Det går godt i konsulentbranchen. Alligevel er der en stigende bekymring for, at talentpuljen i branchen bliver mindre de kommende år. Derfor nedsætter Managementrådgiverne nu en arbejdsgruppe, der skal diskutere emnet, blogger formand Henrik Horn Andersen.

Foto: Implement Consulting Group
15.02.22 MR Nyheder

Talentjagten er gået ind

Blog: Kampen om talent i konsulentbranchen er for alvor intensiveret, og vigtige spørgsmål trænger sig på: Hvorfor har folk valgt branchen? Hvorfor forlader folk branchen? Og hvad skal der til for, at flere vælger branchen til i fremtiden?

Forleden diskuterede jeg den høje aktivitet på det private arbejdsmarked med en veninde, der også arbejder i konsulentbranchen. 

Hun har inden for det sidste halve år fået adskillelige jobtilbud fra flere forskellige industrier og startups, der tilbød hende en højere løn, fleksible jobrammer og jobindhold med et klart og velartikuleret formål.  

Læs også: DI Rådgiverne får nyt advisory board af unge rådgivere 

Kampen om talent skærpes  

Dette eksempel er ikke unikt, og du har sikkert hørt lignende historier de sidste mange år. Jeg oplever dog, at talentjagten er intensiveret siden sidste forår.  

Det går rigtig godt i konsulentbranchen, så hvorfor være bekymret? ”Sådan har det jo altid været”, bliver jeg ofte mødt med, når jeg nævner min bekymring for, at der er større bevægelser i gang, som vil gøre talentpuljen mindre de kommende år. Oplevelsen er, at der sker ændringer både på talentsiden og på virksomhedssiden, som vi som branche skal blive klogere på.

Vi har derfor valgt at nedsætte en arbejdsgruppe i Managementrådgiverne, så vi kan kortlægge, hvordan vi kan udvide talentpuljen og vores evne til at tiltrække og fastholde fra den, så branchen fortsætter med at trives som nu.  

Læs også: Få inspiration til at tiltrække og fastholde talenter 

Vil talenterne hellere noget andet? 

De generationer, vi har ansat de seneste år, og dem, vi gerne vil rekruttere de kommende år, vil noget andet end for bare en håndfuld år siden. De har et andet karriereperspektiv og et øget fokus på at gøre en forskel i verden.  

Den status, der tidligere var forbundet med at være konsulent, virker ikke længere til at være et lige så vigtigt parameter for de nyuddannede. Men hvor meget det reelt bevæger sig, og hvad det betyder, vil arbejdsgruppen dykke mere ned i ved at få mere viden om, hvorfor folk har valgt branchen til? Hvilke tanker de universitetsstuderende gør sig om branchen? Og hvorfor talenter har forladt branchen?  

Læs også: Hvilke tendenser optager managementrådgivere lige nu? 

Positionerer vi os rigtigt? 

Konsulentbranchen er i mange år blevet set på som en branche, hvor du arbejder hårdt, rejser rundt i verden og arbejder på vigtige og hemmelighedsfulde strategiske projekter. Den arbejdslogik og de arbejdsformer er ændret de sidste år med corona og hjemmearbejde.

Flere virksomheder begynder nu at konkurrere på at tilbyde bedre forhold for kvinder og mænd på barsel og på at øge diversiteten, hvilket er positivt og et forsøg på både at tiltrække talenter og fastholde dem, når de får børn. Interessant er det bare, at de selvsamme unge kvinder og mænd ofte også gerne ”vil give den gas”, før de får børn.  

Så hvordan fortæller vi historien om, at man i branchen har så stor fleksibilitet, at du kan begge dele, og er vi reelt klar til at lave de forandringer i den måde, vi driver vores virksomheder på? Og evner vi at få modtagerne til at forstå det tilbud, vi har, eller sætter vi os mellem to stole? Og måske endnu vigtigere: Tilbyder vi det, de gerne vil have? Det må og skal vi blive klogere på!

Har du lyst til at bidrage? 

De forskellige bevægelser, der er i gang i branchen, fører til en lang række spørgsmål om talentjagten. Spørgsmål som vi rigtig gerne vil høre dine kommentarer til. Hvilke forandringer, muligheder og andre perspektiver ser du? Vi hører også meget gerne fra dig, hvis du har lyst til at bidrage til arbejdsgruppen. Vi kan altid bruge flere gode kræfter i vores arbejde med at skabe ny viden til gavn for branchen, så vi også står stærkt i de kommende år.  

Vil du gerne være med i arbejdsgruppen? Eller har du input til arbejdet? Så skriv til os på: mr@di.dk

HOLD DIG OPDATERET

Modtag  DI Managementrådgivernes nyhedsbrev og få information om consultingbranchen, seneste nyt fra den politiske scene, analyser, faglig inspiration og relevante arrangementer.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Skrevet af:

Henrik Horn Andersen, bestyrelsesformand i Managementrådgiverne

Relateret indhold