DI's websystemer er lukket for login søndag d. 26. maj pga. vedligeholdelse. Arrangementstilmelding og øvrige loginfunktioner vil være utilgængelige.

Et stærkt Sydsjælland har brug for stærke virksomheder – og omvendt

Sydsjællandske virksomheder er eksperter i at etablere synergi mellem områdets unikke kulturelle DNA, borgere og erhvervsliv. Hvis lokale virksomheder skal stå ligeså stærkt i fremtiden, kræver det stærke lokalsamfund – og omvendt. Det var hovedbudskabet ved DI Sydsjællands årlige erhvervstræf, der blev afholdt 13. maj 2019 i Næstved.

- Sydsjællands succes – både nu og i fremtiden – er noget, virksomheder og borgere skaber sammen. Den bliver formet af lokale værdier og kompetencer, der er afgørende for vores samfunds udvikling. Dét har vi i dag sat fokus på ved erhvervstræffet, siger DI Sydsjællands formand, Klaus Rønholt.

I Faxe, Næstved, Stevns og Vordingborg kommuner bidrager virksomhederne og deres medarbejdere med ca. 7,3 mia. kr. til statskassen om året. For det beløb kan man eksempelvis ansætte 1.400 sygeplejersker, undervise 9.400 folkeskoleelever og beskæftige 1.000 politibetjente. Det lokale erhvervsliv er med andre ord afgørende for områdets vækst og velfærd. På den anden side er velfærdsydelser en vigtig forudsætning for virksomhedernes virke. For uden et stærkt samfund, er der ingen stærke virksomheder.

- Virksomhedernes store velfærdsaftryk er et klart udtryk for den gode cirkel, vi har i Danmark. Hvis vi skal opretholde og udvikle den, så kræver det, at vi arbejder for at forbedre vilkårene for virksomhederne og deres medarbejdere. Det er enormt vigtigt for vores lokalsamfund, siger Klaus Rønholt.

I Sydsjælland gælder det store såvel som små- og mellemstore virksomheder. Ved erhvervstræffet fortalte tre iværksættere om deres vækstrejse, og om vigtigheden af et godt samarbejde mellem kommuner og virksomheder. Sjællands Erhvervsbeklædning, Mad Synergi og Ametsis har alle formået at etablere fodfæste i Sydsjælland og resten af Danmark, men er samtidig udfordret af problemer med at rekruttere kvalificeret arbejdskraft.

I dag er det knap hver femte virksomhed, som DI repræsenterer, der forgæves har forsøgt at rekruttere faglærte medarbejdere. Hvis erhvervslivet i Sydsjælland skal kunne opretholde samme vækstniveau i fremtiden, er det vigtigt, at flere virksomheder tager et socialt ansvar og bidrager til at uddanne fremtidens lærlinge, mener DI Sydsjællands formand.

- Det er helt afgørende, at virksomhederne rekrutterer lærlinge og elever, så vi kan få flere dygtige faglærte i fremtiden. Mange virksomheder i Sydsjælland gør det allerede godt, men vi flere skal med på vognen eksempelvis gennem DI-initiativet Erhvervs Playmaker, der aktivt hjælper virksomheder og lærlinge, siger Klaus Rønholt.

DI Sydsjællands erhvervstræf sluttede af med uddelingen af dette års PraktikPladsPris, der gik til virksomhederne Haribo Produktion A/S og Lhoist Faxe Kalk fra Faxe, Viking Malt A/S fra Vordingborg, All Steel by Ropox i Næstved og Hardi International A/S og Ardo A/S fra Nr. Alslev på Falster, der i et fælles projekt har ydet en særlig indsats for at uddanne fremtidens faglærte.

Yderligere oplysninger fås fra DI hos chefkonsulent Kristian Birkegaard, mobil 6060 0547, krbi@di.dk eller presserådgiver Ditte Rieland, mobil 2246 7822, dirh@di.dk

Ditte Rieland

Presserådgiver