- Det franske sundhedsvæsen stiller i højere og højere grad krav til dokumentation. Du skal kunne bevise, at dit produkt fører til en højere livskvalitet både på kort og lang sigt for brugerne, siger Jesper Johnsen Steen fra Coloplast.På billedet produktion hos Coloplast.

Foto: Coloplast
06.04.22 DIB Nyheder

5 år mere med Macron? Coloplast satser stort på Frankrig

Det franske sundhedsvæsen stiller større krav til dokumentation og effekt af behandling. Det kan give danske Coloplast en konkurrencefordel i årene, der kommer.

På søndag skal de franske vælgere til valgstederne og bestemme om den siddende præsident Emmanuel Macron får yderligere fem år ved magten eller en af de 11 andre kandidater skal tage over.

Danske Coloplast, der er verdenskendt for sine stomiposer, er massivt tilstede på det franske marked og vil naturligt også følge med i valget – ikke mindst fordi moderniseringen af det franske sundhedsvæsen er et centralt valgtema.

- Vi har været på det franske marked siden 1970'erne og har opbygget en stor og solid forretning. Og vi kommer også til at være på det franske marked i de næste mange år. Det har en høj prioritet for os, siger Jesper Johnsen Steen, der er senior vice president og har ansvaret for Coloplasts aktiviteter i den sydlige del af Europa.

Han fortæller, at Coloplast selvfølgelig især vil have øjnene rettet mod kandidaternes syn på den forandring, som sundhedsvæsenet er i gang med.

- Det franske sundhedsvæsen stiller i højere og højere grad krav til dokumentation. Du skal kunne bevise, at dit produkt fører til en højere livskvalitet både på kort og lang sigt for brugerne, siger Jesper Johnsen Steen fra Coloplast.

Øgede dokumentationskrav er godt

Umiddelbart lyder det måske som en gene for virksomhederne med øgede dokumentationskrav, men faktisk kan det komme Coloplast til gavn, da de i kraft af deres produkter og innovation ofte er længere fremme end konkurrenterne.

- Vores produkter er ofte det, som gør, at én bruger er i stand til at gå i skole eller på arbejde, og her spiller innovation en nøglerolle. Når innovation løfter livskvaliteten hos den enkelte og potentielt frigiver ressourcer i sundhedsvæsenet, så gavner det hele samfundet, siger Jesper Johnsen Steen.

Eksport til Frankrig skaber 35.000 arbejdspladser i Danmark

En ny analyse fra Dansk Industri (DI) viser også, at danske virksomheder generelt står godt i Frankrig og faktisk har vundet markedsandele i de senere år.

Siden 2015 er danske virksomheders eksport øget med 35 procent. Det betyder, at eksporten til Frankrig i dag giver anledning til 35.000 danske arbejdspladser.

- Frankrig er i dag Danmarks ottende største eksportmarked. Og derfor har det stor betydning, hvad det er for en linje, som en ny politisk ledelse i Frankrig vælger at prioritere. Her er det særligt interessant om danske styrkeposition inden for grøn omstilling og life science vil få stor opmærksomhed, siger DI’s politisk økonomiske chef Morten Granzau Nielsen.

Læs hele DI's analyse af det franske marked.

For 745 milliarder kroner genopretning

At dømme ud fra Frankrigs storstilede økonomiske genopretningsplan ”France Relance” er der god grund til at tro, at danske styrkepositioner også i de kommende år vil stå stærkt. I planen med et budget på 100 milliarder euro – svarende til cirka 745 milliarder kroner er 42 procent øremærket grøn omstilling og 9 procent er øremærket sundhed.

Hos Coloplast er forventningen også, at der i de kommende år vil blive sat fokus på innovation og udvikling i det franske sundhedsvæsen.

- Og der er i alle fald ikke nogen som helst tvivl om, at vi vil være meget massivt til stede i Frankrig også i de kommende år, siger Jesper Johnsen Steen, senior vice president i Coloplast.

Fakta: Præsidentvalg i Frankrig

Første runde af præsidentvalget i Frankrig i 2022 bliver afholdt den 10. april. Her stiller 12 kandidater op. Hvis ingen af kandidaterne får over 50 procent af stemmerne i første runde, bliver der holdt en anden runde den 24. april mellem de to kandidater, der fik flest stemmer i første runde.

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter G. H. Madsen
Skrevet af:

Peter G. H. Madsen

Anders Ladefoged

Anders Ladefoged

Underdirektør

  • Direkte +45 3377 3609
  • Mobil +32 491 569 209
  • E-mail al@di.dk

Relateret indhold