Få fire SEO tips, der kan øge din websites synlighed på Google allerede i dag.

03.07.19 DI Handel Nyheder

Fire tips til SEO-optimering

Hvad skal der til for at få søgemaskinerne til at sende kunderne til dit website i stedet for til konkurrenternes? Få fire SEO tips, der kan øge din websites synlighed på Google allerede i dag.

1. Ranker du på de rigtige ord?

Nu er et godt tidspunkt at finde ud af, hvilke keywords der skal arbejdes med, eller hvilket content der skal skabes eller forbedres. Vi har samlet nogen SEO tips, så du nemt kan SEO optimere. 

Google Search Console er den bedste kilde til at finde ord og fraser, som allerede fungerer godt på jeres website, uden I er opmærksomme på det – og hvor der kan ligge et kæmpe potentiale, hvis I arbejder bevidst med ordet. Et eksempel herunder er fra et forsikringsselskabs website, hvor siden om indboforsikring har en meget høj CTR (3. kolonne), i forhold til en relativt lav gennemsnitlig position (4. kolonne). Der er altså noget, der fungerer godt på denne side.

Når vi ser på, hvilke ord denne side bliver fundet på, kan vi se, at siden får besøg fra folk, der har søgt på bl.a. indbrudsforsikring og husstandsforsikring. Det er to ord, som slet ikke bruges på siden i dag.

Søger man på indbrudsforsikring, er det kun sider om indboforsikring, der kommer frem i Google – og en klassisk indboforsikring dækker også ved indbrud. Men det er tilsyneladende et ord, som ikke bruges meget i branchen, selvom mange mennesker søger på det. Her er altså en oplagt mulighed for at arbejde med et ord, hvor konkurrencen er lav, men potentialet er stort.

Så besøg Google Search Console og se, hvilke ord der giver jer trafik, hvis du vil finde lavthængende frugter i form af gode keywords, som jeres besøgende allerede anvender, men som I måske slet ikke er opmærksomme på.

Læs og tilmeld dig: Hands-on lynkursus i SEO

2. Hvad søger brugerne?

En af de bedste, men mest oversete kilder til relevante og ikke mindst konverterende keywords ligger ofte lige for næsen af os. Hvis man har en intern søgefunktion på ens website, kan man opsamle data i Google Analytics om, hvilke termer der rent faktisk bliver søgt på internt på sitet. Selve opsætningen er ret simpel og kan oftest klares uden, der skal lave tekniske ændringer på sitet.

En mellemstor webshop kan sagtens have over 100.000 søgninger i løbet af et par måneder. Disse søgninger giver et unikt indblik i, hvad dine kunder efterspørger.

Læs også: De tre største fejl du kan lave i Google Analytics

3. Hvordan ser du ud i søgeresultatet?

Du ved nok, hvordan dine vigtigste sider ser ud på Google, men har du overblik over hele dit site? Et simpelt tjek af, hvordan de besøgende ser dit site i søgeresultatet, kan laves ved at søge på ”site:ditdomæne.dk” i Google.

Dette viser alle sider Google kender fra dit site. Det første du bør tjekke, er antallet af indekserede sider. Stemmer det nogenlunde overens med din egen opfattelse af, hvor mange sider der er publiceret?

Ser titler og beskrivelser ordentlige ud – og indeholder de de keywords, du gerne vil ranke på? I de skrevet på en måde, der giver potentielle besøgende lyst til at klikke på dem? I nedenstående eksempel hedder det næstsidste søgeresultat blot ”E-handel – Dansk Industri”. Det vil være oplagt at flette nogle flere keywords ind her. I det sidste resultat bliver metabeskrivelsen klippet af, inden det bliver rigtig interessant, hvilket betyder at siden får færre kliks, end den kunne have fået.

4. Hvilket indhold skal du skrive?

Det gratis værktøj Übersuggest (ubersuggest.com) er netop blevet opdateret med en funktion, der kan give forslag til relevant indhold til dit website. Du fodrer blot søgefunktionen med et emne, og så finder værktøjet de artikler i Danmark inden for emnet, der har fået flest links fra eksterne websites, samt links og delinger på sociale medier.

Det giver et unikt indblik i, hvilke typer indhold der performer godt for dine konkurrenter og andre kilder – emner, der sandsynligvis også kunne performe godt på jeres website.

Læs og tilmeld dig:  Hands-on lynkursus i SEO

Vil du lære mere?

Kom på kursus hos Dansk Industri den 19. september og bliv opdateret på SEO optimering, når vi i samarbejde med konsulentbureauet IIH Nordic holder kurset ”Lær SEO af de bedste”, hvor du får en masse SEO tips og gode råd til SEO optimering. Du kan læse mere om kurset og tilmelde dig her

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret