46 automatiserede processer har frigivet tid til nye værdiskabende opgaver
Carglass har skabt stor vækst med administrative robotter. I en ny video giver de gode råd til dig, der overvejer at gå i gang.
På hovedkontoret i Albertslund sidder Michael Jeppesen, der er RPA Developer hos Carglass. Han har på knap halvandet år implementeret 80 administrative robotter i virksomheden, der håndterer alt fra fakturering til opslag i forsikringssystemer.
Hele 46 processer håndteres i dag udelukkende af administrative robotter, og det har sparet virksomheden for ca. 12–15 nye ansættelser. Det er sket samtidig med, at de eksisterende medarbejdere har fået mere tid til værdiskabende opgaver:
– Vi har ikke haft en eneste fyring. Vi er vækstet meget det seneste år, så der har de administrative robotter kunnet dække det ekstra arbejde, fortæller Michael Jeppesen.
Blev rollemodel for virksomheder
Carglass var med i et projekt støttet af Industriens Fond, der har til formål at udbrede kendskabet til administrative robotter i danske SMV’er. I dag underviser Michael Jeppesen selv andre virksomheder i RPA for begyndere. Det er administrerende direktør, Carina Bukkehave, stolt af:
– Jeg oplever tit, at folk spørger ind til vores erfaringer, fordi de selv overveje, om de skal bruge administrative robotter. Fra et strategisk niveau har det vigtigste for mig været at starte i det små og komme i gang og få nogle hurtige succeser, så medarbejdere og lederne i afdelingerne kan se, at det faktisk er rigtig godt.
Man skal kunne forstå processerne
Én af de store fordomme om administrative robotter er, at det kræver specialiserede kompetencer inden for IT, udvikling og kodning. Selv havde Michael Jeppesen ingen erfaring med IT, før han gik i gang med projektet, og han mener ikke, at det er en barriere:
– Jeg er selv autodidakt, og der er selvfølgelig en læringskurve, men jeg har ingen baggrund inden for programmering. Det er dog en god idé at finde en medarbejder, som har systemisk forståelse og som kan forstå processerne i virksomheden, fortæller Michael Jeppesen.
5 gode råd
5 gode råd til at komme i gang
- Automatisér samlebåndsarbejdet
- Frigiv tid til værdiskabende opgaver
- Start i det små
- Find en medarbejder med teknisk flair
- Skab en kultur om optimere