18.09.23 DI Pressemeddelelse

Politisk fokus kan løfte den danske møde- og erhvervsturisme

Erhvervs- og mødeturismen står for mere end en fjerdedel af den samlede danske turismeomsætning. Alligevel mangler området både politisk fokus og optimale rammebetingelser. Det vil DI ændre på.

Erhvervs- og mødeturismen skaber vækst og job i hele landet, og i 2019 stod industrien for over en fjerdedel af den samlede turismeomsætning med hele 35 mia. kroner.

Når erhvervet i den grad bidrager til dansk turisme, skyldes det blandt andet, at erhvervs- og mødeturismen tiltrækker gæster hele året rundt, ligesom den gennemsnitlige udenlandske erhvervsturist har et døgnforbrug, der er to til fire gange højere end den almindelige kyst- og naturturist. Alligevel er det småt med fokus på denne del af turismen, der bærer på et stort uforløst potentiale.

Maria Krüger Torp, chef for DI Turisme & Oplevelser:

- Møde- og erhvervsturismen skiller sig meget positivt ud ved, at der kommer udenlandske gæster hele året rundt, og samtidig er forbruget et helt andet, end det vi kender fra andre typer af turister. Vi står altså her med en guldgrube. Alligevel nævnes møde- og erhvervsturismen stort set ikke i den nationale turismestrategi, og der er ingen politiske initiativer til at understøtte erhvervet. Det skal vi lave om på omgående.

Selvom møde- og erhvervsturismen tiltrækker gæster hele året rundt, overser politikerne desværre det potentiale, der kan foldes ud med nye rammevilkår og et større fokus. I den nationale turismestrategi er målet, at 2/3 af alle overnatninger i 2030 finder sted udenfor sommerens højsæson. Skal vi nå det mål bør møde- og erhvervsturismen nå helt op på den politiske agenda.

- Skal man se på, hvor det giver mest mening at investere i turismen, er det oplagt at se på møde- og erhvervsturismen, da der er store gevinster at hente på både omsætning, sæsonspredning og internationale relationer.

-Potentialet i den danske erhvervs- og mødeturisme er enormt, og derfor bør Christiansborg se nærmere på at styrke de danske mødedestinationer og give fuldt fradrag for restaurantbesøg, som man har gjort det med hotelovernatninger. Der er adskillige solide redskaber i værktøjskassen, men det kræver, at erhvervs- og mødeturismen får det politiske fokus, erhvervet fortjener, siger Maria Krüger Torp.

DI fremsætter derfor otte konkrete forslag, der skal styrke den danske erhvervs- og mødeturisme.

  1. Etabler landsdækkende investeringspuljer
  2. Giv fuldt fradrag for restaurantbesøg
  3. Udvid rammerne for MeetDenmarks aktiviteter
  4. Skab langsigtet samfundsværdi af møder og kongresser
  5. Gør ruteudviklingsprogrammet Global Connected permanent
  6. Tilskynd universiteter og erhvervsfyrtårne til værtskab for internationale møder
  7. Skab fleksible rammer for opstillinger til møder og events
  8. Gør rejse- og mødepolitikker i den offentlige sektor mere bæredygtige

Relateret indhold