Sådan vil kunstig intelligens ændre e-commerce
Udviklingen inden for kunstig intelligens buldrer derudaf. Inden for e-handel stikker især fem tendenser ud, forklarer Mie Bilberg, chefkonsulent i DI e-commerce - Dansk Industri, i denne klumme.
KLUMME | Vi er kun lige startet med at se alle mulige måder, som AI vil kunne booste og hjælpe danske virksomheder og forbrugere i e-commerce. Men allerede nu kan vi se udviklingstendenser, der giver et praj om, hvor vi er på vej hen og hvordan kunstig intelligens vil påvirke onlinehandel.
Her er fem hovedtendenser og områder, hvor AI er godt i gang med at vende op og ned på forretningen, og som danske onlinebutikker og e-commerce virksomheder bør tage bestik af.
1. Levering
Amazon har i deres seneste kvartalsvise regnskab vist, hvordan de ved at sætte AI i centrum af deres forretning har skabt resultater, der har overrasket alle. De har lavet nye leveringsrekorder med et gennemsnit på 11 min. fra varen plukkes på lageret, til den står på kundernes dørtrin.
Ved hjælp af AI kan de nu lave meget præcise salgsforecast, som gør, at de kan rykke varer fra centrallagre til flere mindre, lokale lagre, som gør, at varerne hele tiden er meget tæt på kunderne. Det har forbedret kundeoplevelsen og har også forbedret deres drift, da der nu er færre hænder på ordren. Dette er en standard, som vil brede sig.
2. Kopier og falske produkter
Her kommer vi til at se to spor.
For det første får de digitale markedspladser nye metoder og greb til at opsnappe de kopiprodukter, der sættes til salg på deres platform. Det løser en kæmpe udfordring for dem, da de - med rette - bliver kritiseret, fordi det er alt for nemt at sætte hvad som helst til salg på deres platform. Det betyder udfordringer med falske og ikke-godkendte produkter, der florerer. Markedspladser som Ebay og Etsy er allerede i gang med at løse det. Ved at bruge AI til den proces kan de forbedre sikkerheden og pålideligheden af de produkter, der sælges på deres platforme og give køberne større tillid til deres brand og give sælgere mere ro.
For det andet kan produktejerne nu bruge AI til at beskytte sig selv og opsnappe kopier af deres produkter. Kopivarer på onlinesalgskanaler er en kæmpe udfordring for især brands, men også for fx fødevarer og kosttilskudsindustrien, som er et stærkt reguleret markedet. Det omgår kopister imidlertid og oversvømmer markedet med dårlige produkter og falske brands. Det betyder dumping af priserne, tab af omsætning og omdømme, som både skader mærkeejeren og hele kategorien som helhed.
3. Marketing
AI-platforme som især ChatGPT er allerede i brug i mange marketingafdelinger, og vil fremover blive endnu mere dominerende. Den kunstige intelligens vil medvirke til at skabe de mest effektive produkttekster, booste åbningsraterne for emails, forbedre søgeordsoptimering, automatisere kampagneoprettelser på Google og finpudse annoncetekster på betalte medieplatforme såsom Facebook, TikTok, Google, og mere. Det skaber således mere værdi for annoncekronerne.
Inden for content-udvikling behøver man fx ikke længere at rejse til Rom for at lave gode miljøbilleder, det kan genereres kunstigt for langt færre midler. I forhold til brugerflader vil AI også være et effektivt værktøj til test af funktioner, anbefalinger til nye løsninger og design af interfaces.
4. Kundeservice
Vi ved fra Dansk Industris B2B e-commerce analyse, at 51 pct. af de professionelle indkøbere sender ordren af sted til deres leverandør på e-mail.
Det er en utrolig tidskrævende måde for leverandøren at modtage ordrerne på, og der kan nemt gå 24-48 timer, inden den er ekspederet. Det er ikke super optimal kundeservice, og her kan AI gøre en stor forskel.
AI kan autolæse alle emails, der lander i kundeservice mailboksen og give intelligente svar og ordreekspedere omgående. Det kan hurtig spare to fuldtidsansatte i kundeservice på en større arbejdsplads.
Og for B2C-virksomheder er AI den løsning, der løfter den uintelligente chatbot til en langt mere intelligent chatbot, som rent faktisk vil være til hjælp for kunderne, der søger råd. Det vil være på et helt andet niveau end de begrænsede chatrobotter, som kunderne har mødt og bøvlet med gennem de sidste 5–10 år. Den vil i stedet fungere som en personlig shoppingassistent.
5. Indkøbsmønstre
AI kommer i min optik til at være en forløser til e-commerce, som kommer til at sætte turbo på udviklingen både for virksomheder i at vinde på konkurrence evne, men også for forbrugere, der hele tiden vil lede efter smartere måder at handle og opleve på. Her kan AI også være en motor.
Forbrugere anvender i stigende grad teknologien, når de shopper, vælger tøj, køber elektronik eller overvejer forskellige indretningsmuligheder til hjemmet. De bruger den til research, til at læse anmeldelser og som en personlig shopping assistent.
Så hvad skal de danske webshops ideelt set gøre herfra? Min anbefaling er at komme i gang med teknologien skridt for skridt. Vi ved fra en DI-analyse, at særlig SMV-segmentet halter, når det gælder brug af AI. Men der findes allerede mange ukomplicerede løsninger på markedet, som kan hjælpe virksomhederne i gang med den første test. Det kræver lidt nysgerrighed, men det kickstarter også en ny læringskurve - ikke bare for medarbejderen selv, men for organisationen.
Først bragt som klumme på DetailWatch.