20.04.20 Vi rådgiver dig Nyheder

Medarbejderengagement gennem tryghed og tillid

DI’s adm. direktør Lars Sandahl Sørensen har ved flere lejligheder nævnt, at det i denne situation, hvor mange arbejdspladser er sat på stand by, bl.a. gælder om at sikre, at medarbejderne kan fastholde tilknytningen til deres virksomheder. Han ved, det er helt afgørende - særligt i denne meget specielle og svære periode.

De fleste af os er i øjeblikket dekoblet fra vores normale organisatoriske ramme og det stiller store krav til ledelse på distancen. Det stiller krav til kommunikationen, der dels skal være skarp og oplysende, dels doseret i den rigtige mængde samt krav til arbejdsdisciplin i nye strukturer væk fra vores arbejdsplads.

Sundhedsstyrelsen fremhæver, at det er en god idé at have en form for forudsigelighed og struktur i hverdagen, hvor man indfører rutiner, der markerer dagens forløb og forsøger at arbejde i samme tidsrum, som man normalt gør, og holder fri på de tidspunkter, man normalt ville holde fri. Men det er lettere sagt end gjort.

Ledelsesopgaven kalder i denne ekstraordinære situation på noget ekstraordinært, og HR har her en vigtig rolle med at sikre og opretholde en så høj grad af trivsel og tryghed som muligt.

Vores medarbejdere er den vigtigste indtægtskilde og skal føle sig værdsat. Det er medarbejderne, der har førstehåndserfaring med virksomhedens organisatoriske strukturer, systemer, produkter og serviceydelser. De ved, hvad der virker, og hvad der ikke gør, og de er trygge ved arbejdsprocesserne. Når arbejdsprocesserne og de fysiske rammer ændrer sig markant, bliver det særlig vigtigt med tryghed og ikke mindst klarhed i en tid med en abrupt arbejdsdag, der for manges vedkommende er vendt på hovedet.

I denne situation er det centralt, at HR sammen med ledelsen proaktivt tager en fremtrædende rolle i håndteringen af forandringer i forhold til at skabe klarhed, ro, tryghed og retning. Hvis medarbejdere ikke i tilstrækkelig grad tror på, hvad virksomheden gør og oplever en tydelig retning med fælles ”fodslaw”, vil utrygheden og tvivlen brede sig.

Medarbejderne har brug for at føle, at de også i denne tid har en meningsfuld relation til deres virksomhed. Derfor er det ultimative mål at sikre og fastholde et engagement, der er drevet af at hjælpe virksomheden med at nå sine mål og fastholde en tæt kontakt til virksomheden på trods af fysisk adskillelse.

Netop i denne ekstraordinære situation drives dette engagement af tillid og tryghed. Vi står sammen og hjælper hinanden, selv om vi er adskilt, der er brug for alle – og en tydelig og skarp kommunikation og en klar ledelsesmæssig retning, der driver virksomheden transparent i en krisestyringstid.

Det er det, der fastholder et højt medarbejderengagement, som virksomheden vil drage fordel af, når vi alle kommer ud på ”den anden side”.

Derfor er det essentielt, at virksomheden:

  • Sikrer en kommunikativ linje til medarbejderne med en klar, tydelig og hyppig kommunikation (gerne hver dag). Det skaber et tilhørsforhold
  • Undlader at ”pakke tingene ind”, men siger det, som det er, selv om virksomhedens økonomiske tilstand er dårlig med ansættelsesmæssige konsekvenser
  • Sætter en klar retning, der skaber tryghed, troværdighed og gør medarbejderne sikre på den ledelsesmæssige kurs
  • Prøver at skabe mening i en kaotisk hverdag med manglende fysisk og social kontakt – hold virtuelle møder, del de gode historier, find lyspunkter i dagligdagen og bevar humoren og den positive tilgang til arbejdet – det er ledelsens såvel som medarbejdernes ansvar.

Relateret indhold

Brug for rådgivning?

Skriv til vores eksperter