DI og HK Privats Fagprøvepris udløser 25.000 kr. til vinderen. Her ”overfører” DI's uddannelseschef Lone Folmer Berthelsen beløbet til den dygtige vinder Karina Lind Clemmesen fra Scan A/S i Vissenbjerg.

28.06.19 Nyheder

Opgave om råovne skaffer Karina nystiftet pris

”Kapitalbinding i lageret af råovne”. Det lyder som et snævert emne, men ikke desto mindre skaffede en fagprøve med denne titel Karina Lind Clemmesen fra Scan A/S Fagprøveprisen 2019. Scan A/S er placeret i Vissenbjerg på Fyn, og handelsuddannelsens fagprøve fra Karina er indleveret hos IBC i Kolding.

Dansk Industri (DI) og HK/Privats fagprøvepris er en nyindstiftet pris. Fagprøveprisen uddeles til elever, der har bestået fagprøven på handelsuddannelsen med et originalt og flot resultat. Formålet med fagprøveprisen er at gøre opmærksom på de mange muligheder i Handelsuddannelsen og inspirere elever og virksomheder til at præstere noget særligt, som har betydning for virksomheden, erhvervet og branchen.

- Man mærker begejstring for faget i Karinas fagprøve. Den viser stor forståelse for virksomheden og dyb indsigt i kunde- og logistikrelationer, siger Claus Agø Hansen, uddannelsespolitisk konsulent i HK/Privat

I sin begrundelse for valget af Karina skriver formandskabet for Udviklingsfondens bestyrelse: ”Når valget falder på Karinas opgave skyldes det flere faktorer. Hun har behandlet et kompliceret emne; hvilket stiller store krav til overblik og faglig indsigt i flere problemstillinger. Karinas udgangspunkt er et centralt fokuspunkt i alle store produktionsvirksomheder i dag, nemlig at spare omkostninger hvor det kan lade sig gøre. Med dette mål for øje kaster Karina sit faglige blik på Scans varelager af råovne.”

- Vi er meget glade for, at Karina vandt årets elevpris, og vi selv blev bedste praktiksted. Karina har været hos os i nogle år, inden hun blev elev og er både som medarbejder og som kollega i en klasse for sig selv, siger direktør i Scan A/S Henrik Dalsgaard.

Uddannelseschef Lone Folmer Berthelsen, DI, er også begejstret for Karina Lind Clemmesens opgave og benytter lejligheden til at rose handelsuddannelsen.

- Handelsuddannelsen er en fremragende uddannelse, både for virksomheder og den enkelte. Uddannelsen forener praktiske kompetencer med teoretisk indsigt i at drive virksomhed i en kompliceret verden og er samtidigt et godt afsæt for både spændende jobs i virksomheder på tværs af brancher og videre uddannelse.

Årets fagprøvepris 2019 blev uddelt på den vindende elevs praktikvirksomhed 28. juni 2019 og er på 25.000 kr. Eleven modtog desuden et indrammet diplom.

Herudover modtog praktikvirksomheden en sølvfigur udarbejdet af den kendte guldsmed Nicolai Appel, http://www.nicolaiappel.dk/.

Flere oplysninger:

Kontaktperson: Michael Boas Pedersen, DI på 3131 8137 og Claus Agø Hansen, HK/Privat 4045 9528

Udviklings- og samarbejdsfonden er en overenskomstaftalt fond mellem DI og HK/Privat som blandt andet har til formål at igangsætte forsøgs- og udviklingsprojekter, der skaber de bedst mulige forudsætninger for virksomheders- og medarbejderes udvikling.

Michael Boas Pedersen

Chefkonsulent