Adm. direktør Dennis Jul Pedersen har flere opgaver, end han kan sige ja til at løse.

Foto: PR/Esbjerg Havn
11.12.23 DIB Nyheder

Esbjerg Havn flyder over af opgaver

Esbjerg havn er verdens største havn for vindenergi, og ordrebogen er – trods anstrengt økonomi – totalt overtegnet. Dertil kommer store perspektiver i kulstoflagring og modulært gods, oplyser adm. direktør Dennis Jul Pedersen.

Siden 2001 er der blevet udskibet, hvad der svarer til 22 GW vindenergi fra Esbjerg Havn. Frem mod 2030 ser adm. direktør Dennis Jul Pedersen ind i yderligere 13 GW udskibet fra havnens arealer.

Mange af de gigantiske mølledele ligger allerede klar til udskibning via cirka 80 årlige besøg af ”heavy lift” fartøjer til installation af delene gennem de omtrent 200 virksomheder, der er involveret i etablering af vindenergi med udgangspunkt fra Esbjerg Havn.

- Vi har rigeligt at lave, selv om nogle projekter er blevet udskudt eller forsinket, fordi det for nuværende er svært at gøre det rentabelt at etablere havvindmøller. Vi ligger så godt placeret, at vi får flere forespørgsler, end vi kan håndtere, siger Dennis Jul Pedersen.

Læs også: Aarhus Havn sikrer Danmarks forsyning

Mød alle nationaliteter på kajen

Han pointerer, at havnen også ligger godt i forhold til at tiltrække den nødvendige arbejdskraft.

- På vores kaj vil du møde alle nationaliteter, fordi vi er så internationale, som vi er. Derfor skal man heller ikke se på os og arbejdskraft i en ren dansk kontekst, for aktørerne på Esbjerg Havn opererer i hele Europa, siger direktøren.

Af samme årsag ser han også på mulighederne for etablering af havvind i en lidt større sammenhæng end de fleste danskere.

- Jeg håber, at danske politikere vil skele lidt mere til EU’s position på havvindmøller. EU har lyttet til industrien, som ligesom havnene slider i det for at få økonomien til at hænge sammen, og det bør danske politikere også gøre, siger Dennis Jul Pedersen.

Læs også: Biler, nordmænd og laks dominerer på Hirtshals Havn

Store perspektiver i kulstoflagring og PtX

Men hvor Dennis Jul Pedersen godt kunne bruge mere lydhørhed omkring produktion af havvindmøller fra danske politikere, er han til gengæld meget begejstret for de visioner, de danske politikere har omkring ”carbon capture and storage” (CCS eller bare kulstoflagring) i undersøiske lagre.

- Her har Danmark og danske lovgivere virkelig været fremme i skoende med tidlig lovgivning, der blandt andet betyder, at tidligere olie- og gasoperatører etablerer sig i Danmark. Det ser jeg store perspektiver i for Esbjerg Havn, siger Dennis Jul Pedersen, der også på sigt forventer meget aktivitet omkring ”power-to-x” (ptx).

Læs også: Forsyningen af København skal reddes

Vil have bedre baneterminaler

Som den sidste markante driver for udviklingen af havnen ser direktøren store muligheder i såkaldt modulær fragt, som blandt andet kan betyde, at havnen kan blive udskibningssted for endnu flere danske landbrugsprodukter og samtidig lande eksempelvis biler.

- Der er jo ikke meget grund til at fx elbiler til udskiftning af den danske fossile bilpark skal fragtes ind i Holland for derefter at blive transporteret op til Danmark på land. Men hvis vi skal blive bedre til det i Danmark, kræver det dog bedre baneterminaler, som vi er i gang med at etablere. Her er der igen grund til at rose samarbejdet med Esbjerg Kommune, Kystdirektoratet og danske ministerier, som har givet os masser af støtte til udbygningen, selv om vi lige nu kæmper med at få den sidste i hus, siger Dennis Jul Pedersen.

Læs også: Danske erhvervshavne skaber job og vækst

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jakob Svane

Jakob Svane

Seniorchefkonsulent

  • Direkte +45 3377 3756
  • Mobil +45 2334 4358
  • E-mail jasv@di.dk

Relateret indhold