Udsigten til mindre kollektiv trafik, skræmmer arbejdsgiverne, fordi det kan gå ud over deres rekrutteringsmuligheder.

09.10.23 DIB Nyheder

Færre buslinjer og stigende takster er gift for arbejdskraften

Ny rundspørge fra Dansk Industri viser, at for mange virksomheder er den kollektive trafik vigtigt for at få medarbejderne på arbejde. Der bør investeres mere, lyder det fra DI-direktør.

For syv ud af ti virksomheder har det betydning for deres rekrutteringsmuligheder, at medarbejderne kan komme på arbejde med kollektiv transport.

Og for næsten én ud af fire virksomheder, har det ”stor betydning”.

Det viser en rundspørge blandt medlemmerne af Dansk Industris virksomhedspanel. 

Svarene fra virksomhedspanelet afslører desuden, at behovet for offentlig transport til medarbejderne er størst i Region Hovedstaden.

Her svarer 38 pct. af virksomhederne, altså næsten fire ud af ti, at det har stor betydning for deres rekrutteringsmuligheder, at medarbejderne kan komme til arbejdspladsen med kollektiv transport.

Det er mere end det dobbelte i forhold til de øvrige regioner, hvor mellem 15 og 18 pct. svarer det samme.

Tre ud af fire virksomheder i Region Hovedstaden mener, at adgang til den kollektive trafik har en lille betydning i forhold til at få deres medarbejdere på arbejde.

I en tid, hvor der spares på buslinjer og busafgange, får det Karsten Lauritzen, branchedirektør i Dansk Industri Transport, til at råbe vagt i gevær.

- Vi kan se, at gode kollektive transportmuligheder har betydning for virksomhederne i forhold til rekruttering – særligt i hovedstadsområdet, hvor afstandene ikke er store, men hvor trængsel er en hindring for at komme rundt, siger Karsten Lauritzen.

Læs også: Færre busser spænder ben særligt or de unge

Trængselsproblemer

Over 51 pct. af familierne i Region Hovedstaden lever uden bil. På landsplan er det 38 pct. danske familier, der ikke har adgang til bil.

- Der skal også være muligheder for dem. Den kollektive transport er vigtig for sammenhængskraften, for at danskerne kan komme til og fra arbejde, uddannelse, indkøb, læge og passe deres sociale liv.

Desværre ser vi, at der bliver sparet på antallet af buslinjer og afgange i kommunerne. Kombineret med ret væsentlige takststigninger er det en giftig cocktail for vores mobilitet, siger Karsten Lauritzen.

Og ikke mindst for stigningen i antallet af biler.

- Prognoser viser, at der i 2035 vil være op mod 800.000 flere biler. Det kan vi ikke bygge os ud af. Og transportvaner er meget svære at bryde. Når folk først har forladt kollektiv trafik og har købt en bil, er de meget svære at få tilbage. Og dermed har vi også sværere ved at løse trængselsproblemer i fremtiden, påpeger Karsten Lauritzen.

Investeres mere

Derfor skal der investeres i at gøre den kollektive transport attraktiv, mener han. Ikke mindst fordi virksomhederne skriger på arbejdskraft.

I DI’s Virksomhedspanel fra juni 2023 viser angav 45 pct. af virksomhederne utilstrækkelig adgang til kvalificerede medarbejdere, som den største vækstbarriere det næste år.

Særligt de store virksomheder påpeger i virksomhedspanelet, at tilgangen til kollektiv transport har betydning.

- Noget må ske. Hvis ikke på denne finanslov, så på den næste. En stor andel befolkningen har ikke adgang til bil, og det er simpelthen ikke acceptabelt, at de udelukkes fra job, fordi busserne ikke kører.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Louise Wendt Jensen
Skrevet af:

Louise Wendt Jensen

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold