08.02.24 Vi rådgiver dig Nyheder

81% af danskerne gør det, viser en ny årsopgørelse

Det er blevet tid til status for onlineåret 2023. Hvilke tendenser og udvikling er der sket på det danske marked, og hvordan stiller det dig, som sælger til de danske forbrugere? DIs årsanalyse – Danskernes e-commerce tracker er netop udkommet, og her giver vi dig et par af analysens indsigter. Hele analysen kan downloades nederst på siden.

81% gør det

Hver måned handler omkring 81% af danskerne online, og vi handlede i 2023 for omkring 132 mia. kr. Fysiske produkter udgør 63 mia. kr., og restbeløbet går til salg af rejser, digitale abonnementer og online tjenester. I december handlede 85% af danskerne online, og december blev på flere parametre den bedste måned for onlinesalget i 2023. Dette både målt på forbrug og målt på antal gange, hvor vi klikkede køb. Danmark er et af de lande i verden, der har den højeste internetpenetration, og vi ligger også helt i top, når det gælder andel af forbrugere, der handler online. Men hvor handler vi?

Danskernes favorit webshops – kun fem er danske

I gennemsnittet klikker vi køb 3,7 gange om måneden, og danskernes top 10 webshop i 2023 endte igen i år med en førsteplads til tyske Zalando. Men nummer to, som er danske Matas, vandt i 2023 markedsandele med 0,5%. Kun fem danske webshops er med i årets samlede Top 10. I 2022 var der seks. I 2023 er Elgiganten og saxo.com røget ud. Til gengæld er kinesiske Shein kommet ind på danskernes Top 10. I denne analyse ses en bekymrende tendens, nemlig at det betyder mindre for den danske forbruger, om webshoppen har danske rødder. Sikre betalingsløsninger, et godt online ry, gode priser, nok varer på lager og gratis retur – er de fem vigtigste konkurrenceparametre, når man spørger den danske onlineforbruger.

imagep5xv8.png

De unge forbrugere – hvor handler de og hvad køber de?

Der er forskel på, hvor vi handler. De unge forbrugere handlede i 2023 oftere i udlandet, faktisk er otte ud af de unges Top 10 udenlandske webshops. Kun Matas og Magasin rammer de unges hitliste. Til gengæld er verdens største e-commerce platform Amazon ikke at finde på de unges Top 10.

De unge lægger skinnerne for fremtiden, så vil du lykkes med den unge målgruppe – så gør som Zalando. Zalando har en tårnhøj markedsandel på 10,5% blandt den unge målgruppe. De unge skal vindes med det gode online ry og et godt design, de to parametre scorer topkarakter hos de unge og er samtidig to ting, som Zalando er kendt for at prioritere.

imageth9xs.png

Inden for kategorien fysiske produkter udgør tøj og sko 47 procent af de unges køb. Den andel øges med tre procentpoint i 2023.  I kategorien online underholdning går forbruget af online gaming frem med 18 procentpoint, mens film og serier taber 15 procentpoint. De unge (over 18 år og uden børn) er den eneste målgruppe, der har Steam med på hitlisten – kender du Steam? Steam er en platform for computerspil, ligesom Wolt er en platform for mad. Fem procent af de unges onlinekøb af fysiske produkter går til mad, og her er Wolt tydeligvis storleverandør, for nemlig.com er ikke med på de unges Top 10.

De unge øger deres frekvens og handler oftere online i 2023 i forhold til 2022.

Den gennemsnitlige ordrer

Den gennemsnitlige ordrestørrelse i 2023 var 662 kr. per køb. 56 procent af ordrerne blev betalt med kreditkort, og 34 procent blev betalt med en mobilløsning. Kreditkortet går tilbage igen i år med fire procentpoint, og mobilen vinder frem med fem procentpoint. 54 procent af os fik leveret til en pakkeshop, 30 procent på privatadressen, og otte procent henter selv i butikken.

Kunderejsen

Online spiller en større rolle i kunderejsen, og butikkerne spiller en ny rolle. Butikkerne er ikke længere bare en salgskanal, men en kanal hvor mærket kommer til live, hvor oplevelser skabes, og hvor pakken hentes.

Uanset om du sælger gennem egne salgskanaler eller forhandlers salgskanaler, så er onlinesalg både din nutid og din fremtid. E-commerce estimeres til en global forbrugervækst på 10 procent om året indenfor detail dvs. salg af fysiske produkter. DI vurderer, at vi indenfor få år vil se den største kategori ”tøj og sko” være større online end offline, men alle kategorier vil stige i onlineandel.

Derfor er det  vigtigt, at få omstillet både organisationens processer og de eksekverende kræfter til at mestre kunsten at kunne sælge digitalt. Forudsætningen for en succesfuld omstilling eller rettere inkludering af onlinesalg, da det næppe er et enten eller, er, at e-commerce er en del af det strategiske program. Hvis der sælges gennem egne digitale kanaler, kræver succes med e-commerce også, at der er tværorganisatorisk opbakning og ceo commitment.

Få hjælp til e-commerce

DI har i 2022 lanceret en ny og tværgående medlemsindsats i e-commerce. Find her værktøjer, fællesskab, viden og analyser.

Relateret indhold