Hvordan du agerer online under coronakrisen kan få betydning for dit brand i tiden efter krisen på både godt og ondt – og derfor skal du handle nu!

31.03.20 DI Handel Nyheder

8 onlinetiltag: Sådan kommer du godt igennem coronakrisen

Den kommende tid kalder på fokus, indsigt og handling, hvis du vil komme styrket ud af coronakrisen. Det afgørende bliver, hvordan du griber din online tilstedeværelse an.

Hvordan du agerer online under coronakrisen kan få betydning for dit brand i tiden efter krisen på både godt og ondt – og derfor skal du handle nu!

For coronakrisen stopper igen, og den stopper lige så brat, som den startede. Det er derfor vigtigt at have fokus på jeres online tilstedeværelse, og hvor I får de bedste konverteringer og skaber de bedste kontaktpunkter lige nu, og hvordan I vil fastholde disse, når det hele lukker op igen. For når det lukker op igen, er det til en helt anden verden - en verden hvor e-handel er modnet markant. Vi ser mange eksempler på shops, hvor omsætningen ligger på indeks 200 og 300 i disse uger. Udelukkende fordi shops har formået at gribe den “nære” trafik, som relaterer sig til medier, vi alle benytter, når vi er hjemme og skal udnytte tiden. Flere oplever nye kundegrupper, hvis krav til deres brands online tilstedeværelse er anderledes og mere online fokuseret - grib den mulighed og høst frugterne.

Det er derfor vigtigere end før at investere i din online tilstedeværelse nu. Markedet lukker op igen, og de data, som du kan indsamle her og nu via nære medier som Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, nyhedsmails etc., kan du bruge senere. Og du kan bruge disse langt mere kraft- og indsigtsfuldt og i samspil med andre kanaler.

8 tiltag

Her kommer 8 tiltag, som du bør kigge nærmere ind i ift. din webshop, og som vi ved vil give dig mere og bedre omsætning:

1. Betalt annoncering: Fanger din betalte annoncering andet end blot jeres brand? De fleste virksomheder er ikke klar over, at de faktisk kun kører annoncering på brand. Og endnu flere er ikke klar over, hvad ROAS er på deres konverteringer.

2. Jeres data: Ved du, hvem jeres kunder er? Tjek Google Analytics- og Facebookdata for at udfærdige en profil af jeres kunder, er der muligheder for bedre at ramme eks. lokale besøgende med annoncering eller social?

3. Trafikken til shoppen: Tjek konverteringsraten på jeres trafik. Noget trafik er nemlig bedre og mere rentabel end andet. Det er ikke al trafik, der er lige ønskværdig at få ind. Kig derfor ind i bedre målretning for din betalte annoncering, mindre geografisk område osv.

4. Er der potentiale for mere trafik fra nogle kanaler?

Organisk trafik (SEO) kan ofte styrkes over tid ved en indsats på div. betalte kanaler - og betalt trafik kan nyde godt af gode organiske placeringer.

5. Tjek på attribueringen?

Ikke al trafik genererer konverteringer på første besøg, nye kunder har typisk mellem 4-6 besøg inden de køber.

6. Kender I jeres kunders demografi og geografi?

Tjek Google Analytics- og Facebookdata for at lave en profil af jeres kunder. Er der muligheder for bedre at ramme eks. lokale besøgende med annoncering eller social?

7. Google My Business: Forstår I at udnytte de footprint data, som er tilgængelige via Google My Business eller GMB, som det populært også hedder på dansk? De data, som kan bruges og hentes ud af en ordentligt optimeret og opsat GMB konto, kan give dig, der har retailbutikker viden om, hvilke besøgende i butikken, der har været eksponeret for annoncering fra dig, og som har været forbi din onlineshop. Ret smart og brugbart i din profilering af datasæt ift. Dine kundegrubbe - både on- og offline.

8. ROAS (Return On Ad Spend) vs. ROI (Return On Investment) vs. omsætning her og nu

Med en virkelighed hvor mange er afhængige af online omsætning, kan det give mening at overveje, om jeres budstrategi er den rigtige - overvej om det er vigtigere lige nu at få omsætning frem for at fokusere på ROAS eller ROI?

Når det er sagt, så er det med coronakrisen et faktum, at sande digital virksomheder er bedre rustet til at håndtere og udnytte en krise som denne. Hvorfor? Fordi de er mere vant til volatile og omskiftelige markedsforhold. Når du som virksomhed er født ud af og på nettet, som Google, Amazon, Miinto, Zalando eller ASOS, er du vant til netværkseffekter (deraf ordet ’computervirus’), og at spillepladen er global, eller i hvert fald større end hvad et klassisk retailed kan favne. De er vant til pludselige ændringer, der fundamentalt ændrer spillereglerne. Og de er vant til at handle, tage risici i stedet for at gå i flyverskjul, som nogle mener, er den rette løsning i denne periode.

Min opfordring her er derfor, lad være med at vente med at reagere til det hele er ovre. For så bliver du kørt over af dem, der ikke sad på deres hænder, under krisen. Og som har gjort sig nogle af de ovenstående 8 overvejelser. Omskriv din strategi nu, grib nuet og invester i din online tilstedeværelse - for fremtiden og dit brands skyld.

Hold dig opdateret

Modtag DI Handels nyhedsbrev og få relevante nyheder, analyser og events inden for salg, marketing, kundeservice og e-handel direkte i din mailboks hver uge.

Tilmeld dig nyhedsbrevet her

Skrevet af:

Martin Jagd Graeser, CEO & Founding Partner hos Kvantum Copenhagen

Relateret