Der er blevet længere mellem passagerne i storbyernes kollektive transport i takt med at coronakrisen har ramt verden.

03.04.20 DIB Nyheder

Tog og busser i verdens storbyer har mistet fire ud af fem passagerer

Beregninger fra DI viser, at brugen af kollektiv transport i verdens største byer er kollapset under coronakrisen.

Det er ikke kun i Danmark, der er blevet mere plads i tog og busser under coronakrisen. Det samme er tilfældet i næsten hvert eneste storby i Europa, USA og Asien.

Hvor voldsom opbremsningen har været fremgår af beregninger foretaget af Dansk Industri (DI) på baggrund af data fra mobilitetsappen Citymapper, der holder øje med brugen af kollektive transportformer som bus, tog og metro i verdens storbyer.

DI’s beregninger viser, at mobiliteten i verdens storbyer er faldet til en femtedel af, hvad den var før coronakrisen. I DI’s beregninger er der taget højde for, hvor stor betydning de forskellige lande har for dansk eksport – på den måde kan data give et signal om, hvor stor en opbremsning, der har været på Danmarks eksportmarkeder.  

Ifølge brancedirektør for DI Transport Michael Svane er det voldsomme fald i mobiliteten et sigende udtryk for coronakrisens alvor. 

- Det siger jo alt om, at verdens økonomierne befinder sig i dyb krise. Når busser, tog og metro er nærmest mennesketomme i verdens hovedstæder, så er det i vidt omfang fordi, at samfundet er gået i stå, siger han til erhvervsmediet DI Business og tilføjer: 

- Det er en meget alvorlig udvikling, da vi her taler om nogle af de markeder, som danske virksomheder har en meget stor eksport til og mange tusinde danske arbejdspladser er afhængige af, siger han.

Citymapper skriver kortfattet i en mail til DI Business, at der har været en ”massiv reduktion i mobiliteten i de største og mest betydningsfulde byer i verden”.

Læs også: Mere end 4 års jobfremgang tabt på to uger med ny amerikansk ledighedsrekord

Historisk nedgang i mobiliteten

Dykker man ned i Citymappers tal finder man blandt andet, at brugen af kollektiv transport i New York er faldet fra indeks 103 den 7. marts til indeks 6 den 2. april. Sagt på en anden måde så er der kun 6 med i New York Citys subway, når der for tre uger siden var 103 passager med.

I samme periode er London gået fra indeks 94 til indeks 9, Berlin fra indeks 97 til indeks 11 og Paris fra indeks 99 til indeks 5.

Udviklingen er ifølge branchedirektør for DI Transport Michael Svane gået hånd i hånd med at regeringer og sundhedsmyndigheder på tværs af verden har iværksætte omfattende tiltag for at begrænse spredningen af coronavirussen.

- Det er sandsynligt, at der aldrig nogensinde før har været så omfattende og verdensomspændende nedgang i brugen af den kollektiv trafik. Det er historisk. Desværre på en meget trist baggrund, siger han.

Citymapper vil ikke oplyse, hvor mange brugere de har på daglig basis – finansmediet Bloomberg har tidligere anslået, at de har over 20 millioner bruger - men Citymapper skriver, at deres data er omfattende nok til, at der er tale om signifikante ændringer i mobiliteten. 

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Michael Svane

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret indhold