Heidi Højmark Helveg  giver tips til at få styr på dine permissions

DI Handel Nyheder

Undgå spambøder - få styr på dine permissions

Når du vil samle permissions ind til markedsføring, er det vigtigt, at du får det hele med. Et samtykke, der er indsamlet med en ikke-dækkende tekst, er nemlig ikke det papir værd, det er skrevet på, eller den lagerplads det fylder i jeres systemer.

Kan jeg ikke bare skrive ”Ja tak til nyhedsbrev”?

Nej, det kan du ikke. Teksten skal dække det, du gerne vil have samtykke til. Et nyhedsbrev er et brev med nyheder, og i bedste fald kan det dække en mail, men det skal stadig indeholde noget nyt, og det er ikke altid tilfældet. Du skal skrive, at modtageren siger ja tak til markedsføring fra din virksomhed/webshop, og så skal du specificere nærmere, hvilke kategorier af varer, som du vil markedsføre. Sælger du f.eks. tøj og sko, kan du skrive:

”Ja tak, jeg vil gerne modtage mails med markedsføring af tøj og sko fra XX webshop. Mit samtykke kan til enhver tid trækkes tilbage.”

Den sidste sætning er blevet et krav, efter GDPR-reglerne gjorde sit indtog i maj 2018.

Hvad nu hvis jeg gerne vil bruge permissions på tværs af webshops?

Hvis du har flere webshops og gerne vil bruge dine permissions til dem alle, skal du også skrive det. Hvis der er mange webshops, kan du lade dem fremgå af et aktivt link. Det samme kan du gøre, hvis der er mange produktkategorier.

Du kan f.eks. skrive:

”Ja tak, jeg vil gerne modtage mails med markedsføring af de varer og ydelser (fremhæv og lav aktivt link, der oplister varer og ydelser), der markedsføres af XX-koncernen (fremhæv og lav aktivt link med webshops/virksomhedsnavne). Mit samtykke kan til enhver tid trækkes tilbage.”

Læs også: Undgå ulovlig brug af billeder

Hvor detaljeret skal jeg være, når jeg skriver, hvad jeg vil markedsføre?

Her bliver det lidt svært. Du skal på den ene side være så konkret, at modtagerne bliver bibragt en forventning om, hvad du vil markedsføre, og samtidig så generel at du ikke risikerer at udelukke produktkategorier, der naturligt passer ind i din virksomhed, men som du ikke sælger endnu.

I stedet for at skrive ”tøj og sko”, kunne du f.eks. skrive ”tøj, sko, accessories og andre moderelaterede varer”, og derved udvide produktkategorierne. Det vigtige er, at du forventningsafstemmer med modtageren, der udfra teksten skal kunne regne ud, hvad der vil blive markedsført.

Læs også: Den nye spamvejledning i ni punkter

Hvad nu hvis jeg også vil sende SMS’er med markedsføring?

Husk, at du skal have et eksplicit samtykke til hver enkelt kommunikationsform. Hvis du har et samtykke til emails, dækker det ikke SMS’er. Du skal altså fremhæve, at du også vil have samtykke til at sende markedsføring per SMS. En af de største spambøder der er givet i Danmark, blev blandt andet givet, fordi en virksomhed anvendte et samtykke til emailmarkedsføring til også at sende SMS-markedsføring. Det kostede 800.000 kr.

Har du andre juridiske spørgsmål?

Som medlem af DI Handel kan du få gratis juridisk vejledning inden for bl.a. e-handel og markedsføring. Læs mere om vores helpdesk og få svar på dine spørgsmål lige her: Helpdesk for juridisk vejledning

Skrevet af:

Advokat og Partner v/ Integra Advokater Heidi Højmark Helveg

Relateret