Global e-eksport, fra 0 til 100 på seks måneder
Sidste år kom A.C. Perchs Thehandel ind ad døren som spritnye medlemmer i Dansk Industri. Deres ambition var at drive en mere international forretning. Med hjælp fra DI og Erhvervshus Hovedstaden er de nu godt i gang med at udnytte de online salgskanaler.
”Når vi ses om et år, så har vi forhåbentlig en god case, vi kan fortælle,” sagde Anne-Louise Bargelius Andersen, Salgsdirektør for A.C. Perch’s International, til e-eksportdagen i 2022.
Dengang var de netop blevet medlemmer af DI, og det var her, de tog de første skridt mod at spille på flere tangenter på e-commerce-klaveret.
I dette tilfælde er tangenterne de store online platforme Amazon og Alibaba.
I det forløbne år har A.C. Perchs Thehandel arbejdet målrettet mod at komme online på de to platforme for at nå nye kundegrupper, de normalt ikke ville have adgang til.
Især den globale platform Alibaba vil virksomheden bruge til at skabe en større global tilstedeværelse – også i lande hvor te er en større del af kulturen, end den er i Europa.
Man skal kende salgskanalen
Et år senere, på e-eksportdagen 2023, sidder A.C. Perchs Thehandel så på scenen som det gode eksempel.
Da Anne-Louise Bargelius Andersen, Salgsdirektør, og Christian Holm, Export Manager, bliver spurgt om, hvordan det går, lyder det korte svar:
"Langsommere end vi havde forventet."
Vi kom virkelig godt fra start, men man går ind på en ny salgskanal, som man ved meget lidt om. Vi erfarede, at hvis man vil lykkes med det her, så skal man virkelig kende salgskanalen, Anne-Louise Bargelius Andersen
I øjeblikket er A.C. Perchs Thehandel online på Alibabas platform med enkelte produkter, mens de forventer at lancere deres tilstedeværelse på Amazon til september.
Men det at tilpasse en 188 år gammel virksomhed til moderne e-commerce er ikke kommet af sig selv.
”Vores content og storytelling er bundet op på at være en butik og vores kundeservice. Det at tage det brand, der er forankret i historie, og smide det ud på noget så vanvittigt som Amazon, har krævet, at vi kigger indad,” siger Anne-Louise Bargelius Andersen og understreger, at der selvsagt er forskel på, hvordan man kommunikerer i en fysisk butik og på Amazon.
Som brikker i et puslespil
A.C. Perchs Thehandel har erfaret, at der er meget, der skal gå op i en højere enhed, når man skal opbygge en ny tilstedeværelse.
”Der er ekstremt mange ekstraomkostninger, vareopbevaring, kommission for pakning, shipping og levering,” siger salgsdirektøren og råder til, at man virkelig har styr på priser og dækningsgrad på sine produkter for at sikre profit på bundlinjen.
Nu kan det lyde som om, der blot er ulemper ved at komme ind på en ny online platform, men billedet er mere nuanceret end det.
Anne-Louise Bargelius Andersen råder til, at man ikke stirrer sig blind på en enkelt faktor, når man skal måle, om indsatsen virker eller ej.
”Sideløbende med det her Amazon-projekt kører vi også en hel optimering af vores tyske site – vi skal finde ud af, hvad vi gør med kundeservice (…) så det er en brik i et større puslespil,” siger hun og fortsætter:
Der ligger nok en fare i, at man måler for småt på successen. Der er mange, der skal bære den her succes. Anne-Louise Bargelius Andersen
Rygstøtte fra DI og erhvervshuse
Det var på e-eksportdagen 2022, at A.C. Perchs’ ambitioner om en mere international forretning for alvor fik luft under vingerne.
Her mødte de repræsentanter fra verdens største e-commerce platform, Alibaba, de mødte konsulenter og leverandører, der kunne hjælpe dem i gang med en brandstore på Amazon, og de mødte repræsentanter fra erhvervshusene, som hjalp dem i gang med ansøgninger til forskellige SMV-puljer.
Og netop det – at udvikle sit onlinesalg til at nå uden for landets grænser – er hele meningen med e-eksportdagen.
Fremtidens eksport er digital
Den årlige e-eksportdag blev i år afholdt for anden gang.
Dagen blev etableret som et led i DI’s styrkede e-commerce-indsats, og i de hidtil to gange, dagen har været afholdt, er pladserne blevet revet væk.
Dagen er især henvendt til de af DI’s medlemmer, der arbejder med digitalisering og som har ambitioner om at sælge internationalt.
Når det er sagt, så er dagen tænkt endnu bredere end det.
Digitaliseringen har nemlig medført, at alle virksomheder i større eller mindre grad er blevet handelsvirksomheder, der burde eller som et minimum kunne sælge mere på verdensmarkederne. Derudover spår DI, at fremtidens vækst sker digitalt.
Selvom danske virksomheder allerede eksporterer for over 1500 milliarder kroner, så venter der stadig et potentiale, for de virksomheder der går analogt til deres eksportsalg, siger Mie Bilberg, der er DI´s chefkonsulent i e-commerce.
Det skal der laves om på, for hvis de danske virksomheder blot lader stå til, kan det i sidste ende sætte os bagud i forhold til andre eksportnationer.
For A.C. Perchs Thehandel er planen at fortsætte arbejdet med de nye platforme. Og selv om opstarten måske er gået langsommere end forventet, er Christian Holm, export manager, fortrøstningsfuld:
”Der er en forståelse fra ejerkredsen om, at det tager tid. Det sker ikke overnight. Der kan sagtens gå 1-2 år, før der kommer en profit, man kan bruge til noget.”
Hør historien i denne video:
Skal Dansk Industri hjælpe med dit online salg?
Du kan få hjælp til at vækste din virksomhed online hos Dansk Industri. Vi udgiver analyser, hvor online salg er i fokus. Download her Fakta om Online salg og her Danskernes e-commerce tracker.
Overvejer du nye e-eksportmarkeder, så start med at få overblik med DI´s eCommerce Market Overview Her er starthjælp til fem af Danmark største eksportlande.
Vi deler viden, erfaringer og så sætter vi særlig fokus på e-eksport.
E-eksportdagen - Få dit onlinesalg over grænsen
E-eksport er en enestående mulighed for danske virksomheder, der med nye online salgskanaler kan komme hurtigt over grænsen og få adgang til nye kunder og nye markeder. Hør om trends indenfor e-eksport salg, lær af dygtige danske e-eksportører og bliv klædt på til at indtage nye markeder af internationale specialister fra Dansk Industri.