Emilie Lundblad, direktør for AI & automatisering i Hempel, fortalte om, hvordan en egen udviklet chatbot har givet en forbedret operationel effektivitet og store omkostningsbesparelser i Hempel.

Jacob Skoubo Jensen
10.01.24 DIB Nyheder

AI er for alle - men kom i gang!

Mange mange virksomheder, som ikke kaster sig ud i kunstig intelligens, vil dø. Budskabet var helt klart, da der tirsdag var konference om kunstig intelligens i Industriens Hus.

Det gælder om at komme i gang med at bruge AI, og har du ikke kvalifikationerne i virksomhederne, så skaf dem og få uddannet dine medarbejdere.

Det var de overordnede budskaber tirsdag eftermiddag på konferencen ”AI for alle”, som blev holdt i Industriens Hus på Rådhuspladsen.

Her var cirka 300 mennesker samlet for at høre mere om udviklingen indenfor generativ AI.

Og her kunne man se både Steve Jobs visioner fra 1985 virkeliggøres, da han blev omdannet til Aristoteles på lærredet, og høre, hvordan vi alle om få år vil være i stand til at lave en Hollywoodfilm på ingen tid hjemme i soveværelset.

For AI vil både være i stand til at skrive manuskript, filme, redigere, oversætte og generere avatar-skuespillere, fortalte Victor Riparbelli, adm. direktør og medgrundlægger af virksomheden Synthesia.

Mere interessant for virksomheder er nok muligheden for at lave instruktions- og undervisningsvideoer hurtigt og billigt, for som Victor Riparbelli understregede:

- Folk vil se og lytte, ikke læse mere.

Forbedret effektivitet

Hos Hempel, som udvikler malingsløsninger til for eksempel Tower Bridge i London, Maersks skibe og vindmøller har man kastet sig ud i en konkret udviklingsopgave med kunstig intelligens.

Virksomheden, der har hovedkvarter i Lyngby, men opererer globalt, får hvert år mere end 6000 spørgsmål bare til deres forsknings- og udviklingsafdeling. Spørgsmål der går på, hvor længe en særlig maling kan holde, hvilke kombinationer, den kan indgå i, hvad CO2-aftrykket er ved brug, og for eksempel hvor meget varme malingen kan holde til.

- Vores folk kan bruge flere timer og nogle gange en hel dag til at kigge forskellige tekniske dokumenter og datablade igennem, fortalte Emilie Lundblad, direktør for AI & automatisering i Hempel på konferencen.

Derfor satte Hempel sig for at udarbejde en chatbot i efteråret, kaldet Hempawise.

Den kan i løbet af meget kort tid trawle alle data igennem, og give et korrekt og uddybende svar på de stillede spørgsmål.

Chatboten har allerede givet en forbedret operationel effektivitet og store omkostningsbesparelser.

Husk hv-spørgsmålene

Bag chatbot’en, står der to unge mennesker, som Hempel har givet ressourcer og al den støtte de havde brug for, for at udvikle den.

- Den betyder at vi kan give et langt hurtigere svar til vores kunder. Og vores eksperter sparer tid og kan fokusere på andre opgaver, sagde Emilie Lundblad, der også fortalte, at det ikke har været en opgave, der har været lige ud af landevejen at løse.

Blandt andet har det givet problemer, at kunstig intelligens er en teknologi, der ændrer sig meget hurtigt i øjeblikket og udviklingen derfor hurtigt gør de ting man arbejder på forældet.

Det har også været vigtigt at værne om virksomhedens produkter, så alle og enhver ikke bare kan spørge til, hvordan de laves.

- Rejsen vi har været på, har handlet meget om at forstå: Hvad vil vi opnå, hvorfor vil vi gøre det og hvem er det, vi skal hjælpe? Mange starter et projekt uden at forstå præcist, hvad de virkelig vil, sagde Emilie Lundblad.

Få de rette kompetencer

Hendes anbefaling er derfor, at man er meget specifik, når man starter et projekt op med kunstig intelligens. Og hellere starte for småt end for stort med færre data end mange. Så kan man altid udvide hen ad vejen.

Vigtigst af alt, handler det om, at få de rette kompetencer i spil, når man kaster sig ud i at bruge kunstig intelligens i firmaet.

- Skab et kreativt miljø, hvor medarbejderne kan lære og tilbyd dem uddannelse. Og start så småt med at løse de problemer, som folk gerne vil slippe for, lød rådene fra Emilie Lundblad.

Råd, der blev ekkoet under hele konferencen, sammen med det måske allervigtigste: Det er nu!

- Mange mange virksomheder som ikke kaster sig ud i kunstig intelligens vil dø, lød spådommen fra Des Traynor, der er medstifter af og Chief Stragey Officer hos virksomheden Intercom.

For kunstig intelligens er kommet for at blive, og det vender op og ned på alt.

Derfor bør alle virksomheder lave en strategi for brugen af kunstig intelligens lød de afsluttende ord fra André Rogaczewski, adm. direktør og partner i netcompany og formand for DI Digital.

- Men brug ikke et år på at lave den. Kom i gang, understregede André Rogaczewski.

 

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Louise Wendt Jensen
Skrevet af:

Louise Wendt Jensen

Camilla Ley Valentin

Camilla Ley Valentin

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3270
  • Mobil +45 2764 2760
  • E-mail calv@di.dk

Relateret indhold