- Hvis de unge fra en tidlig alder dømmer den kollektive transport ude og vælger bilen til, så kan vi komme til at stå overfor endnu større trængselsproblemer i fremtiden, siger Michael Svane, branchedirektør i DI Transport.

08.06.21 DIB Nyheder

Vrooom: Flere unge tager bilen i skole

I løbet af de sidste 10 år er andelen af unge, der tager bilen til deres ungdomsuddannelse vokset fra 16 til 24 procent. Samtidig er bus og tog blevet valget fra. DI er bekymret for, at de unge bliver vænnet til at tage bilen fremfor den kollektive transport.

Der var engang, hvor det mest var i amerikanske film, at du kunne se unge mennesker komme drønende til skole i bil. Sådan er det ikke længere. I dag er der også en betydelig del af de danske unge, der vælger at tage bilen til og fra deres ungdomsuddannelse. Det viser en ny analyse fra Dansk Industri (DI).

Ifølge analysen er det i dag (2019) 24 procent af de unge, der pendler til deres uddannelse i en bil. I 2010 var det blot 16 procent af de unge, der rejste med bil. Og samtidig er andelen af unge, der rejser med kollektiv transport, typisk bus eller tog, faldet fra 51 til 43 procent. DI’s analyse viser også, at andelen af unge, der cykler i skole er faldet fra 27 til 23 procent siden 2010. Mens lidt flere er begyndt at gå.

Tallene vidner om et markant skifte i de unges transportvaner, som kan få langtrækkende konsekvenser, fortæller direktør for DI Transport Michael Svane.

- Hvis de unge fra en tidlig alder dømmer den kollektive transport ude og vælger bilen til, så kan vi komme til at stå overfor endnu større trængselsproblemer i fremtiden, siger Michael Svane og tilføjer: 

- De unge er fremtidens trafikanter og deres transportvaner har stor betydning for de udfordringer vi vil stå overfor i trafikken om 10 år.

Læs også: Fynbus: Når de unge ikke gider tage bussen - rammer det alle

Længere til uddannelse

Dykker du ned i DI’s analyse finder du desuden, at der er store regionale forskelle. Hvor andelen af de unge, der tager bil ligger forholdsvist stabilt i regionerne Nord- og Midtjylland, så er andelen af unge bilister nærmest eksploderet fra 19 til 36 procent i Region Syddanmark. Ligeledes ses en stigning fra 7 til 12 procent i Region Hovedstaden og fra 19 til 21 procent i Region Sjælland.

Ifølge DI’s analyse kan en af forklaringerne på, at flere tager bilen være, at der er blevet længere til uddannelsesinstitutionerne i takt med at antallet af uddannelsessteder er blevet færre siden 2010. Desuden spiller pris med stor sandsynlighed også en rolle, mener Michael Svane fra DI Transport.

- Det er blevet dyrere at benytte kollektiv transport, mens det er blevet billigere at købe en bil. Vi kan også se, at flere og flere unge ejer en bil eller har mulighed for at bruge deres forældres bil til og fra uddannelsen, siger Michael Svane og tilføjer:

- Samtidig kan vi se, at afstanden mellem hjem og uddannelse naturligt spiller en rolle for unges valg af transport. Uddannelserne har fået færre adresser og dermed er der også nogle unge, der har fået længere transport.

Læs hele DI's analyse her. 

Unges transportbehov skal mødes

I DI mener man, at det er afgørende at få stoppet flugten fra den kollektive transport. Sker det ikke, vil det betyde endnu større trængselsproblemer i fremtiden. For at bremse udviklingen mener Michael Svane, at der skal sætte ind på flere områder.

- Først og fremmest er det jo vigtigt, at de unge møder et produkt og en service, der matcher deres behov. Det nytter ikke noget at tage bussen i skole om morgenen, hvis man ikke kan komme hjem om efter fodboldtræning, fritidsjobbet, drama på skolen eller bare middag hos en veninde, siger han.

Michael Svane påpeger desuden, at den kollektive transport også skal have en prisstruktur, der afspejler, at de unge måske ikke pendler fast hver dag.

- Mange unge har ikke samme mobilitetsbehov hver dag. Nogle dage kan de få et lift til skole med mor eller de har overnattet hos kæresten i den anden ende af kommunen. Andre dage sker undervisningen hjemmefra. Derfor skal priser og produkter tilpasses så det bliver attraktivt for de unge at vælge kollektiv transport – også når de ikke har et ensartet rejsemønster, siger han.

En bil i 18 års gave

Samtidig er der ikke nogen tvivl om, at forældre også spiller en stor rolle for de unges transportvaner. Får de unge et sæt nøglen til forældrenes bil og et benzinkort i 18 års fødselsdagsgave er valget ofte let, mener Michael Svane.

- Som forældre tænker man ikke altid på, at den måde vi introducerer og taler om de forskellige transportformer på, er med til at definere vores børn og unge syn på både bilen, cyklen og den kollektive transport. På samme måde har det også stor betydning om vi lære dem at færdes trygt på cykel i trafikken og anvende Rejseplanen, tanke op på Rejsekortet og bestille pladsbillet i DSB app’en, siger han.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Michael Svane

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret indhold