgensen (S), om unges tilgang til klimaforandringer og virksomheder og meget meget mere. Klik her for at læse online

Foto: Belle Djerberg

Nilly Taheri mener, at problemets omfang er gået op for den unge generation i en helt anden grad end for den ældre.

– Vi ved, at konsekvenserne kommer til at ramme os, men også at det er vores forældre og bedsteforældre, der har magten til rigtig at gøre en forskel lige nu, siger Danmarks ungdomsdelegat for FN med fokus på klima og miljø.

Læs også: Ancotrans vil bruge 5 procent af overskud til grøn omstilling

Bæredygtige virksomheder efterlader stort aftryk

Nima Sophia Tisdall er direktør og medstifter af virksomheden Blue Lobster, der hjælpe små fiskere med at sælge direkte til restauranter i København. 

Hun tror, at virksomhederne i dag står stærkt i kampen mod klima- og miljøudfordringerne. Og at de ikke nødvendigvis behøver at have bæredygtighed som kernefokus for at gøre en forskel.

- Hvis en stor virksomhed i dag bliver mere bæredygtig på enkelte parametre, betyder det også meget. Hvis de omstiller eksempelvis indkøb, transport eller dele af produktionen er aftrykket stort, siger Nima Sophia Tisdall.

Læs også: Dan Jørgensen: Virksomheder afgørende for grøn succes

Lad os gøre det sammen

Asger Narud, forfatter og debattør med fokus på klima og bæredygtighed, efterspørger et fælles langsigtet klimaprojekt, der kan styrke sammenhængskraften i Danmark. 

- Vi har de sidste 20 – 30 år ikke haft et fælles projekt i Danmark. De sidste år er mål og midler blevet blandet sammen. Innovation, vækst og ny teknologi er jo ikke mål i sig selv. Det kan være midler til at opnå et større mål – såsom et klimaneutralt Danmark, hvor mennesker og miljø trives, siger han.

De unge debattører er enige om, at politikerne skal på banen klima- og miljødebatten – og at deres rolle de næste år i høj grad skal være at understøtte virksomhedernes grønne tiltag.

– Danske virksomheder vil gerne være bæredygtige frontløbere. Det skal politikerne støtte op om. De skal skabe nogle rammer, der gør det lettere at være bæredygtig, siger Nima Sophia Tisdall.

De tre unge deltager tirsdag d. 17. september i Dansk Industris Tomøde 2019, hvor de taler under oplægget: Tre millennials med en sag.

Læs også: Danfoss: Regeringens CO2-mål er inden for rækkevidde

Fakta

Millenials og Generation Z-undersøgelse

Udført af YouGov for DI
April 2019
Genration Z: (20-24 år)
Millenials: (25 – 36 år)

Fakta

De unge debattører

Nilly Taheri
En del af Dansk Ungdoms Fællesråds ungdoms-delegater for FN under temaet klima og miljø
Uddannet cand.jur. fra Københavns Universitet
26 år

Nima Sophia Tisdall
Direktør og medstifter af virksomheden Blue Lobster, der forbedrer markedsvilkårene for små fiskere
Fremhævet som ”global nytænker” af Barack Obama ifm. med start-up-virksomheden Blue Lobster
Uddannet cand.merc.pol. fra Copenhagen Business School
25 år

Asger Narud
Forfatter og debattør med fokus på klima og bæredygtighed
Har arbejdet med velfærdsinnovation hos tænketanken Mandag Morgen
Uddannet cand.scient.pol fra Aarhus Universitet
30 år

Linda Duncan Wendelboe

Chef for DI Global Talent

  • Direkte +45 3377 3906
  • Mobil +45 9398 8050
  • E-mail lidw@di.dk
Relateret