Mere end 2.000 skibe går ind og ud med gods til havnene i Shanghai .

Foto:Ding Ting Xinhua/Xinhua/Ritzau Scanpix
22.04.22 DIB Nyheder

Covid-prop i verdens største containerhavn kan få større følger end Suez-blokering

Tomme containere hober sig op i verdens største containerhavn i Shanghai på grund af foranstaltninger mod coronavirus.

Når lastbiler skal ind i coronaramte Shanghai for at hente eller aflevere containere i verdens største containerhavn, skal de kunne fremvise en negativ coronatest samt en række tilladelser, der tager lang tid at få godkendt. Samtidigt er mange varehuse blevet forseglet, så lagerkapaciteten i Shanghai er kraftigt reduceret. Situationen medfører logistiske flaskehalse på alle niveauer og har bl.a. resulteret i en massiv ophobning af containerskibe ud for Shanghais kyst. Skibene venter på at kunne lægge til land for at af- og pålaste godscontainere, oplyser Peter Bøgh Hansen, politisk chef for DI i Kina.

- Afhængig af hvor længe udfordringerne i Shanghai varer ved, vil følgerne på verdensplan vokse. I første omgang kan det give andre af verdens havne ro til at få ryddet op i den ophobning af gods, de har til behandling. Men når der kommer hul på bylden fra Shanghai, kan presset for at få fragten rundt skabe køer og længere ventetid jorden rundt, siger Peter Bøgh Hansen.

Læs også: DI: Industriproduktionen viser topform, men mørke skyer forude

Suez-følger spøger stadig

Peter Bøgh Hansen vurderer, at følgerne af ophobningen i Shanghai kan blive større og længerevarende, end de var, da et containerskib i marts 2021 blokerede Suez-kanalen. Det førte til massive forsinkelser på varelevering jorden rundt.

- Følgerne af blokeringen i Suez er medvirkende årsag til den mangelsituation, der er på mange varer. Krigen i Ukraine og coronapandemien er også medvirkende, men logistikken omkring varefragt verden rundt er stadig ramt af blokeringen, siger Peter Bøgh Hansen.

Mere end en fjerdedel af Kinas im- og eksport sker via Shanghai, og det er især kul, metaller, maskineri og olieprodukter, der går ind og ud af Shanghais havne med mere end 2.000 månedlige skibe ind og ud.

- Det er utvivlsomt et af verdenshandelens vigtigste knudepunkter, også for danske virksomheder. Både hvad angår kinesiske leverancer af forbrugsvarer og komponenter til den danske industri, men også i forhold til distribution af danske varer på det kinesiske marked, siger Peter Bøgh Hansen.

Læs også: 5 år mere med Macron? Coloplast satser stort på Frankrig

Kinas restriktioner vil være vedvarende

Han opfordrer i første omgang danske virksomheder til at  benytte havne og øvrige fragtmuligheder udenfor Shanghai, så længe byens lockdown fortsat er gældende.

Den løsning kan dog vise sig at blive kortvarig, hvis restriktionerne i Shanghai udvides til også at omfatte andre regioner i Kina.   

- Kina kommer ikke til at opgive sin nultolerance overfor coronavirus, så der er betydelig sandsynlighed for, at der vil komme flere – og eventuelt endnu mere omfattende – perioder med de meget kraftige restirktioner. Det er en situation, danske virksomheder bør forholde sig til også i forhold til overvejelser omkring fremtidige leverandørkæder, da det kan få betydelig indvirkning på landets rolle i fremtidens verdenshandel, siger Peter Bøgh Hansen.

Læs også: Vild kamp om stål i Europa: ”Vi har hamstret stål, som folk hamstrede toiletpapir under corona”

Info om COVID-19

Find DI’s og myndigheders hjælp, links og kontaktpersoner på dette site, hvor du også kan se arbejdsgivernes FAQ og DI’s svar.

Få vejledning om coronavirus

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Peter-Mikal Bøgh Hansen

Peter-Mikal Bøgh Hansen

Politisk chef, China

Relateret indhold