DI Handel afholdte den 29. oktober 2019 arrangementet: Amazon-effekten i Danmark? Få erfaringer fra Tyskland.

05.11.19 DI Handel Nyheder

Strategiske tips til Amazon fra Tyskland

Danske virksomheder må ikke lukke øjnene for platforme som Amazon. De bør i stedet strategisk forberede sig allerede i dag med fokus på modus operandi. Få industrieksperts tips lige her.

Ifølge den tyske industriekspert og CEO i Spryker Alexander Graf er danske virksomheder heldige. Hvor tyske virksomheder de seneste 10-15 år har måtte forsøge sig frem og håbe på det bedste, har danske virksomheder nu muligheden for at udvikle mere velfunderede strategier baseret på viden fra tyske virksomheder, der har førstehåndserfaring med Amazon og andre online markedspladser. Strategier, der kan forberede dem på Amazons og andre tech giganters indtog på det danske marked.

Besøg Amazon i München: Digital innovationstur til München

”Et samarbejde med Amazon vil aldrig blive win-win”

I samarbejde med Dept, var over 100 c-levels fra DI Handels medlemsvirksomheder tirsdag den 29. oktober 2019 samlet til arrangementet: Amazon-effekten i Danmark? Få erfaringer fra Tyskland. Dommen fra oplægsholder Alexander Graf var hård: ”Platforme som Amazon vil altid vinde i sidste ende og samarbejdet vil aldrig blive win-win”.

Han opstillede i den forbindelse tre generationer af e-commerce modeller:

1. Generation: Du køber og sælger produkter
2. Generation: Du tillader tredjeparter, at sælge via din platform
3. Generation: Du tjener penge på, at tilbyde services på din platform til tredjeparter.

”Pengene er i 3. generation, så hvis du er i 1. generation, og har konkurrenter i 2. eller 3., så har du et problem”, fortalte Alexander Graf. Med sig havde han en liste over de mest benyttede webshops i Danmark. Fire af de fem største værende Zalando, Amazon, Wish og eBay, som alle er platforme i 2. og 3. generation.

Næste CxO event: CxO Update: Bæredygtig handel, ledelse og vækst

Løsningen er ikke at etablere en platform

Ifølge Alexander Graf er løsningen dog ikke at etablere en platform, da det kan være svært, at gå fra 1. til 2. og dernæst 3. generation. Det kræver et ønske og services, der hjælper tredjeparter med succes på platformen for at lykkedes. En øvelse, som ikke er ligetil. Wupti.com og Coolshop er eksempler på danske virksomheder, der har prøvet, men er gået væk fra forretningsmodellen eller sat den på pause midlertidigt.

Derudover vil de færreste 1. generation webshops kunne konkurrere med de etablerede online markedspladser, da de etablerede markedspladsers forretningsmodeller er tilpasset succeskriterier for platforme: pris, udvalg og tilgængelighed.

I kampen mod de etablerede markedspladser, handler det snarere om, at sælge bedre fremfor at sælge bedre produkter. Virksomhederne bør derfor kigge indad på deres agilitet og organisering:
”Der er ingen værktøjer i dag, som vil fortælle dig, hvordan dine kunder vil købe i morgen. Du skal derfor opbygge en organisation, hvor fokus er på modus operandi, og hvor I kan teste og lære hurtigere end jeres konkurrenter. I skal være de proaktive fremfor reaktive. Til det, er der brug for nye IT kompetencer, som kan analysere de rigtige data” fortalte Alexander Graf.

Vil du vide mere om online markedspladser: Online markedspladser

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret