Kabler forbindes og virksomhederens IT-investeringer vokser, viser ny DI-analyse.

22.10.20 DIB Nyheder

Corona sætter gang i virksomhedernes IT-investeringer

Ny undersøgelse viser, at virksomhederne forventer at investere godt 5 milliarder kroner mere i IT end sidste år. Corona er en del af forklaringen. De små- og mellemstore virksomheder er også i gang, men kan dog godt skrue endnu mere op for tempoet, mener Dansk Industri.

Coronapandemien har for alvor fået virksomhederne til at sætte turbo på deres IT-investeringer. Det fremgår af en ny analyse foretaget af Dansk Industri (DI) på baggrund af oplysninger fra Danmarks Statistik og DI’s virksomhedspanel.

I alt forventer virksomhederne at investere godt 5 milliarder kroner ekstra i IT i 2020, hvilket bringer virksomhedernes IT-investeringer op på 71 milliarder kroner for året. En særdeles positiv udvikling, der står i kontrast til udviklingen under finanskrisen, hvor investeringerne faldt, fortæller DI.

- Det er virkelig godt at se, at virksomhederne sætter turbo på den digitale omstilling. Det er helt afgørende for vores virksomheders muligheder for at konkurrere med udlandet, at de udnytter den nye teknologi mest muligt. Og det kræver investeringer – også i krisetider, siger digitaliseringspolitisk chef Christian Hannibal fra DI. 

Flere virksomheder oplyser da også, at IT-investeringer er en af grundende til, at de forventer at komme styrket ud af coronakrisen. 75 procent af de store virksomheder og 40 procent af SMV’erne, der forventer at komme styrket gennem krisen, siger således, at øget brug af digitale løsninger er med til at frigøre ressourcer, som styrker deres virksomhed.

- Det vidner om, at virksomhederne også har brugt krisen til at tænke over, hvordan de kan ruste sig bedre til fremtiden. Det er værd at glæde sig over, selvom krisen i sig selv selvfølgelig er en kæmpe belastning for mange virksomheder. Samtidig er det klart, at en del små- og mellemstore virksomheder også har brug for at investere mere i ny teknologi, som kan hjælpe dem til at blive endnu smartere og hurtigere, siger DI-chefen Christian Hannibal og tilføjer: 

- Statsministeren har lagt op til, at Danmark skal have en ny digitaliseringsstrategi. Vi håber, at det bliver en strategi, der bygger videre på de gode erfaringer fra corona-krisen og fremmer erhvervslivets digitale omstilling. Det vil være godt danske virksomheder og godt for Danmark.

Læs hele analysen: Coronakrisen sætter turbo på virksomhedernes digitale investeringsplaner.

Der er penge i digitalsering

En af de virksomheder, der har travlt med at blive mere digital er Glaspartner i Esbjerg.

- Glaspartner har i mange år været en meget manuel drevet virksomhed, hvor mange stykker papir blev båret rundt i virksomheden og sendt afsted til kunderne. Nu er vi i gang med en større transformation, hvor hele virksomheden skal digitaliseres, siger administrerende direktør Ib Madsen.

Han fortæller, at Glaspartner blandt andet har haft stor glæde af SMV/Digital programmerne, hvor virksomheden har fået hjælp til at lægge en strategi for digitaliseringen og god sparring fra eksperter.

- Nu har vi fået en skarp køreplan for, hvad der kan digitaliseres, som også er meget brugbar i vores dialog med vores IT-leverandør, fortæller Ib Madsen fra Glaspartner.

Digitaliseringen skal også revolutionere Glaspartners dialog med deres kunder, som oftest er håndværkere, der har brug for en specifik glasløsning. I stedet for at klare det hele over telefonen og der efterfølgende sendes en regning med posten, er det Glaspartners plan, at kunderne skal kunne bestille glasløsningerne over nettet. Det vil i sidste ende spare tid for både Glaspartner og deres kunder.

- Det er klart, at idéen også er båret af, at vi har haft flere kunder, der har sagt, kan vi hjælpe dem med en IT-bestillingsløsning, der kan spare dem administrationstid, så vil vi også blive en mere foretrukken leverandør, siger Ib Madsen og tilføjer:

- Så der er selvfølgelig også noget kommercielt i det. Vi har en klar forventning om at kunne tage noget marked.

Læs også: Coronakrisen har øget virksomheders blik for 3D-print

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Christian Hannibal

Christian Hannibal

Digitaliseringspolitisk chef

Relateret indhold