Næsten 400 virksomheder har allerede fået hjælp fra SMV:Digital til digitalisering.

23.09.19 DI Handel Nyheder

DI: Stor efterspørgsel på støtte til e-handel

Danske SMV'ere har siden efteråret 2018 fået 36 mio. kr. i støtte til at få sat skub i blandt andet e-handel. Det er sket gennem programmet SMV:Digital, som regeringen startede sidste år for at hjælpe de små og mellemstore virksomheder med digitalisering. Næsten 400 virksomheder har allerede fået hjælp, og nu åbner en ny pulje, og ifølge DI viser den store efterspørgsel, at puljen rammer lige ned i SMV’ernes behov.

- Pengene er nærmest blevet revet væk – og det er ikke en no-brainer, fordi virksomheden skal selv spytte ligeså mange penge i projekterne, som de får i støtte. Det er rigtig positivt, fordi der er behov for at mange flere kommer i gang med e-handel og ikke mindst eksport via e-handel, siger branchedirektør i DI Handel, Sidsel Dyrholm Holst.

De mindre og mellemstore virksomheder halter bagefter, når det kommer til e-handel. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik. Mens ca. 25 pct. af de mindste virksomheder tilbyder deres kunder at handle via nettet, er det knap 50 pct. af virksomhederne med over 250 ansatte, der udnytter den salgskanal.

- Tallene taler deres tydelige sprog og mange SMV’er har set skriften på væggen; mere handel rykker over på nettet, og der er gevinster at hente, hvis flere af virksomhedens processer digitaliseres. Men derfra og så til at vide, hvor man skal lægge kræfterne for at få størst mulig effekt, er der et stykke vej. Derfor støtter vi varmt initiativet SMV:Digital, der hjælper flere i gang, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Igennem SMV:Digital kan mindre og mellemstore virksomheder søge tilskud til køb af privat rådgivning. F.eks. kan en virksomhed søge til et projekt om at vælge det rette system til deres e-handel, eller til at få integreret webshoppen med andre systemer. Andre projekter kunne være bedre brug af data eller hjælp til digital markedsføring. Rådgivning er individuel og skræddersyet den enkelte virksomheds behov, og de foreløbige erfaringer er gode.

- Tilbagemeldingerne fra virksomhederne er meget positive. Særligt sætter de pris på, at rådgivningen er skræddersyet til deres behov. Der kan være tale om store investeringer for mindre virksomheder, og derfor betyder det meget for dem at have en ekstern sparringspartner, der kan stille de rigtige spørgsmål og som tager udgangspunkt i deres virksomhed, siger Sidsel Dyrholm Holst.

Tilskudspuljen er åben og udmøntes efter først-til-mølle-princippet.

Læs mere om SMV:Digital og om en virksomheds erfaringer her

Om SMV:Digital

SMV:Digital er et program, hvor mindre og mellemstore virksomheder kan få hjælp til digital omstilling af virksomheden. Der er to muligheder for at få tilskud til privat rådgivning om e-handel og digitalisering.

  • En voucher på 25.000 kr. i kombination med workshop målrettet virksomheder med mellem 2-20 ansatte.
  • En voucher på 100.000 kr. for virksomheder med mellem 3-249 ansatte.

Der er krav om medfinansiering fra virksomheden, som kan ydes i timer.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret