Forbrugerne i Emiraterne efterspørger danske fødevarer – digitalt salg kan være din vej ind
De Forenede Arabiske Emirater (FAE) importerer op mod 90 pct. af deres fødevarer. Det gør FAE til et attraktivt marked for fødevareeksportører, som søger mod nye markeder.
Danske produkter forbindes med høj kvalitet og fødevaresikkerhed. Det er efterspurgt af de emiratiske forbrugere, der i stigende grad er mere kvalitetsbevidste og søger sundere og mere bæredygtige fødevarer. Økologiske og plantebaserede fødevarer er bl.a. begyndt at fylde mere og mere i sortimentet på det emiratiske marked og har en Compound Annual Growth Rate (CAGR) på 9 pct. frem mod 2025. Selvom markedet stadig er beskedent, er der altså stort potentiale.
Med 25 regnvejrsdage pr. år, ørkenklima, manglende grundvand og med det meste af landet dækket af ørkensand, er den emiratiske fødevareproduktion begrænset, og landet er stærkt afhængigt af fødevareimport. Selvom der kun bor 10 millioner indbyggere i FAE, blev der importeret fødevarer for USD 16 mia. i 2020, svarende til 8 tons fødevarer.
Disse markedstrends skaber en unik mulighed for danske fødevarevirksomheder, fordi bl.a. økologiske og innovative fødevarer er en styrkeposition i den danske fødevareklynge. Og mange virksomheder har allerede set potentialet.
Se også: Webinar — e-eksport til De Forenede Arabiske Emirater fødevarevirksomheder
Digital vej ind på markedet
Digitalt salg skal anses som en stærk mulighed for danske fødevarevirksomheder, enten som indgang til det emiratiske marked eller som supplement til en forestående eksportstrategi. Tal viser, at virksomheder, som supplerer deres eksport med e-eksport, kan øge deres omsætning med 23 pct., og De Forenede Arabiske Emirater er klar til e-eksport.
De Forenede Arabiske Emirater har verdens højeste andel af internetbrugere pr. indbygger i verden og et stærkt fokus på digitalt salg, hvilket gør e-eksport til en oplagt strategi. Samtidig, ligger FAE nr. et i Mellemøsten (og 16 i verden) på indekset ”Ease of Doing Business”, og landets geografiske placering gør landet til et ideelt handelshub mellem Europa, Afrika og Asien.
Læs også: 25 millioner spanske e-forbrugere venter på din virksomhed
Hele 91 pct. af det samlede antal virksomheder i Dubai erhverver sig forsyninger online. Det er påvist, at virksomheder, der forbedrer deres digitaliseringsniveau og udvider deres digitale salg gennem e-eksport har op til tre gange højere indtjening og en bedre markedsposition end dem, som ikke gør brug af digitale kanaler.
Vil du vide mere?
DI Fødevarer, DI e-commerce og The Trade Council har afholdt webinar om, hvordan fødevarevirksomheder kan komme i gang med e-eksport til De Forenede Arabiske Emirater.
Se det her.
The Trade Council i Dubai står klar til at hjælpe din virksomhed i gang.
I DI er der i 2022 oprettet en ny tværgående medlemsservice – DI e-commerce - som rådgiver og hjælper danske virksomheder med digitalisering af salget.
Kontakt
The Trade Council
Christian Frost Jensen
Digital Sales Advisor
+97 145268729
chrjne@um.dk
Dansk Industri
Frederikke Thye Fester
Chefkonsulent, DI Fødevarer
+45 24476817
fret@di.dk
Mie Bilberg
Chefkonsulent, DI e-commerce
+45 21193403
mlbi@di.dk