I Lalandia i Rødby er der brug for mange sæsonbetonede hænder, og det er typisk unge mennesker. Men dårligere kollektiv trafik kan spænde ben for deres mulighed for at komme på arbejde i et tyndt befolket område.

09.10.23 DIB Nyheder

Færre busser spænder ben særligt for de unge

På Lolland er man i Lalandia bekymret for, at den kollektive trafik skæres, for så vil særligt de unge medarbejdere mangle. Et andet sted i landet har man dog løst problematikken.

I et forsøg på at spare har mange kommuner øje på nedskæring af buslinjer og busafgange.

Særligt ude i de små samfund.

Det vækker bekymring hos mange arbejdsgivere. For eksempel hos Lalandia i Rødby, som har 500 ansatte. Herunder 148 unge mennesker under 18 år.

- Lige her og nu har vi ikke de helt store problemer med at skaffe folk. Men om ganske kort tid skal vi have mere personale på grund af endnu flere gæster, samtidig med at årgangene bliver mindre, og så skal vi ud og søge i et større geografisk område, siger Karsten Juhl, centerdirektør i Lalandia Rødby.

Og der er altså langt fra Maribo til Rødby på cykel, når man ikke har kørekort.

Eller fra Ringkøbing til Søndervig for den sags skyld, hvor et andet Lalandia-center ligger.

- Vi har en del ansatte, som kommer fra Rødby og Rødby Havn, men det er altså kun byer på 1500-2000 indbyggere. Derfor har vi brug for unge fra de større byer. Der er heldigvis i dag busforbindelser fra Maribo, men der er snak om at skære ned, og det er vi meget oppe på dupperne over, for så kommer vi helt sikkert til at mangle ansatte, siger Karsten Juhl.

Ikke mindst fordi udbuddet af arbejdskraft som bekendt skrumper.

Også på Lolland, som ellers gennem mange år har haft et højt arbejdsudbud.

- For en gangs skyld er der ikke høj arbejdsløshed på Lolland-Falster. Slet ikke efter Femernforbindelsen er sat i gang. Det betyder, at vi skal bruge endnu flere unge, ligesom vi er begyndt at kigge på, om vi ikke kan få fat i nogle af dem, der egentlig er gået på pension eller efterløn.

Ellers kommer der til at mangle hænder i biografen, i badelandet eller til at udlevere badmintonketsjere.

Læs også: Færre buslinjer og stigende takster er gift for arbejdskraften

Busstoppested for direkte linje

Et sted i landet, hvor man rent faktisk har løst udfordringen omkring offentlig transport til medarbejdere, er hos kyllingeslagteriet Danpo i Aars, hvor der er ansat 600 medarbejdere.

Slagteriet ligger omkring 40 km fra Aalborg, 30 km fra Hobro, 50 km fra Randers og godt 40 km. fra Viborg

- Vi har særlige problemer med rekruttering, fordi vi ikke ligger tæt op af en storby. Vi skal bruge mange medarbejdere. Særligt i ferieperioden, hvor det især er unge studerende, vi har inde som ferieafløsere, fortæller Peter Svanekjær, fabrikschef hos Danpo.

Heldigvis kom Nordjyllands Trafik (NT), og spurgte om de kunne låne en del af Danpos grund til et busstoppested, fordi der skulle laves en svømmehal og en skole overfor slagteriet.

- Det var vores mulighed for at lave et samarbejde, så vores medarbejdere kan tage den kollektive trafik på arbejde, siger Peter Svanekjær.

Derfor går der nu en X-bus - det vil sige en bus, der kører direkte fra Aalborg gennem Aars til Holstebro – som holder direkte udenfor Danpo på de tidspunkter, hvor medarbejderne har behov for at ankomme og tage hjem.

- Det har gjort, at vi har nemmere ved at tiltrække folk uden bil. De sidste tre-fire år har det været svært. Det skyldes selvfølgelig også corona, som trak mange til jobbet som testere, men nu hvor det kun tager 40 minutter at komme her til fra Aalborg mod halvanden time før, så har vi ingen problemer med at tiltrække folk der fra, siger Peter Svanekjær.

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Louise Wendt Jensen
Skrevet af:

Louise Wendt Jensen

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold