-Ingen vil jo arbejde for et regneark. Man vil arbejde for og med mennesker i en sammenhæng, der giver mening og i et meningsfuldt fællesskab. Og dér bliver man som leder nødt til at give noget mere af sig selv, siger  STARK Danmarks  adm. direktør Britta Korre Stenholt.

Foto: STARK
10.05.24 DIB Nyheder

STARK-chef: Roller byttet om i jagten på talenter

Nutidens topleder skal være mere synlig for at tiltrække medarbejdere, siger Britta Korre Stenholt. Derfor deltog hun i TV-serie og det giver bonus.

Vi er med i kulissen ved spejlet, hvor zen-meditation giver hende en indre ro, før ledergruppen skal præsenteres for en ny strategi.

Vi er med på kirkegården i Vojens, hvor hun lægger blomster på sin fars grav og berørt beskriver hans betydning for hende.

Vi er med, da hun beskriver baggrunden for hendes stresssygemelding og den følelse af personligt nederlag, det udløser.

Britta Korre Stenholt giver mere af sig selv end de fleste topledere. I disse uger ikke mindst hvor hun er blevet landskendt i DR-serien Topdirektørerne, hvor seerne komme tættere på både mennesket Britta og topchefen Britta, som dagligt står i spidsen for STARK Danmark, landets største forhandler og distributør af byggematerialer med over 2400 medarbejdere og  84 butikker.

- Jeg valgte at sige ja til at deltage i programmet, fordi man som topleder i dag ikke kan lede og være frontfigur for en attraktiv arbejdsplads ved at holde sig i baggrunden, forklarer hun og uddyber:

- Ingen vil jo arbejde for et regneark. Man vil arbejde for og med mennesker i en sammenhæng, der giver mening og i et meningsfuldt fællesskab. Og dér bliver man som leder nødt til at give noget mere af sig selv.

Opgør med branchens bias

Behovet for synlighed er centralt for at skaffe nok arbejdskraft og der er brug for at være attraktiv for en bredere  gruppe af ikke mindst yngre generationer, der ser på arbejdsmarkedet med et andet blik end tidligere generationer.

- Hele vores branche og også hos STARK har vi båret rundt på en bias, om at man skal vide en masse om brædder og andre materialer for at kunne arbejde hos os. Hvis vi ikke formår at udvikle vores organisation og rekruttere bredere, så bliver vi med at fiske i den samme lille dam, som ikke er særligt divers. Det er en lang rejse, men vi bliver nødt til at få ændret forestillingen om, hvad job i byggebranchen er, forklarer hun.

Transformation af arbejdsmarked

Britta Stark møder løbende selv gruppe af unge potentielle STARK-elever ved forskellige arrangementer. Her får hun mange spørgsmål om eksempelvis forretningsetik, bæredygtighed og helt konkret hvorfor STARK ikke kun har klimavenlige produkter på hylderne.

- Det viser jo, at vi skal tappe ind i en transformation af arbejdsmarkedet, for at kunne tiltrække talenter. Især de yngre generationer efterspørger en bredere og dybere mening med deres arbejde. Vores etiske kompas skal være i orden og virksomheden skal have et bredere formål, der rækker ud over en stærk bundlinje. Den forandring er vi nødt til at tilpasse os, siger hun og tilføjer:

- Rollerne er faktisk byttet om, fordi der generelt mangler hænder og hoveder. I dag går virksomhederne til jobsamtaler hos talenterne, hvor det tidligere var talenterne, som gik til jobsamtale hos virksomhederne. Det er en anden situation, end da min generation skulle vælge og finde et job.

Skal tiltrække flere kvinder

Britta Korre Stenholt har desuden sat diversitet højt på dagsordenen ved at tilslutte STARK til  DI’s Diversity Pledge.

- Vi vil være en mere divers virksomhed og det betyder blandt andet at vi skal tiltrække flere kvinder. Derfor er det vigtigt at være ude og møde de unge mennesker, helst med nogle repræsentanter fra STARK, som de kan spejle sig i. Vi går målrettet til værks, og det er ofte unge mænd og kvinder fra de lokale STARK-afdelinger, som stiller op, så eleverne kan sætte et ansigt på deres potentielle fremtidige kolleger, forklarer hun.

Fyring er ikke et nederlag

De yngre generationers tilgang til et job er også forandret på andre områder. Der bliver uden tvivl længere mellem 25 og 40 års jubilarer i virksomheden, fordi medarbejderne hurtigere skifter job end før. Og så er nervøsiteten for at miste jobbet også yderst begrænset, fortæller Britta Stenholt.

- Da vi var unge, var vi jo rædselsslagen for at blive fyret. Man følte sig stemplet og frygtede, det blev svært at finde et job igen. Den overvejelse findes overhovedet ikke i hos de unge i dag – de ser det ikke som et nederlag i samme grad. Og de finder jo også ofte hurtigt et job igen, siger hun.

Brittas medvirken i Topdirektørerne har haft en uventet positiv effekt. Udover at kommentarfeltet i hendes Linkedin-feed nu er fyldt med rosende ord, har det også givet en ekstra bonus: Flere uopfordrede ansøgninger - fra kvinder.

Læs også: Bliv fremtidsparat – forvent det uventede

Læs også: Sådan hjælper DI med at gøre din virksomhed fremtidsparat

Fakta

STARK Danmark og Britta Korre Stenholt

  • STARK er Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer. Har dertil en række services, såsom logistik og rådgivning.
  • 85 pct. af kunderne er professionelle håndværkere og entreprenører.
  • STARK Danmark omsætter for over 10 mia. kr. og beskæftiger ca. 2.400 medarbejdere i 85 forretninger i Danmark og i Grønland.
  • STARK Danmark indgår i STARK Group med ca. 20.000 medarbejdere og en omsætning på over 50 mia. kr.
  • Britta Korre Stenholt har været adm. direktør for STARK Danmark siden februar 2017.
  • Hun er vicebestyrelsesleder i DI’s forretningsudvalg og DI Byggeri og bestyrelsesleder for DI Handel.
Jacob Kjeldsen

Jacob Kjeldsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3727
  • Mobil +45 2088 3914
  • E-mail jak@di.dk

Relateret indhold