Re-commerce er en europæisk megatrend, men hvordan ser det ud i Danmark?
Du kender genbrugsbutikker og loppemarkeder fra den fysiske verden, men du kender sikkert også eBay, DBA.dk, Too Good To Go, Facebook Marketplace fra onlineverdenen. Re-commerce er fagtermen, som anvendes, når varer bliver solgt igen fra en e-commerce platform enten på web eller fra en app. Men hvorfor er det så stort lige nu?
Hvor mange gør det?
70% af danskerne har den seneste måned købt enten datovarer, outlets eller genbrug. Af dem har 30% har handlet online og 65% i fysiske butikker.
Datovarekategorien er størst
Datovarer i fysiske butikker er der mest salg i for alle forbrugergrupper. 57% har handlet datovarer i de fysiske butikker og 11% online. Der er en lille fremgang til online i 2023 vs 2022 og en lille tilbagegang for de fysiske butikker.
Så hvorfor er det stort lige nu?
Der er flere trends, der løber sammen lige nu og gør markedet stort. En stigende efterspørgsel fra forbrugerne for at købe produkter, der belaster miljøet mindre ved at forlænge livstiden på produktet eller reducere spild er i udvikling blandt alle målgrupper.
Derudover er der også den forbrugergruppe, som ikke er drevet af miljøhensyn eller trends, men er drevet af økonomi, fordi de oplever mindre købekraft.
Vi har i denne analyse kigget nærmere på både Gensalg, Salg af datovarer og Outletsalg. Alle kategorier med produkter, der kan ende som skrald, men i stedet viser potentiale til at udgøre en ny indtægtskilde.
Se, hvordan det står til blandt de danske online forbrugeres adoption af re-commerce i denne analyse og find de to case historier med Orkla Danmark og Skagen Clothing, som har succes med re-commerce.