DI: Regeringens nytænkning af folkeskolen er nødvendig
Det er sund fornuft for både samfundet og ungdommen, når regeringen vil skrue op for praktisk læring for at sikre øget faglighed og en mere interessant folkeskole. Men teknologiforståelse skal fylde mere.
Danmark har brug for en fagligt stærk folkeskole for at forme stærke og hele mennesker. Derfor er der smil på læben hos Dansk Industri, når regeringen har prioriteret både obligatorisk erhvervspraktik og 2,6 milliarder kroner til at opgradere skolernes håndværks-, håndarbejde- og fysiklokaler i deres nye folkeskoleudspil.
- Folkeskolen er en del af rygraden i vores samfund. Derfor er vi meget glade for den udstrakte hånd, regeringen giver til erhvervslivet ved at bygge bro mellem skole- og arbejdsliv. For praktisk undervisning og erhvervserfaringer gavner alle. I dag er folkeskolen nemlig ikke for alle, siger Lars Sandahl Sørensen, der er adm. direktør i Dansk Industri.
- Der er brug for en nytænkning af folkeskolen, hvor vi styrker fagligheden og ruster de unge bedre til samfundet. Vi skal turde løfte ambitionsniveauet, og det haster. For Danmark er et videnssamfund, og derfor er det afgørende, at en nytænkning af folkeskolen løfter det faglige niveau for alle.
To ud af fem elever i 4.-9. klasse oplever at undervisningen ofte er kedelig og hver tiende folkeskoleelev består ikke eksamen i dansk og matematik, når de færdiggør 9. klasse. Det vidner om, at der i den grad er behov for ændringer i folkeskolen. Og med udspillet er der mange gode takter.
- En mere praktisk folkeskole med obligatorisk praktik og bedre faglokaler skal både løfte fagligheden og styrke elevernes forståelse for det omkringliggende samfund. Og så er jeg overbevist om, at det også gavner børnenes trivsel med en mere varieret undervisning end i dag, siger Lars Sandahl Sørensen.
- Erhvervspraktikken er en unik mulighed for at give eleverne ikke bare praktiske men også sociale færdigheder i mødet med en arbejdsplads. Arbejdslivet er fyldt med fællesskaber og forventninger. Begge ting er vigtige læringer at få med i værktøjskassen fra erhvervspraktikken.
Teknologiforståelse skal være obligatorisk
Dansk Industri er også meget positive over for at regeringen har fået øjnene op for at oprette fag som teknologiforståelse og at skolerne i højere grad sættes fri.
- Men når det er sagt, så skal teknologiforståelse ikke bare været et valgfag, men være en fast del af folkeskolen. Det er helt essentielt, at vi ikke taber en hel generation på gulvet, fordi vi for langsomme om at komme i gang. Den teknologiske udvikling buldrer afsted, og folkeskolen skal med på det tog, inden det kører fra os, siger Lars Sandahl Sørensen.
- Regeringen skal hele tiden holde øjet på bolden og sikre, at det er fagligt stærke og hele mennesker, vi sender ud i samfundet efter folkeskolen. Så når man vil forkorte skoledagen og afskaffe en række krav, er der en risiko for, at det faglige niveau falder. Derfor er det enormt vigtigt at ressourcerne, der frigøres ved forkortelse af skoledagen, bliver i folkeskolen, så timerne på skolebænken ikke blot bliver færre, men også bedre.
Dansk Industri har i samarbejde med Danske Folkeskoleelever udviklet 12 initiativer til, hvordan vi mener, fremtidens folkeskole skal se ud.