Franske oversøiske områder
Krav og regler ved eksport til Franske oversøiske områder
Fransk Guyana: 83.534 km², 295.385 (2024 est.) Fransk Polynesien: 3.521 km², 281.811 (2024 est.) Guadeloupe: 1.628 km², 378.561 (2024 est.) Martinique: 1.128 km², 349.925 (2024 est.) Ny Kaledonien: 18.575 km², 275.315 (2024 est.) Réunion: 2.512 km², 885.700 (2024 est.) Saint-Pierre & Miquelon: 242 km², 5.132 (2024 est.) Wallis & Futuna: 142 km², 11.231 (2024 est.)
Fransk Guyana: $16.555 per capita (PPP) (2022 est.) Fransk Polynesien: $21.696 per capita (PPP) (2024 est.) Guadeloupe: $27.390 per capita (PPP) (2022 est.) Martinique: $28.739 per capita (PPP) (2022 est.) Ny Kaledonien: $36.753 per capita (PPP) (2024 est.) Réunion: $26.079 per capita (PPP) (2022 est.) Saint-Pierre & Miquelon: $34.900 per capita (PPP) (2024 est.) Wallis & Futuna: $11.674 per capita (PPP) (2024 est.)
Fransk
Det metriske system
Fransk Guyana: Cayenne Fransk Polynesien: Papeete, Fa'a'ā Guadeloupe: Basse-Terre Martinique: Fort-de-France Ny Kaledonien: Nouméa Réunion: Saint-Denis Saint-Pierre & Miquelon: Saint-Pierre Wallis & Futuna: Matā'Utu
1 EUR=100 Cent
Fransk Guyana: Cayenne Fransk Polynesien: Papeete Guadeloupe: Pointe-à-Pitre, Baie-Mahault Martinique: Fort-de-France Ny Kaledonien: Noumea Réunion: La Réunion Saint-Pierre & Miquelon: Saint-Pierre Wallis & Futuna: Leava, Mata-Utu
Guadeloupe: Pointe-à-Pitre Le Raizet (PTP) Martinique: Martinique Aimé Césaire International (FDF) Ny Kaledonien: La Tontouta Internation -Nouméa (NOU) Réunion: Pierrefonds – St. Pierre (ZSE), Roland Garros – St. Denis (RUN) Saint-Pierre & Miquelon: St Pierre (FSP), Miquelon (MQC) Wallis & Futuna: Wallis Island – Hihifo (WLS)
Import og handel
Generelle importkrav, restriktioner, leverings- og betalingsbetingelser.
Importforhold
Generelt er der ikke krav om importlicens for varer, som kommer fra EU-lande. For varer som ikke sendes direkte fra EU, er der krav om importlicens for visse varer. Det gælder blandt andet kemiske produkter, landbrugsprodukter og fiskeriprodukter samt jern og stål. Der vil ligeledes være myndighedskontrol med særlige varer.
Handelsforhold
Tilbud og betalingssædvaner
Afgives sædvanligvis i EURO. Det anbefales, at anvende INCOTERMS®2020. Se mere information her. INCOTERMS®2020 er ICC's seneste udgave af reglerne om brug af indenlandske og internationale handelsklausuler, og de sikrer at reglerne bliver fortolket ensartet.
Åben regning: Forekommer.
Dokumentinkasso: Forekommer.
Remburs: Uigenkaldelig og bekræftet, anbefales, men spørg egen bank om yderligere oplysninger.
Toldforhold
Regler for toldbehandling og toldforhold.
Told
Tolden er baseret på EU's fællestarif, inddelt efter HS-nomenklaturen. Told på varer fra lande udenfor EU er normalt baseret på varens CIF-værdi.
Varer fra EU, som er i fri omsætning, er normalt ikke belagt med told. Dog vil der være punktafgifter på blandt andet alkohol og tobak. Varer som afskibes fra lande udenfor EU er toldpligtige.
De franske områder Fransk Guyana, Guadeloupe, Martinique og Reunion bliver anset som en del af Frankrig i statistisk forstand.
Vareprøver
Vareprøver med lav værdi kan oftest indføres frit under særlig toldprocedure.
Vi anbefaler at undersøge, om der er særlige restriktioner eller krav i modtagerlandet for specifikke vareprøver ved at være i tæt dialog med jeres modtager eller myndighederne i modtagerlandet.
Se definitionen på hvad en vareprøve er her.
ATA-carnet
De franske oversøiske områder er med i ATA-konventionen. ATA-carnet er et tolddokument, som erstatter ind- og udførselspapirer ved midlertidig indførsel af varer i et land. Det anvendes typisk til varer til messer og udstillinger, vareprøver, prøvekollektioner, eller fagligt udstyr og værktøj. Læs mere om ATA-carnet her.
Vær opmærksom på, at hvert land kan have særlige forhold ift. tidsbegrænsninger samt i anvendelsesområde for hvornår man kan bruge et ATA-carnet. Vi anbefaler derfor at læse mere information i landearket for Frankrig (De franske oversøiske områder).
DI Certifikatservice kan være behjælpelig med at udstede et ATA-carnet (mod et gebyr).
Toldbehandling
Importvarer, som ikke anmeldes til fortoldning, bliver overført til et statsligt toldlager. I tilfælde af at varen ikke indløses fra toldlageret indenfor en rimelig periode, kan varerne sælges af toldmyndighederne på offentlig auktion
Eksportdokumenter
Krav til eksportdokumenter, påtegning og legalisering.
Eksportangivelse - Eksport af varer til lande udenfor EU
Varer som eksporteres fra EU til lande udenfor EU skal angives i Toldstyrelsens system DMS Eksport, som er et led i en fælles EU-indsats på toldområdet. Angivelsen laves af eksportøren selv eller en transportør eller speditør. Her stiller EU store krav til det antal oplysninger, som virksomhederne skal indsende i angivelser og meddelelser. Hvad angår transport af varerne må disse først sendes når varerne er frigivet til eksport i DMS Eksport. Efter varerne er frigivet i DMS Eksport vil EAD-dokumentet (Export Accompanying Document/Eksport Ledsage Dokument) med MRN-nr (Movement Reference Number) være tilgængelig via DMS online. Mange virksomheder får deres speditør til at lave udførselsangivelsen. Her er det vigtigt at være opmærksom på, at man som virksomhed har ansvar for, at varer som forlader EU bliver udført korrekt. Læs mere om DMS Eksport på toldstyrelsens hjemmeside.
Proformafaktura/Customs invoice
Kan være krævet i forbindelse med ansøgning af importlicens, for forsendelser af varer uden kommerciel værdi, ved midlertidig indførsel, eller i forbindelse med åbning af en remburs.
Handelsfaktura
Fakturaen skal udfærdiges på fransk i mindst 1 original og 3 kopier og skal bl.a. indeholde følgende information:
- sælgers navn, adresse og land
- modtagers navn, adresse og land
- købers navn, adresse og land (hvis denne ikke er identisk med modtageren)
- faktura nr., udstedelsesdato og -sted
- oprindelsesland
- nøjagtig varebeskrivelse
- angivelse af de første 6 cifre i HS-koden
- kvantitet (antal kolli, emballagetype m.m.)
- vægt (netto- og bruttovægt pr. kolli/totalvægt samt volumen)
- mærke, numre (evt. containernummer)
- betalingsbetingelser
- valuta, enheds- og totalpris
- leveringsbetingelser med angivelse af Incoterms®-klausul
- angivelse af FOB & CIF værdi (specificering af fragt, forsikring og øvrige omkostninger)
- transportdetaljer
- evt. importlicensnummer
Følgende erklæring påføres, stemples og underskrives af eksportøren:
”nous certifions que les marchandises dénommées dans cette facture sont de fabrication et d’origine du Danemark et que les prix indiqués ci dessus s’accordent avec les prix courants sur le marché d’exportation.”
Uofficiel dansk oversættelse:
"Vi bekræfter, at de i denne faktura nævnte varer er af dansk oprindelse, og at ovenstående priser er i overensstemmelse med de gældende priser på eksportmarkedet."
Ingen påtegning ved handelskammer eller legalisering
Oprindelsescertifikat
Kræves normalt ikke, men det anbefales at angive oprindelseslandet på fakturaen.
Toldpræference og oprindelsesbeviser
Såfremt varerne opfylder kravene om EU oprindelse, kan man anvende udtalelse om oprindelse for varer, der sendes til Ny Kaledonien, Saint-Pierre & Miquelon og fransk-Polynesien (samt de øvrige lande såfremt de forlanger det) Hvis værdien overstiger EUR 10.000 skal virksomheden være registreret i REX-systemet.
Ordlyd for udtalelse om oprindelse – står på side 119 i aftalen (link nedenfor):
Engelsk ordlyd:
The exporter (Number of Registered Exporter — unless the value of the consigned originating products does not exceed EUR 10 000 (1) ) of the products covered by this document declares that, except where otherwise clearly indicated, these products are of … preferential origin (2) according to rules of origin of the Decision on the association of the overseas countries and territories and that the origin criterion met is ………… (3)
Fransk ordlyd:
L'exportateur (Numéro d'exportateur enregistré – excepté lorsque la valeur des produits originaires contenus dans l'envoi est inférieure à 10 000 EUR (1)) des produits couverts par le présent document déclare que, sauf indication claire du contraire, ces produits ont l'origine préférentielle . . . . . . (2) au sens des règles d'origine de la Décision d'association des pays et territoires d'outre-mer et que le critère d'origine satisfait est . . . . .. . . . . . . . (3)
Særlige dokumenter
Packing list anbefales, såfremt handelsfakturaen ikke giver tilstrækkelige oplysninger om forsendelsens indhold.
Phytosanitary Certificate kræves for planter og planteprodukter.
Veterinary Health Certificate kræves for levende dyr og animalske produkter. For visse produkter, der er bestemt for konsum, kan der kræves yderligere certifikater, eks.vis om varmebehandling.
Cleaning and Disinfection Certificate kræves for brugte køretøjer, maskiner og udstyr, samt reservedele hertil.
Certificate of Free Sales kræves for fødevarer, kosmetiske produkter, lægemidler og medicinsk udstyr.
Certificate of Good Manufacturing Practice (GMP) kræves for lægemidler og medicinsk udstyr.
Declaration of Conformity kan kræves for visse varer. Vi anbefaler at checke med modtager om der stilles krav om det.
Legalisering
Ikke nødvendig.
Produktkrav
Krav til mærkning og standarder.
Mærkningsbestemmelser
Emballage
Ingen særlige regler. Oprindelsesland bør dog anføres.
Varer
I udgangspunktet ingen særlige regulativer undtaget er dog cigaretter og tobaksvarer. I almindelighed kan man henholde sig til franske regler.
Særlige produktkrav
Der kan være være krav om Declaration of Conformity, som dokumenterer at varerne lever op til nationale standarder. Varer som er CE mærkede bliver accepteret, da myndighederne anerkender CE standarden.
Visse varer/varegrupper er underlagt særlig lovgivning eller regulativer. I almindelighed gælder de samme regler som for Frankrig.
Transportforhold
Transport og emballage.
Forsikringsforhold
Ingen restriktioner.
Emballage
Hø og halm er godkendte materialer til varens emballage, men skal være fri for plantesygdomme og skadedyr. Da pakker ofte opbevares i det fri, bør de være vandtætte og solide.
Træemballage
Selvom Frankrigs oversøiske områder ikke er selvstændige medlemmer tilsluttet ISPM No. 15 - verdensstandarden for træemballage i international handel skal denne standard anvendes. Standarden omhandler behandling og mærkning af træ til fremstilling af emballage. ISPM 15 er vedtaget under den Internationale Plantesundhedskonvention IPPC i FAO og det er Landbrugs- og Fiskeristyrelsen, som er myndighed på området i Danmark.
Læs mere om ISPM 15 under Eksport Knowhow
Konnossement/ fragtbrev
Ingen særlige bestemmelser. "Ordre"-konnossement tilladt, såfremt "notify"-adresse påføres.
Services for DI-medlemmer
DI’s internationale kontorer
Igennem vores internationale kontorer kan DI supportere med et bredt udvalg af services, når danske virksomheder ønsker at etablere sig på nye markeder. Vores services relaterer sig til selskabsetablering, rekruttering, lokalansættelse, administration og meget mere.
Læs mere om, hvordan vi kan hjælpe jer til bl.a. USA, Tyskland, Kina, Indien, Sydkorea, Sydøstasien, Mexico, Australien og Brasilien.
Udsendelse/udstationering af medarbejdere
Når din virksomhed skal udstationere medarbejdere på midlertidige opgaver i udlandet kan I få hjælp til dette – både individuel sparring og adgang til at abonnere på vores landevejledninger. Læs mere her
Due diligence ved eksport
Due diligence er afgørende ved eksport for at sikre kendskab til kunden, undgå handel med sanktionerede parter og vurdere andre risici i landet. Det indebærer f.eks. kontrol af eksportrestriktioner, arbejdsforhold for distributører og risiko for korruption. Der er mange lande i verden, der ikke har samme beskyttelsesniveau i forhold til menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder, som vi har i Danmark – herunder på det afrikanske kontinent og i de fleste udviklingslande. Danske virksomheder skal kunne handle med disse lande, fordi det er den eneste måde, vi kan være med til at understøtte en global bæredygtig udvikling. Det er helt i tråd med FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhverv.
Dog forudsætter det, at danske virksomheder udviser ansvarlighed og udfører grundig due diligence med henblik på at sikre, at deres aktiviteter, produkter eller tjenester ikke bidrager til brud på menneskerettigheder eller medfører andre skadelige forhold.
Dansk Industri guider dig til, hvordan du gennem due diligence kan identificere risici i relation til menneskerettigheder og arbejdstagerrettigheder i dit eksportland her Due diligence for ansvarlig virksomhedsadfærd - DI
Arrangementer og værktøjer
Få mere viden om fremstødsværktøjer her
Få et overblik over internationale arrangementer såsom messer, kurser og delegationer som du kan deltage i her
Yderligere information om eksportmarkeder- og regler
Få vejledning og hjælp til spørgsmål i relation til eksportkontrol her
Læs om den økonomiske udvikling på Danmarks vigtigste eksportmarkeder i vores Markedsfokus her
Få adgang til en række nyttige links omhandlende det indre marked i vores virksomhedsguide her
Mere information om Franske oversøiske områder
Adresser:
Frankrigs Ambassade - København, Danmark
Kongens Nytorv 4
1050 Copenhagen K
Tel.: +45 33 67 01 00
Fax: +45 33 93 97 52
cad.copenhague-amba@diplomatie.gouv.fr
Office Hours:
09.00-13.00 & 14.00-16.30 (Mon-Thu)
09.00-13.00 & 14.00-16.00 (Fri)
Konsulatet - København, Danmark
Ny Østergade 3, 2nd fl.
1101 Copenhagen K
Tel.: +45 33 67 01 64
Fax: +45 33 33 75 70
consulat@ambafrance-dk.org
Office Hours:
08.30-12.30 (Mon-Fri)
Konsulatet for Frankrigs oversøiske områder - London, Storbritannien
21 Cromvell Place
PO Box 57
London SW7 2EN
Tlf.: +44 020 7073 1200
ecrire.londres-fslt@diplomatie.gouv.fr
https://uk.ambafrance.org/-Consulate-in-London
Dansk repræsentation i Frankrig
Se information fra UM i linket 'Danmark i Frankrig' ovenfor.