03.02.22 DI Pressemeddelelse

DI: Danmark har brug for en moderne mediepolitik

Regeringen har torsdag præsenteret et medieudspil, der blandt andet skal sikre en ansvarlig digital omstilling af det danske medielandskab og kulturerhverv. Dansk Industri ser mange positive elementer i udspillet, heriblandt at streamingtjenester skal bidrage til at fremtidssikre dansk kulturarv.

De digitale forandringer skyller i disse år ind over medieverdenen med en enorm kraft. Som seere, lyttere og brugere nyder vi godt af de mange nye innovative og personaliserede digitale produkter. Men udviklingen indeholder også dilemmaer, som vi skal forholde os til.

DI hilser flere centrale elementer i regeringens medieudspil velkommen. Elementer, som skal sikre en ansvarlig digital omstilling af det danske medielandskab og de danske kulturerhverv, hvor det danske indhold står stærkt.

- Medieverdenen er muligvis et af de områder, hvor den digitale forandringskraft har været stærkest, og hvor den har haft den største betydning for brugere, virksomheder og for den demokratiske samtale. Traditionelle værdikæder er under opbrud. Gamle indbringende forretningsmodeller erstattes af nye, siger Henriette Søltoft, vicedirektør i Dansk Industri.

Som alle andre brancher skal mediebranchen omfavne de muligheder, der er med teknologi. Muligheder for at skabe vækst og muligheder for at bringe bedre produkter på markedet til gavn for brugerne og samfundet. Men vi skal også være klædt på til at håndtere de udfordringer og dilemmaer, medieudviklingen samtidig rummer.

- Det er vigtigt, at man fra politisk hold er skarpe på, hvordan udviklingen i mediebranchen forløber over de næste mange år - ikke mindst på det danske marked, som er udsat for et markant pres af nye udenlandske tilbud og aktører, som definerer forretningsmodellerne og sætter nye standarder for innovation og digital forretningsudvikling, men også for etik og kvalitet, siger Henriette Søltoft.

DI efterspørger klare rammevilkår, så vi med den digitale omstilling af mediebranchen også oplever en styrkelse af det danske kvalitetsindhold, forbedret beskyttelse af børn og unge og bedre demokratiske samtaler. Derfor er landets største erhvervsorganisation meget glad for, at regeringen vil indføre et såkaldt kulturbidrag.

- I DI tror vi på, at vi kan skabe et digitalt mediebillede, hvor brugerne oplever et mangfoldigt udbud af dansk kvalitetsindhold, og hvor de digitale muligheder styrker de danske kulturerhverv. Men det kræver, at vi tager styringen og sætter vores præg på forandringerne, både kommercielt, etisk, værdimæssigt og demokratisk, siger Henriette Søltoft.

Regeringens udspil om en 5 procents streamingafgift er et godt bud på, hvordan vi sikrer finansiering til også fremtidens produktion af dansk indhold, som er en grundsten i dansk kultur og for den danske mediebranche, mener DI’s vicedirektør:

- På den måde kan vi skabe en model, hvor de globale streamingtjenester bliver en aktiv medspiller i opretholdelsen og styrkelsen af det danske kreative økosystem – en model som allerede er indført i en række andre EU-lande, siger Henriette Søltoft.

- Det er dog ærgerligt, at udspillet ikke indeholder forslag til en mere fair håndtering af 0-moms-ordningen, så den uholdbare forskelsbehandling mellem forskellige udgivere af digitale magasiner ophører, siger Henriette Søltoft.

Ditte Rieland

Ditte Rieland

Presserådgiver

  • Direkte +45 3377 4951
  • Mobil +45 2246 7822
  • E-mail dirh@di.dk

Relateret indhold