Marianne Dahl, Managing Director og Partner i BCG, og Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport, var fredag på Christiansbortg for at lancere vejen til en emissionsfri transportsektor i 2045.

Foto: Nanna Lodberg Theut
23.06.23 DIB Nyheder

Rygvind til grønne køretøjer - her er vejen til emissionsfri transport

DI Transport har i dag på Christiansborg lanceret 24 anbefalinger indenfor 4 temaer, der viser vejen til en emissionsfri transportsektor i 2045.

En ny fremskrivning fra Boston Consulting Group (BCG) viser, at de nuværende politiske tiltag – inklusiv kilometerafgiften – ikke er tilstrækkelige til at nå Danmarks CO2-mål for sektoren i 2045.

Det er en skam, mener DI Transport, der på en konference på Christiansborg i dag har leveret en ambition om en emissionsfri transportsektor i 2045. Det skete sammen med DI´s grønne Advisory Board, der består af topfolk i transportsektoren og erhvervslivet. Det er dem, der gennem et år har arbejdet på deres bud på, hvordan transportsektoren bliver CO2-neutral i 2045.

Marianne Dahl, der er Managing Director og Partner i BCG, har været forperson for boardet:

- Vi er en meget bred skare fra det danske erhvervsliv og fra transportsektoren, som står bag anbefalingerne, som kan reducere udledningerne fra transportsektoren med 42 millioner ton yderligere CO2 end Regeringens nuværende politik og ambitioner ligger op til frem mod 2045. Nu er det op til politikerne at gøre dem til virkelighed, hvis de ligesom os ønsker en helt grøn transportsektor, siger Marianne Dahl.

Læs pixiversion af  advisory boardets anbefalinger

Put grønt brændstof i tanken

En af de helt store udledere for sektoren er det, der bliver hældt i tanken, når vi kører. Derfor er det også her, det anbefales, at der bør sættes først og størst ind. Konkret foreslår Advisory Boardet at alle grønne brændstoffer – også kaldet drivmidler – bliver afgiftsfritaget.

- Vi har brug for at være effektive, når det kommer til klimaforandringer. I forhold til transportsektoren, så er det mest effektive, at staten investerer i at gøre det attraktivt at køre grønt. Pisken er allerede fremme, og det rykker altså ikke tilstrækkeligt. Der mangler en gulerod for,  at det rigtigt batter, og det har både klimaet og regeringen brug for, hvis klimamålene skal nås. Her er et bud på en samlet pakke, som kan få transportsektoren hele vejen, siger Karsten Lauritzen, branchedirektør i DI Transport.

Læs også: Se hvad kilometerafgiften koster i din landsdel

Fakta

24 anbefalinger 

Advisory Boardet har lavet 24 anbefalinger indenfor 4 temaer;

Rygvind til grønne køretøjer,

Hurtigere indfasning af grønne drivmidler,

Mindre spild og energieffektiv godstransport

Flere grønne muligheder for den enkelte.

Hvis de 24 anbefalinger bliver gennemført, giver det en CO2-reduktionen svarende til hele Danmarks CO2-udledning i 2023.

Læs pixiversion af  advisory boardets anbefalinger

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Karsten Lauritzen

Karsten Lauritzen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3475
  • Mobil +45 5218 5980
  • E-mail kal@di.dk

Relateret indhold