Zedekiah Ndwiga Muchira og Constance Mapenzi samler et lyserødt demonstrationstoilet i et af værkstederne ved erhvervsuddannelsen Kenya Water Institute (KEWI).

22.03.24 Udviklingssamarbejde Cases

Constance Mapenzi bliver første kvindelige VVS'er i sit område

Constance Mapenzi fik interessen for VVS-håndværket efter gymnasiet. Hun er blandt 460 unge i Kenya, der uddanner sig gennem et projekt af DI og fagbevægelsen.

Efter at have afsluttet gymnasiet i 2018, fik Constance Mapenzi et arbejde som hushjælper i en mindre by på Kenyas kyst. Arbejdet vækkede hendes interesse for VVS-håndværket, og hun er nu i gang med at uddanne sig som VVS'er gennem et nyt projekt drevet af DI og fagbevægelsen. 

Der bliver arbejdet stille og uden den store ordudveksling, mens Zedekiah Ndwiga Muchira og Constance Mapenzi samler et lyserødt demonstrationstoilet i et af værkstederne ved erhvervsuddannelsen Kenya Water Institute (KEWI). Toiletkummen bliver bragt i vater, inden cisternen bliver monteret og låget lagt på. De træder et skridt tilbage og lader underviseren give en kort, lavmælt evaluering af øvelsen.

De to studerende lytter koncentreret og stiller spørgsmål. De er forskellige steder i livet: Hvor Constance Mapenzi håber at suge nok viden til sig, til at hun kan blive den første kvindelige VVS’er fra sin hjemegn til at leve af sit fag, har 35-årige Zedekiah Ndwiga Muchira allerede syv års erfaring fra et vandforsyningsselskab i syv år.

Fælles for dem er interessen for faget, og den mulighed de har fået for at dygtiggøre sig på Kenya Water Institute (KEWI) gennem et nyt projekt drevet af Dansk Industri sammen med 3F, Ulandssekretariatet (en del af Fagbevægelsens Hovedorganisation) og organisationen Divérs med støtte fra Danida.

Projektet sigter mod at give unge kenyanere kvalifikationer, der er efterspurgte på arbejdsmarkedet, og som gør dem i stand til at tage del i den grønne omstilling i vandsektoren og byggeriet.

I øjeblikket modtager 460 studerende støtte via projektet.

Læs også: ”Det skal for f... ikke være derfor, de ikke får en uddannelse”

Et ødelagt toilet blev afgørende

Constance Mapenzi fik interessen for VVS-håndværket, da hun efter gymnasiet i 2018 fik job som hushjælper i en mindre by på Kenyas kyst. Dagene var lange, lønnen forsvindende lille og arbejdet hårdt.

Men alternativet til at tjene sine egne penge var at blive gift i en ung alder, få børn og tage sig af hjemmet, sådan som hendes forældre forventede af hende.

Det liv kunne Constance Mapenzi ikke se for sig. I stedet blev det et ødelagt toilet hos den familie, hun arbejdede for, som fik hende til at beslutte sig for en anden retning i livet. Da en VVS’er blev tilkaldt for at reparere det, så hun med, mens han begyndte at skille det ad.

- Jeg synes det var interessant og spurgte, om jeg måtte hjælpe til. I tiden derefter begyndte jeg at hjælpe ham med andre opgaver og blev hans lærling. Jeg fik en del af den smule indkomst, han kunne skaffe sig. Det stod ret hurtigt klart for mig, at jeg også ville være VVSer, fortæller Constance Mapenzi.

Hun fortsætter:

- Jeg er simpelthen så glad for at have fået den mulighed. Jeg bliver den første kvindelig VVSer i vores område. Det er virkelig stort. Jeg vil bevise for alle, at en ung pige som mig kan klare den slags job, siger Constance Mapenzi.

Jeg kan være med til at udvikle min arbejdsplads

Zedekiah Ndwiga Muchira har ganske vist en grundlæggende håndværksuddannelse, men han betegner i det store og hele sig selv som selvlært. Han behøvede derfor ingen betænkningstid, da chefen kaldte ham ind på kontoret og spurgte, om han var interesseret i efteruddannelse.

- Jeg blev virkelig glad, da jeg fik den besked. Jeg er meget taknemmelig for det stipendium jeg har fået. Så kan jeg få et certifikat på det, jeg kan, og lære nyt, siger Zedekiah Ndwiga Muchira.

Han fortsætter:

- Jeg har blandt andet lært en masse om spildevandshåndtering, som er noget nyt for mig. Det er ikke noget, vi er kommet i gang med på min arbejdsplads, så jeg kan blive en pioner, der kommer hjem med ny viden, som jeg kan dele ud af. På den måde kan jeg både sikre min egen ansættelse, og jeg kan være med til at udvikle min arbejdsplads.

Læs også: ESG-krav om samarbejde skal styrke virksomheders konkurrenceevne

Sikrer kompetencer som virksomhederne skal bruge

Men hvordan sikrer man sig at tekniske skoler underviser i virksomheders faktiske behov? I Danmark er arbejdsmarkedets parter dybt involveret i at indsamle og analysere data fra virksomheder for på den baggrund at hjælpe erhvervsskoler med at lave tidssvarende curricula.

Den tilgang er inspirationen for udviklingen af de nye kenyanske uddannelser, som er blevet skabt i tæt samarbejde mellem arbejdsgiverorganisationer, fagforeninger og erhvervsskoler i Danmark og Kenya.

- Projektet tager udgangspunkt i den danske model for erhvervsuddannelse, forklarer Marie Gad, chef for Global Udvikling og Bæredygtighed i DI.

Hun mener, det er ret unikt for Danmark, at erhvervsorganisationer som DI og modparternr fra fagbevægelsen er så engagerede i at definere, hvordan uddannelser skal se ud.

- Men det er en rigtig god investering, for på den måde sikrer vi os, at nyuddannede faglærte har de kompetencer, som virksomhederne efterspørger, siger Marie Gad.

Danske erfaringer har været afgørende

For at udnytte de danske erfaringer har den kenyanske erhvervsskole KEWI været på studietur til Danmark. Her besøgte de blandt andet DI og flere danske erhvervsskoler. De danske erfaringer har været instrumentelle for udviklingen af VVS-uddannelsen.

Nu håber DI, at de gode erfaringer kan spredes ud til flere erhvervsskoler både i Kenya og i resten af verden.

- Bedre erhvervsuddannelser er en central udfordring i alle de lande, DI driver udviklingssamarbejder i. Så nu arbejder vi benhårdt på at få erfaringerne fra det kenyanske projekt bredt ud både på det kenyanske arbejdsmarked og hos andre gode partnere. For hvis vi skal nå i mål med den grønne omstilling, har alle lande brug for mange flere faglærte med grønne kompetencer, siger Marie Gad.

Om Verdensmål i arbejde

Sammen med 3F og Ulandssekretariatet (FH) har DI stiftet Arbejdsmarkedskonsortiet, der arbejder for en retfærdig grøn omstilling, ordentlige job og bæredygtig vækst i udviklingslande.

  • Arbejdsmarkedskonsortiet har et strategisk partnerskab med Danida.
  • DI driver udviklingsprojekterne i tætte partnerskaber med lokale erhvervsorganisationer.

Du kan læse mere om arbejdet på  www.sdg8.dk

Relateret indhold