En visualisering af den gamle Nimbus model C. Den nye el-motorcykel skal læne sig op af den gamle Nimbus model C fra 1934.

Foto: Stefan Contagallo Rasmussen/Designkunst.dk
20.01.21 DIB Nyheder

Nimbus genopstår i grøn udgave med folkets hjælp

Den legendariske, danske motorcykel skal genoplives i en el-version. Folkene bag vil skaffe finansiering med en metode, der minder om aktie-crowdfunding. DI arbejder på at gøre den tilgængelig for flere.

Kan du huske Nimbus? Motorcyklen med den karakteristiske lyd fra udstødningen, som gav den kælenavnet “humlebien”. Måske har du set den på vejene om sommeren, når entusiaster stadig drøner til træf eller bare lufter den gamle maskine. Den sidste Nimbus trillede fra fabrikken i 1960 og af de 12.000 motorcykler, virksomheden gennem årene nåede at producere, er der 4.500 tilbage hos entusiaster rundt omkring. 

Nimbus er Danmarks eneste serieproducerede motorcykel. Skabt i 1919 af Fisker og Nielsen, som bl.a. også stod bag Nilfisk-støvsugeren. 

Men nu skal motorcyklen have nyt liv. Et grønt liv. Finansieret af dem, som tror på et nyt eventyr for “humlebien”.

Claus Støvlbæk Clausen er idémanden bag en el-motorcykel hos Nimbus Motorcycles Danmark A/S.

- Vi ved præcis, hvor vi skal hen – nu skal vi bare have danskerne med. Projektet skal være folkeeje, siger han.

Pengene til projektet skal komme fra aktier, som virksomheden udbyder på sin hjemmeside. Målet er at sælge 2.700 såkaldte aktiepuljer a 5.000 kroner stykket inden månedens udgang, så han og folkene bag kan få bygget en prototype i 2021. Designet skal ligge tæt op ad den kendte type C fra 1934. 

Vi ser gerne, at mindre og nyere virksomheder får mulighed for at rejse kapital på den måde Sine Linderstrøm, Chefkonsulent

Aktiebaseret crowdfunding

Nimbus forsøg på at rejse de 13,5 millioner kroner består af aktiehandel, som lægger sig op af crowdfunding-tankegangen. Ved aktiebaseret crowdfunding kan private og professionelle investorer investere direkte i virksomheder. For virksomheden, der modtager pengene, gælder – udover at overholde en række regler i den finansielle lovgivning, at den skal være et aktieselskab.

Hos DI ser man gerne, at muligheden for aktiebaseret crowdfunding bliver bredt ud til anpartsselskaber, som iværksættere typisk er registreret som.  

- Vi ser gerne, at mindre og nyere virksomheder får mulighed for at rejse kapital på den måde, siger Sine Linderstrøm, chefkonsulent i DI, der mener, at Nimbus-projektet er med til at understrege, at der er behov for at kunne skaffe kapital på alternative måder.

Ifølge Sine Linderstrøm findes der i dag ikke en dansk platform for aktiebaseret crowdfunding. Og flere af de nuværende regler står i vejen for særligt iværksættere med en god idé. 

- Der er store formuer hos private og i den brede del af befolkningen – og det er jo en måde, hvor man kan få placeret de midler hos nogle, der kan blive fremtidens vækstvirksomheder i Danmark, siger Sine Linderstrøm.  

Læs også: Iværksætterpanel skal drømme om bedre vilkår

Begyndte under bruseren

Claus Støvlbæk Clausen har altid interesseret sig for kvalitet og design, og den tidligere gårdejer, salgskonsulent og ejendomsmægler har “et driftigt iværksættergen”. 

- En dag, da jeg stod under bruseren, kom jeg på ideen – nemlig at Nimbus har hele pakken, og at den skal tilbage. Og med den tid vi lever i, skal det selvfølgelig være i en el-version, siger den 66-årige Claus Støvlbæk Clausen. 

Han satser nu på danskernes opbakning. Knap 600 har indtil videre investeret i projektet. Og hvis man ikke når målet, vil alle investorer få deres penge tilbage, fortæller han.

- Vi er ikke ude efter pengene – vi er ude efter at genskabe den nostalgiske motorcykel med stort fokus på bæredygtighed og socialt ansvar. Og det kommer vi til at levere, siger Claus Støvlbæk Clausen:

- Vi skal en grønnere vej i fremtiden – og så gør det jo ikke noget, det bliver på en danskproduceret motorcykel.

Læs også: ”Danske virksomheder vil have gode og værdiskabende regler om bæredygtighed”

Nimbus type C

  • Designet af Peder Andersen Fisker og sønnen Anders Fisker. 
  • Den første blev solgt i 1934, og lyden fra udstødningen gav den kaldenavnet “humlebien”. 
  • Første motorcykel med teleskopforgaffel. 
  • Postvæsenet, militæret og politiet blev storkunder - blandt andet på grund af sidevognen. 
  • Produktion indstillet i 1960 på grund af konkurrence fra især biler.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Sine Linderstrøm

Sine Linderstrøm

Chefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3571
  • Mobil +45 2098 9913
  • E-mail sili@di.dk

Relateret