Ved hjælp af eyetracking-optagelser af operatørers arbejdsgange har  Ørsted fået indsigt i information og retningslinjer ift. at automatisere nogle af energihandelsprocesserne. Billedet viser et kontrolrum på et kraftværk, og ikke et trading floor!

28.11.22 DIB Nyheder

Ørsteds designteam er på få år blevet hjørnesten i virksomheden

Designere og designtænkning er blevet anerkendte og vigtige elementer mange steder i Ørsted. Især komplekse problemer - som automatiseret energihandel – løses med hjælp fra designteamet.

Danske virksomheder anerkender i stigende grad værdien af ​​design til at skabe økonomisk vækst og innovation. Blandt dem er energigiganten Ørsted, hvor en bred vifte af eksperter, specialister og højt kvalificerede akademikere alle bidrager med deres ekspertise og viden til at forme kursen for grøn energi. Dertil kommer designere, der i dag spiller en uundværlig rolle i virksomheden.

- Designere og designtænkning er nu blevet anerkendte og vigtige elementer mange steder i Ørsted, siger Michael McKay, leder af Design Center of Excellence i Ørsted.

Han kom til Ørsted for blot tre år siden, men han har stor erfaring med at implementere strategisk design hos store teknologivirksomheder som eBay, PayPal og Nokia. Da han kom til energiselskabet, var der få designere på gangene. I dag er det dog en helt anden historie med design indlejret i næsten alle produkter og strategiske forretningsbeslutninger, som energigiganten træffer.

Læs undersøgelsen ”Design delivers green” om danske virksomheders behov for designere i den grønne og cirkulære omstilling.

Designværdier spredt på tværs  

Den markante ændring i tilgangen til og anvendelsen af design har primært været drevet af tillid kombineret med en række forskellige metoder til at sprede værdien af ​​design blandt kolleger på tværs af organisationen.

I Ørsteds produktudviklingsteam har Michael McKay og hans designteam fokuseret på at bringe designeren tættere på nøglekompetencerne indenfor udvikling, programmering og UX. Resultatet af den nye samarbejdsproces var klart fra starten: At arbejde tættere sammen øger chancerne for at udvikle et succesfuldt produkt eller ydelse.

- For det meste handlede det om at få dem til at acceptere en designproces og forstå alle vores designudtryk, siger Michael McKay om tilgangen.

Læs også: Går din SMV glip af oplagte gevinster?

Tag designbrillerne på

Michael og designteamet brugte også meget tid på at identificere nogle af de mest komplekse udfordringer, som virksomheden står over for dagligt.

Eksempelvis har Ørsted længe ledt efter måder at hjælpe sine operatører med at automatisere energihandel. En opgave, der kræver enorme mængder vigtig information ift. vejrudsigter, børskurser og elforbrug i mange forskellige lande. Det kræver også mange tekniske ressourcer og kognitiv kapacitet at indsamle al den nødvendige information for at placere energihandel internt.

I processen udtænkte Michael og hans co-designere en løsning på denne udfordring ved at sætte eye-tracking-briller på operatørerne og optage en typisk dag i maskinrummet. Brillerne kunne spore operatørens øjenbevægelser og dermed designe en rejse gennem alt den data, som operatøren var involveret i. Ved hjælp af optagelserne kunne Ørsted pludselig spore operatørernes arbejdsgange og give hele virksomheden indsigt i information og retningslinjer ift. at automatisere nogle af energihandelsprocesserne.

Tilgangen viste sig at være ganske vellykket og åbnede virksomhedens øjne for vigtigheden af ​​at integrere design i løsninger af komplekse problemer. Ifølge Michael var en af ​​hovedårsagerne til succesen, at det hele bundede i en forståelse af de mennesker, der var involveret i processen.

- Et komplekst system drives af mennesker; hvis vi kan forstå personerne og deres roller, kan vi designe systemet. Selv hvor automatisering er målet, siger Michael McKay.

Lyt også til podcast med Michael McKay: A little less conversation and more action - om design og energi 

Design er overalt omkring os

Udviklingen i Ørsted betyder, at designere og designtænkning nu bliver indarbejdet tidligere i processerne og mere grundigt i nye produkter og services. Derudover er designerne kommet tættere på  strategiimplementering i de forskellige forretningsenheder og denne tilgang til design bruges i dag af flere ledelsesteams.

I praksis betyder det, at designerne i Ørsted er gået fra en rådgivende rolle til en mentorrolle. Efter Michaels mening er dette en afspejling af, hvordan design gennemsyrer virksomhedskulturen samt et bevis på, at der ikke er patent på selve 'design'.

- Det bør ikke kun være designere, der er i stand til at gøre dette - det skal være en kultur for 'consulting for culture', hvor mange fagdiscipliner forstår designtænkning og arbejdsmetoder, siger Michael McKay.

Han mener også, at der bør ske et skifte, så designere blive overordnede katalysatorer. Det er afgørende for Ørsteds langsigtede strategi og mange af de problemer, som virksomheden skal løse på længere sigt, hvis målet om at forsyne verden med grøn energi skal nås.

- I en stadig mere digitaliseret, kompleks og uforudsigelig fremtid bliver integration af design et meget vigtigt parameter. Og det er afgørende at kunne bringe kreative og generative elementer ind. Dette, mener jeg, er begyndelsen på en langt mere omfattende designrejse for Ørsted, siger Michael McKay.”

Lær mere om design og grøn omstilling den 7. december

Du kan høre meget mere om Ørsted designteam onsdag den 7. december, når Dansk Design Center (DDC) i samarbejde med DI afholder eventen ”Harness the Power of Design: How to Build a Smarter, Greener Business.”

Her kan du møde:  

Michael McKay, leder af Design Center of Excellence i Ørsted

Camilla Haustrup Hermansen, viceadm direktør for Plus Pack og formand for DI Produktion

Lise Thomsen, fagleder for DI Kreative Erhverv

Christian Bason, CEO i DDC

Læs mere om eventen ”Harness the Power of Design: How to Build a Smarter, Greener Business

Lise Thomsen

Lise Thomsen

Fagleder, DI Kreative Erhverv

  • Direkte +45 3377 4795
  • Mobil +45 2949 4435
  • E-mail ltn@di.dk

Relateret indhold