Vi rådgiver dig

AI-løsning hjælper med at vedligeholde Storebæltsbroen

Sund & Bælt har de seneste år haft stort fokus på at digitalisere driften af Storebæltsbroen. Læs mere om hvordan AI bidrager til at forlænge broens levetid og sikrer Sund & Bælt kæmpe besparelser.

Sund og Bælt bruger kunstig intelligens til at vedligeholde betonen på Storebæltsbroen. Helt konkret benytter de droner som fast inventar til at flyve rundt om broen og tage tusindvis af billeder af de ca. 300.000 m2 beton på Storebæltsforbindelsen. Gennem algoritmer identificeres de skader i betonen, der har behov for at blive repareret. Dette har virksomheden både oplevet store tidsmæssige og økonomiske gevinster ved.

”Vi kan forenkle nogle tidskrævende processer, når vi er ude at inspicere vores anlæg. Der er meget beton på Storebæltsbroen, og der skal holdes øje med, om der skal udbedres revner, om noget er skallet af, og generelt om det hele ser sundt og godt ud. Tidligere har vi registreret det manuelt fra jorden, fra en platform eller ved at have personer der klatrede på vores anlæg, men det er omkostningsfuldt og det er meget afhængigt af vind og vejr. Siden 2017 har vi arbejdet med droneinspektion og afløst menneskets øje med kamera.” – Jens Peter Brorsen, leder af data og digitalisering hos Sund & Bælt.

Tidligere inspicerede ingeniørerne betonen manuelt, hvilket gjorde opgaven mere vejrafhængig samt afhængig af specialudstyr og personer der kunne anvende klatreudstyr.

Tidligere har vi registreret det manuelt fra jorden, fra en platform eller ved at have personer der klatrede på vores anlæg, men det er omkostningsfuldt og det er meget afhængigt af vind og vejr. Siden 2017 har vi arbejdet med droneinspektion og afløst menneskets øje med kamera. Jens Peter Brorsen

Betoneksperternes rolle

Hos Sund & Bælt er en nøgle i den succesfulde benyttelse af kunstig intelligens inddragelsen af de ansattes ekspertviden.

”Et godt råd er at involvere brugeren. Hos os har de ansatte indgået i projekttemaet, hvor den ansvarlige for betonoverflader har bidraget med sin viden om den manuelle proces, omkostningerne, hvad man skal holde øje med i betonen, osv. Samtidig hjælper de ansatte der inspicerer skaderne via dronebillederne løbende til at forbedre AI-løsningen.” – Jens Peter Brorsen, leder af data og digitalisering hos Sund & Bælt.

3D modellen i den digitale platform PAI (Photographic Asset Inspection), som gennem algoritmer finder de skader i betonen, der skal repareres.

Kom i gang med samarbejdspartnere

For rigtig mange virksomheder er det en stor barriere for brugen af AI, at de ikke ved hvordan de skal komme i gang. Her har Sund & Bælt oplevet stor gevinster ved at bruge samarbejdspartneres viden om teknologien, herunder techvirksomheder som Alexandra Instituttet, IBM, og Microsoft.

”I nogle af de første versioner havde de ansatte svært ved at orientere sig i dronernes billeder. Derfor indgik vi i en dialog med Alexandra Instituttet om at lave visualiseringerne af betonen i 3D. Her sætter computeren en hel del billeder sammen, sådan at det ligner virkeligheden mere for det menneskelige øje. Så på den måde har vi løbende justeret løsningen med vores partnere.” - Jens Peter Brorsen, leder af data og digitalisering hos Sund & Bælt.

Kort om Sund & Bælt

Sund & Bælts vigtigste opgave er at gøre det nemmere at være rejsende. Mere end 250.000 kunder benytter hver dag Sund & Bælts trafikanlæg, dvs. Storebæltsforbindelsen, Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen med tilhørende stationer samt havnene i Odden, Ebeltoft, Spodsbjerg og Tårs. Sund & Bælt er et statsejet aktieselskab, der også gennemfører projekteringsarbejdet for en fast forbindelse over Femern Bælt med de tilhørende danske landanlæg.

Stine Nørgaard Christensen
Skrevet af:

Stine Nørgaard Christensen

Relateret indhold