- Det bliver spændende at se, hvorvidt de ansatte kan vende sig til ikke at have en fast plads og at skulle rydde skrivebordet hver dag. Nu ser vi, hvordan det går og så evaluerer vi løbende, siger HR-chef Iben Rindom fra DEAS.

Foto: DEAS
18.02.22 DIB Nyheder

DEAS tager konsekvensen: Mere hybridarbejde fører til ny indretning af kontor

Hos ejendomsforvalteren DEAS er de ved at ændre de fysiske ramme, så de passer bedre til en fremtid med mere hybridarbejde end før corona.

Hvordan indretter du din virksomhed, så den passer til en tid med mere hybridarbejde? Det spørgsmål barsler de i øjeblikket med svaret på i ejendomsvirksomheden DEAS, der med over 900 ansatte og over 2.400 ejendomme under sig, hører til blandt landets største ejendomsadministratorer.

- Vi har fået en klar melding fra mange af vores medarbejdere om, at de gerne vil fortsætte med at arbejde hybrid og have nogle dage hjemme, hos vores kunder og nogle dage på kontoret. Det lytter vi selvfølgelig til. Vi er en fleksibel arbejdsplads, der støtter om balancen mellem familie- og arbejdsliv for vores medarbejdere, siger HR-chef Iben Rindom.

Læs også: Ny undersøgelse: Sådan har corona påvirket virksomhedernes fysiske indretning

Hvad er den optimale indretning til hybridarbejde?

Spørgsmålet er bare, hvordan du gør det på den rigtige måde. Skal der stadig være en skrivebordsplads til alle? Skal mødelokalerne indrettes anderledes, når der ofte afholdes digitale møder? Og hvad med opbevaring af personlige sager, hvis skrivebordet ikke længere altid er dit?

I DEAS startede de med et pilotprojekt i en afdeling, der allerede arbejdede hybrid. I afdelingen har medarbejderne dagligt skulle booke deres pladser og deres private sager opbevares i en boks, hvilket har fungeret fint, fortæller Iben Rindom.  

- Vi er nu i gang med at konvertere de øvrige kontorarbejdspladser med det samme IT-udstyr, så det bliver muligt at sætte sig overalt. Og en afdeling indrettes på en helt ny måde. Det sker til sommer. Her bliver der købt nye skriveborde. Samtidig bliver der flere og mindre mødelokaler, såkaldte telefonbokse, da der er efterspørgsel på flere rum til digitale møder, fortæller Iben Rindom fra DEAS.

Læs også: Digital revolution: 9 ud af 10 virksomheder løser flere opgaver online

Hvor skal tyggegummiet ligge?

Ændringerne vil i udgangspunktet være en udgift for DEAS. Men det skal omvendt også give bedre mulighed for at bruge kontorerne, da måderne medarbejderne arbejder sammen på i DEAS ændres i takt med udbredelsen af hybridarbejde. Den nye indretning skal således gerne understøtte samarbejde på tværs af afdelingerne.

- Det bliver spændende at se, hvorvidt de ansatte kan vænne sig til ikke at have en fast plads og at skulle rydde skrivebordet hver dag. Nu ser vi, hvordan det går og så evaluerer vi løbende, siger HR-chef Iben Rindom.

Hun forestiller sig allerede, at der kan være tvivl om, hvor fotoet af familien og tyggegummipakken skal være, når nu man ikke længere har en fast kontorplads. Og spørgsmålet er også, om folk vil vedblive at søge til de samme pladser.

Nye krav til distanceledelse

Samtidig vil en ny hverdag med mere hybridarbejde også stille nye krav til hjælp og indkøring af nye medarbejdere. Ligesom at lederne skal være meget opmærksomme på, at både dem fra hjemmekontoret og fra hovedkontoret er med.

- Vi er inde i en læringsproces, hvor vi løbende må tilpasse os på baggrund af de erfaringer, som vi drager, siger Iben Rindom. 

Konkret vil DEAS også videreuddanne ledere og mellemledere i distanceledelse og indgå samarbejde med eksterne konsulenter om mentaltrivsel, da hjemmearbejde kan give udfordringer med work/life balancen. 

Hos DI er der gode muligheder for at hente inspiration til, hvordan din virksomhed får det bedste ud af mere hybridarbejde. Du kan læse mere her.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Christine Secher

Christine Secher

fagleder for tværgående arbejdsmiljøprojekter og kommunikation

  • Direkte +45 3377 4769
  • Mobil +45 2976 2320
  • E-mail chse@di.dk

Relateret indhold