Britta Korre Stenholt er bestyrelsesleder for DI Handel, som nu præsenterer strategirapporten "Vision 2030 Fremtidens Handelsvirksomheder" med inspiration til branchefællesskabets mere end 3000 medlemmer.

Foto: STARK
10.05.24 DIB Nyheder

Bliv fremtidsparat – forvent det uventede

Hos STARK Danmark er fremtidsparat mere end et nyt begreb i en forkromet strategiplan. Produktet ”KlimaLog” omsætter ord til handling

”Få et overblik over CO2-aftryk, træregnskab, miljømærker og meget mere.”

Sådan lyder tilbuddet fra STARK, hvis man online besøger deres ”Klimalog”.

Og det er der efterhånden mange håndværkere som gør, fortæller adm. direktør for STARK Danmark, Britta Korre Stenholt.

Klimaloggen er et helt konkret eksempel på, hvordan Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer omsætter bæredygtige ambitioner til handling.

- For omkring tre år siden havde vi en drøm om, at vi kunne give vores kunder en CO2-faktura på lige fod med en almindelig faktura. Derfor valgte vi at udvikle KlimaLoggen. KlimaLog-værktøjet er blevet ret populært hos kunderne, fordi vi hjælper dem til at bruge tiden bedst muligt. Vores kunder er gode til at bygge og finder generelt ikke inspiration i dokumentationsarbejde. Og det kan være med til at sikre vores konkurrencedygtighed i en tid præget af store forandringer, fortæller hun.

Via klimaloggen dokumenterer STARK CO2-aftrykket fra tusindvis af produkter, og den vil gradvist blive udbygget. Klimaloggen rammer lige ned i den grønne agenda, hvor byggebranchen står midt i stigende krav om at blive mindre CO2-belastende. Bygge- og anlægsbranchen står for 30 procent af Danmarks samlede CO2-udledning og er 1. januar blevet underlagt et nyt EU-direktiv på området, mens et nyt dansk byggereglement med strammere klimakrav er på trapperne.

Håndtering af det uventede

Klimaloggen er også et eksempel på en anden ting, nemlig at være fremtidsparat. Og det er en afgørende faktor ikke kun for STARK, men for handelsbranchen i bredere forstand, fortæller Britta Korre Stenholt, som samtidig er bestyrelsesleder for branchefællesskabet DI Handel med over 3000 medlemsvirksomheder.

- Generelt handler det jo om at være fremtidsparat, hvor man forsøger at agere på tendenser, som måske endnu ikke er så konkrete, men hvor håndteringen kan blive afgørende for din virksomheds succes, fortæller hun.

Fremtidsparathed kan bedst defineres som et strategisk tankesæt, hvor ledelsen ikke bare forlænger verden med brædder, men forsøger at se en bredere vifte af udviklingsscenarier, hvor flere usikkerheder tænkes ind i den langsigtede strategi. Det kan eksempelvis være geopolitik, ressourcer, klima, samfund og behovet for arbejdskraft.  

Læs også: STARK-chef: Roller byttet om i jagten på talenter

Vision 2030 til handelsvirksomheder

Det kan være ganske omfattende arbejde, så derfor valgte DI Handel sidste år at samle en stribe medlemmer, forskere og DI-konsulenter med et mål om at hjælpe alle medlemmer i gang med den proces. Det resulterede i den netop fremlagte rapport ”Vision 2030 – Fremtidens handelsvirksomhed”. Her udpeges seks omdrejningspunkter til strategiarbejdet, nemlig nye teknologier, bæredygtighed, markedsforståelse, uddannelse, talent og samfundsengagement.

- Som handelsvirksomheder er vi først og fremmest købmænd som er stærke til salg og drift. Vi har travlt og fokuserer derfor ofte på det kortsigtede og på dagens udfordringer. Det oplever jeg også selv. Men det er vi nødt til at ændre på, for hvis vi ikke er med på de udviklinger, som sker, risikerer vi at blive hægtet af og miste konkurrenceevne. Det kræver, at vi forholder os til flere forskellige scenarier. Og det skal Vision 2030 hjælpe branchen med, forklarer hun.

Fra hus til ressourcebank

STARKs fremtidsparathed stopper ikke med Klimaloggen, som i øvrigt nu er nomineret til årets IMPACT Climate Award, som dagbladet Finans og KPMG står bag. Prisen tildeles for unik klimaindsats. Alene på agendaen for bæredygtighed ser STARK også på biodiversitet og cirkulær økonomi. 

- Vi ser ind i en fremtid, hvor et hus ikke længere er et hus, men en ressourcebank af materialer. Det skal vi finde vores rolle i, siger STARK-direktøren.

Og i en bredere forstand har geopolitik ændret samfundsagendaen.

- Gennem de sidste tre-fire år er vi blevet mødt af en større mængde uventede faktorer, end vi har oplevet tidligere. Corona, krig i Europa, udfordrede logistikkæder, handelsudfordringer med Kina med mere. Så at være fremtidsparat handler også om at forvente det uventede. Det er opgaven – og den er ikke nem, siger hun.

STARK Danmark er del af STARK Group, en af Europas førende forhandlere og distributører af byggematerialer, hvor mange faktorer spiller ind.

- I Danmark har vi nogle enormt dygtige handelsvirksomheder, som skal blive ved med at være konkurrencedygtige. Med Vision 2030 har vi i bestyrelsen valgt at løfte blikket og se i krystalkuglen sammen en række eksperter og op mod 100 andre erhvervsledere. Budskaberne i analysen glæder vi os nu til at sprede ud til hele branchen, slutter bestyrelseslederen for DI Handel.

Vision 2030 vil blive præsenteret for DI Handels medlemmer ved en stribe arrangementer i 2024. Læs hele rapporten her. 

Og tilmeld dig DI Handels nyhedsbrev, hvor vi orienterer om arrangementerne. 

Læs også: Sådan bliver din virksomhed parat til fremtiden

Fakta

Fakta om DI Handel

  • DI Handel er handelsvirksomhedernes branchefællesskab i Dansk Industri med over 3.000 medlemmer, der sælger alt fra lakridser og møbler til sand og maskiner.
  • DI Handel ledes af Jacob Kjeldsen, der har været branchedirektør i DI Handel siden 2021.
  • Som medlem får du adgang til events, netværksgrupper, juridisk support, viden og analyser, der skal være med til at gøre danske handelsvirksomheder fremtidsparate.
  • Britta K. Stenholt, adm. direktør i STARK, er bestyrelsesleder for DI Handel.
  • Læs mere om DI Handel.

 

Fakta

FAKTA om STARK Danmark

  • STARK er Danmarks største forhandler og distributør af byggematerialer. Har dertil en række services, såsom logistik og rådgivning.
  • 85 pct. af kunderne er professionelle håndværkere og entreprenører.
  • STARK Danmark omsætter for over 10 mia. kr. og beskæftiger ca. 2.400 medarbejdere i 85 forretninger i Danmark og i Grønland.
  • STARK Danmark indgår i STARK Group med ca. 20.000 medarbejdere og en omsætning på over 50 mia. kr.
  • Britta Korre Stenholt har været adm. direktør for STARK Danmark siden februar 2017.
  • Hun er vicebestyrelsesleder i DI’s forretningsudvalg og DI Byggeri og bestyrelsesleder for DI Handel.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jacob Kjeldsen

Jacob Kjeldsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3727
  • Mobil +45 2088 3914
  • E-mail jak@di.dk

Relateret indhold