Virksomhed klagede og slap for bøde på 150.000 kr
En medlemsvirksomhed klagede til Arbejdstilsynet, da de modtog en bøde på knap 150.000 kr. efter en arbejdsulykke. Tre måneder senere trak Arbejdstilsynet bøden tilbage. Læs hvordan I kan sikre, at mødet med Arbejdstilsynet ikke bliver unødigt dyrt.
Tvist om brug af stige
I august 2022 faldt en af virksomhedens medarbejdere ned fra en wienerstige. Tre måneder senere kom Arbejdstilsynet på besøg i virksomheden for at undersøge ulykken og spurgte tilskadekomne, øvrige medarbejdere og ledelse til omstændighederne ved ulykken.
Arbejdstilsynet konkluderede, at wienerstigen ikke skulle anvendes i den konkrete situation. Virksomheden fik derfor et påbud og efterfølgende en administrativ bøde på knap 150.000 kr.
Virksomheden var ikke enig i vurderingen og valgte med hjælp fra DI Arbejdsmiljø at sende et udførligt svar til Arbejdstilsynet bl.a. om baggrunden for deres valg af wienerstige og instruktion i det konkrete arbejde. På den baggrund valgte Arbejdstilsynet i maj 2023 at trække bødesagen tilbage.
Havde virksomheden allerede ved første tilsynsbesøg fået mulighed for at fremvise ulykkesstedet og forklare de præcise arbejdsforhold, kunne en bødesag formentlig være undgået. Heldigvis kunne virksomheden udrede misforståelserne og dokumentere, at der var styr på arbejdsmiljøet.
Læs også: Virksomhed frifundet i sag om arbejdsulykke - DI (danskindustri.dk)
Ulykkesundersøgelse – vigtigt at være på forkant
Arbejdstilsynets ulykkesundersøgelse vil typisk have to formål:
- at kortlægge ulykken og drøfte forebyggelsestiltag
- at give en reaktion, som f.eks. påbud og bøde
Mange virksomheder opdager desværre for sent, at ulykkesundersøgelsen kan resultere i reaktioner fra Arbejdstilsynets side. Når virksomheden i bedste mening fokuserer på, hvordan de kan forebygge lignende hændelser og gør alt for at vise Arbejdstilsynet, at de retter op på de mulige årsager til en ulykke, kan det virke stik mod hensigten. Ved f.eks. at instruere i nye måder at udføre en arbejdsopgave på eller ved at opsætte et nyt advarselsskilt for at forebygge lignende ulykker, risikerer virksomheden at få påbud og i nogle tilfælde bøde for utilstrækkelig instruktion eller manglende skiltning inden ulykken.
Man bør derfor være varsom og omhyggelig i sine udtalelser under en ulykkesundersøgelse og i tilbagemeldingen på en afgørelse. Det er også en god idé at samle information og fotodokumentation fra ulykken, så man er forberedt på et eventuelt påbud eller en bødesag.
Kontakt DI Arbejdsmiljø, hvis I er i tvivl. Vi hjælper jer gerne videre i processen.
Grundtilsyn
Få gode råd til forberedelse, håndtering og tilbagemelding, når Arbejdstilsynet kommer på besøg hos jer.
Læs mere