Autenticitet og produktsikkerhed er de områder, hvor blockchainteknologien for nuværende oftest benyttes.

30.09.20 DI Handel Nyheder

Blockchain kan bekæmpe handel med falske produkter

Kopivarer fra kendte mærker, forfalsket medicin og snyd med data om fødevarer er et stigende problem, og i dag verdens største kriminelle ”virksomhed”. Blockchainteknologi kan være løsningen.

Handel med falske produkter er et stigende problem og er i dag verdens største kriminelle ”virksomhed” med en estimeret årlig salgsindtægt på USD 1,7 mia. ”Branchen” er i stor vækst, og det påvirker jobbene på det hvide marked. Det estimeres, at branchen i 2022 vil være vokset med 65 procent og have kostet 5,2 millioner job.

Interesserne hos de dominerende onlinemarkedspladser som Amazon og eBay er sjældent afstemt med brandejere, og disse platforme giver handlende med kopivarer en nem måde at distribuere de falske varer på. Sidste år valgte Nike at fjerne deres produkter fra Amazons platform, da man fra Amazons side ikke havde gjort noget for at stoppe salget af falske Nike-produkter.

Det er ikke kun kopier af forbrugsvarer fra kendte mærker, der handles med. INTERPOL har estimeret, at der årligt dør omkring 1 million mennesker på grund af forfalsket medicin. I gennemsnit er 50 procent af den medicin, der sælges gennem ikkeanerkendte hjemmesider, forfalsket, mens dette gælder 30 procent af al medicin, der sælges i udviklingslande.

Dertil er fødevaresikkerhed en udfordring i flere lande, hvor forbrugerne eksempelvis ikke kan stole på labels vedrørende sidste salgsdato, da disse kan være blevet manipulerede.

Læs også: Der er blæst til kamp mod farlige produkter på nettet

Blockchainteknologien kan sikre autenticitet og produktsikkerhed

”Blockchain er en ideel teknologi til at løse problemerne med falske varer og snyd med data omkring fødevarer. Sammen med QR-koder eller aktive BLE-tags kan der skabes en såkaldt ”digital tvilling” på blockchainen”, siger chefkonsulent i DI Handel Kim Bruno-Lindby.

En digital tvilling er en digital kopi af en fysisk enhed, der kan lagre data om en vares fremstillingsdato, varens herkomst, hvordan varen er transporteret, om varen er solgt mv. Hvert produkt – eller batch (afhængigt af behovet) – bliver serialiseret, så produktet nemt kan identificeres og verificeres.

I projektet Blockchain i Business & Dansk Design har han i samarbejde med Lifestyle & Design Cluster, Copenhagen Business School og Industriens Fond arbejdet mod en større indsigt i kommercielt brug af blockchainteknologi i danske handelsvirksomheder.

Læs også: Nyt projekt skal styrke brugen af blockchain til bæredygtige forretningsmodeller

Mange virksomheder er allerede i gang

Autenticitet og produktsikkerhed er de områder, hvor blockchainteknologien for nuværende oftest benyttes. Blandt andet har Walmart og Carrefour begge tilsluttet sig IBM’s Food Trust-platform. I dag er det muligt for forbrugere at spore og følge udvalgte fødevarer, såsom salat og spinat, men begge kæder arbejder på at udvide sortimentet af varer på platformen.

LVMH (konglomeratet bestående af Louis Vuitton, Moët m.fl.) har i samarbejde med Microsoft lanceret en blockchainplatform, der har til formål at bekæmpe kopivarer ved at verificere produkters ægthed og historie. I første omgang lanceres platformen for Louis Vuitton-produkter og Christian Dior-parfumer.

I Danmark er Danish Crown i samarbejde med Deloitte ved at implementere en blockchainløsning, der gør det muligt for kinesiske forbrugere at verificere, at kødprodukter stammer fra Danmark og er produceret på det angivne tidspunkt.

Startups som Skuchain og Provenance er blandt de mest dominerende løsninger med hensyn til forøgelse af transparens i forsyningskæder og verificering af produktoprindelse.

”Ovenstående eksempler er blot et udvalg af de mange projekter, der er offentliggjort. Både etablerede virksomheder og startups arbejder på at udvikle blockchainbaserede løsninger, der skal øge fødevaresikkerheden samt bekæmpe salg af falsk medicin og kopivarer”, slutter Kim Bruno-Lindby.

Læs også: Produktgaranti kan håndteres smartere

Vil du vide mere?

På vores seminarer henholdsvis den 21. og 22. oktober i København og Aarhus får du en kort introduktion til selve blockchainteknologien, og de muligheder den kan give. Derudover, vil du blive præsenteret for nogle handelsspecifikke use cases. Du kan blandt andet høre om Wehlers, som vil dele ud af deres erfaringer. 

Det er gratis at deltage.

Tilmeld dig her: Blockchainteknologiens potentiale i handelsbranchen – nu og i fremtiden

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret