Vi opdaterer vores systemer i løbet af weekenden. Du kan derfor opleve af nogle funktioner ikke virker.

DI Service Nyheder

Ringe vilkår for kvalitetskonkurrence i hjemmeplejen

De private leverandørers markedsandel på hjemmeplejeområdet har siden 2014 stået i stampe, og det kommunale de facto monopol består fortsat. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Og det bør bekymre alle, der ønsker den bedst mulige hjemmepleje.

En højere privat markedsandel er ikke et mål i sig selv, men det nuværende niveau er et symptom på den daglige favorisering af de kommunale hjemmeplejeenheder. Når de private konkurrenter er fraværende eller kun har begrænsede markedsandele, forsvinder en stor del af presset for hele tiden at udvikle nye og bedre løsninger og service til de ældre. Presset skabes nemlig i høj grad af konkurrencen om at levere den bedst mulige service til borgeren. Det er det, der holder os på tæerne.

For de ældre betyder manglen på konkurrence dårligere service og begrænset udvikling af gode og individuelt tilpassede løsninger. Det bør derfor være en fælles ambition at skabe rammer, der understøtter en udvikling af kvalitet og service samt fair og lige muligheder for leverandørerne til at tilbyde den bedst mulige hjemmepleje.

Det kommunale monopol opretholdes af uhensigtsmæssig regulering. Helt konkret:

  • Manglende gennemsigtighed i kommunernes takstberegninger.
  • Priskonkurrence hvor de kommunale hjemmepleje-enheder friholdes fra deltagelse.
  • Puljemidler som dirigeres uden om de private leverandører.
  • Manglende kendskab til det frie valg blandt visiterede borgere og deres pårørende.
  • Kommuner med mange forskellige kasketter og tvivlsom uvildighed, hvor de både fastsætter  serviceniveau, godkender den private hjemmepleje, visiterer de ældre til hjemmepleje, betaler den private leverandør og ikke mindst tilsyn med den private konkurrent.

Vi ved, at vi danskere bakker op om det frie valg, og vi ved, at kommunerne er presset på at imødekomme borgernes forventninger om en stadig bedre og mere skræddersyet service. Derfor er det også paradoksalt, at de kommunale systemer lukker sig om sig selv i stedet for at være åbne for at understøtte et velfungerende frit valg og sammenhæng i plejen. Hvis vi virkelig mener, at borgerne skal sættes først, må vi altså tage skeen i den anden hånd og få kommunalbestyrelserne på banen.

DI Service og brancheorganisationen Dansk Sundhed og Velfærd er i god dialog med kommunerne, og ambitionen er at finde fælles løsninger på et endnu bedre offentlig-privat samarbejde på velfærds- og sundhedsområdet.

Skrevet af:

Jakob Scharff