Aarhus Havn har en målsætning om at blive CO2-neutral i 2030. Havnen er godt på vej. I 2022 reducerede man CO2-udledningen med 18 procent.

11.12.23 DIB Nyheder

Aarhus Havn sikrer Danmarks forsyning

I 2022 håndterede Aarhus Havn 11 millioner tons gods og har afgørende betydning for Danmarks og Europas forsyning. Det er helt afgørende, at der ikke spændes ben for den kerneopgave, mener CEO Thomas Haber Borch.

Aarhus Havn er Danmarks største og primære erhvervshavn.

Cirka 2/3 af alle containere, der går gennem havnene i Danmark, går gennem Aarhus Havn, og i 2022 var der ny danmarksrekord, da 756.757 20-fods-containere blev sendt over kajen i Aarhus. Havnen er desuden kategoriseret som EU Coreport, hvilket betyder, at den er afgørende for den europæiske forsyning og fri bevægelighed af gods i Europa.

- Danske havne får meget politisk opmærksomhed i øjeblikket, og det er meget positivt. Set fra min stol er forsyningssikkerhed en af de allervigtigste forhold, som politikerne bør have for øje. Vi skal til enhver tid kunne sikre forsyningen til og fra Danmark. Det er en kerneopgave for Aarhus Havn, der er hele Danmarks havn, siger CEO Thomas Haber Borch.

Læs også: Biler, nordmænd og laks dominerer på Hirtshals Havn

Ingen unødvendige benspænd

Havnen havde i 2022 en samlet godsomsætning på over 11 millioner tons. Samtidig er havnen udvalgt som transithavn for det amerikanske militær i forbindelse med dansk værtsnationsstøtte. I 2022 vedtog et bredt politisk flertal i Aarhus byråd en udvidelse på samlet 84 hektar til at imødekomme den stigende efterspørgsel fra erhvervslivet og dermed sikre den fortsatte udvikling af havnen. Derudover blev det besluttet, at Aarhus Havn skal etablere en ny dryport ved Harlev uden for Aarhus.

- Det er helt afgørende, at vi ikke bliver mødt af unødvendige benspænd, når vi skal udvikle nye arealer og infrastruktur på både land og vand. For både arealer og infrastrukturen er afgørende for at kunne sikre forsyningen og ikke mindst understøtte den grønne omstilling., siger Thomas Haber Borch.

Læs også: Esbjerg Havn flyder over af opgaver

Grøn strøm i havnen

Direktøren påpeger samtidig, at der er stort behov for at understøtte den grønne omstilling på danske havne. Blandt andet gennem etablering af el-infrastruktur på havneområdet.

- Vi kan foreløbig som den eneste danske havn tilbyde krydstogtskibe landstrøm fra danske vindmøller, så de kan slukke for dieselmotorerne, når de ligger til kaj i Aarhus, og vi arbejder på at etablere landstrøm på containerterminalerne, så de kan modtage strøm. Jeg kan kun opfordre til, at man fra politisk side kigger på, hvordan vi kan sikre de nødvendige investeringer og struktur for el-infrastrukturen på havnene. Det vil være et tilbageskridt for den grønne omstilling, hvis vi ikke på nationalt plan finder løsninger på det, siger Thomas Haber Borch.

Aarhus Havn har en målsætning om at blive CO2-neutral i 2030. Havnen er godt på vej. I 2022 reducerede man CO2-udledningen med 18 procent.

Læs også: Danske erhvervshavne skaber job og vækst

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jakob Svane

Jakob Svane

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3756
  • Mobil +45 2334 4358
  • E-mail jasv@di.dk

Relateret indhold