Ved årsskiftet overgik Caterpillar-agenturet i Danmark fra den hollandske koncern Pon Equipment til tyske Zeppelin.

20.11.20 DI Handel Nyheder

Rebranding er fornyelse

I starten af året skiftede Caterpillar-agenturet i Danmark ejere fra Pon Equipment til Zeppelin. En transformation, der krævede rebranding, men også gav plads til fornyelse. Læs om agenturets vigtigste læringspunkter.

Ved årsskiftet overgik Caterpillar-agenturet i Danmark fra den hollandske koncern Pon Equipment til tyske Zeppelin. I skiftet lå en omfattende opgave i rebranding – da den gamle identitet fremgik af alt materiale fra virksomheden:

”Det vi gjorde var i virkeligheden meget lavpraktisk. Vi måtte vende hver én sten, for at identificere, hvad vi havde af materiale, der skulle rebrandes”, fortæller marketingkoordinator i Zeppelin Danmark A/S Lars R. Poulsen.

Rebranding er i virkeligheden meget lavpraktisk. Marketingkoordinator i Zeppelin Danmark A/S Lars R. Poulsen

”I princippet skulle alt være klar den 01. januar 2020, men vi var allerede i gang med at gøre klar til navneændringen længe før. Jeg lavede et arbejdsdokument, som alle i organisationen kunne tilgå. Her kunne de notere, hver gang de stødte på noget med det gamle navn. Listen blev meget lang, og vi endte med over 100 emner, som skulle have et andet udtryk.”

”Der gik sport i det. Alle medarbejdere var engageret i arbejdet. Det blev næsten et detektivarbejde at finde alle afkroge. Det blev en fælles opgave, som vi nu i fællesskab kan kigge tilbage på.”

Læs også: Digital Marketing – en hybrid konference

En revurdering af markedsføringsmaterialet

Ifølge Lars R. Poulsen var rebrandingen en kærkommen lejlighed, til at overveje, hvilket markedsføringsmateriale, der bragte reel værdi for kunden:

”Det var en god anledning til at få ’ryddet op’, og genovervejet, hvilke materialer, der virker og ikke virker. Vi fik jo kigget i alle afkroge – skilte, klistermærker, flag, brevpapir, brochurer, kataloger, foldere osv.”  

”Når man er tvunget til at forandre, så kan man afprøve sine gamle antagelser og starte på en frisk. Man har muligheden for at spørge sig selv, om det man gør, er noget, der bibringer værdi for kunden eller det ’bare’ er driften, der har taget over. Dagligdag kan hurtigt ’bare’ blive netop dagligdag.”

Da Pon Equipment skiftede til Zeppelin, revurderede Lars og hans kolleger bl.a. den pakke, deres nye kunder får, når de køber en maskine. En pakke, der traditionelt set bl.a. har indeholdt en sikkerhedsvest, hjelm, værktøjskasse mv.:

”Noget af det var simpelthen ikke relevant for kunden at udlevere mere, så den er blevet omdefineret.”

Læs også: Fire virksomheder betaler bøde for at sende spam e-mails til deres kunder

Branding i anden række

For nu Zeppelin var det ikke kun navnet, der ændrede sig, men også ejerne. Rebrandingen var vigtig at få på plads, men det var mindst lige så vigtigt – og måske endda vigtigere – at holde forretningen kørende:

”Driften af forretningen er bare vigtigere end et skilt. Vi har derfor først og fremmest haft fokus på de interne rammer, og den interne kultur, før vi gik ud eksternt. Det er en ny kultur, nye værdier og ny ledelse, og det skal vi internt være klædt på til at honorere. Rebranding via fx annoncekampagner kommer derfor først i 2021, så det er en ongoing proces”, slutter Lars R. Poulsen.

Læs også: Fremtidens detailhandel: Den "nye" butik

Lars’ 4 vigtigste lærings-punkter

1. Optimer jeres markedsføringsmateriale undervejs og genovervej deres rolle.

2. Gør det til et fælles projekt i virksomheden.

3. Succesen af rebrandingen står og falder ikke på skæringsdatoen, så tag det roligt. Kunder og stakeholders har stor forståelse for at det tager tid.

4. Driften er vigtigere end rebranding – det er vigtigere at have forretningen kørende end at have et skilt på plads. 

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Relateret