De tre direktører i Svanerent. Fra venstre: Dan Bjerregaard, Jesper Lauritsen og Henrik Andersen

28.05.21 DI Service Nyheder

Produktudvidelse og en styrket SoMe indsats har båret Svanerent elegant gennem coronaåret

Danmark nåede knap nok at lukke ned før Svanerent så potentialet i at importere touchfrie dispensere samt et high-level desinfektionsmiddel. På de sociale medier fik produkterne stor opmærksomhed fra eksisterende og nye kunder. Fra da af har omsætningen ikke stået stille.

Vi handlede hurtigt, tog en risiko og ramte plet

Dan Bjerregaard er en af tre direktører i Svanerent, og han beskriver sig selv som virksomhedens dampbarn, der altid kommer med nye forretningsideer. Den rolle levede han for alvor op til, da corona gjorde sit indtog. Før de to andre direktører havde set sig om, var store mængder af desinfektionsmidlet Life-Clean samt touchfrie dispensere importeret og klar til videresalg. Derudover var den lokale smed sat i værk med produktion af stålstandere til dispenserne.

Virksomhedens anden direktør Henrik Andersen måtte bide sin skepsis i sig, da han så værdien i  at turde løbe en risiko i en usikker tid:

Vi kunne pludselig tilbyde en vare, som ingen andre kunne levere på det tidspunkt, hvilket skabte stor omtale og øget omsætning. Vi handlede hurtigt, tog en risiko og ramte plet. Desuden har corona bekræftet os i, at det giver mening at være en leverandør, som kan tilbyde kunden en bred pallette af ydelser Henrik Andersen , direktør i Svanerent

Svanerent indså altså hurtigt, hvordan de kunne imødekomme kundernes efterspørgsel efter nye coronarelaterede ydelser. Men at tilføje nye ydelser til porteføljen er egentlig en fast del af Svanerents virksomhedsstrategi. De seneste fem år har de nemlig tilføjet en til to nye ydelser hvert år, hvorfor porteføljen nu, udover de klassiske rengøringsydelser, også byder på f.eks. vinduespolering samt måtte- og planteservice.

Fra 0-100 på de sociale medier

Før corona var Svanerent stort set ikke eksisterende på de sociale medier, men produktudvidelsen krævede markedsføring og opmærksomhed. Til Henrik Andersens store overraskelse fik deres reklamevideo for desinfektionsmidlet Life-Clean over 20.000 visninger:

Da vi skulle booste vores nye produkter, måtte vi ty til de sociale medier, som vi hidtil ikke havde prioriteret. Det viste sig at være en rigtig god vej, som vi nu ligger en stor indsats i at blive skarpere på Henrik Andersen

En øget tilstedeværelse på de sociale medier skulle altså vise sig at åbne mange døre, da eksisterende kunder købte stort ind af  de nye ydelser samtidig med at nye kunder kom til.

I dag deler Svanerent i snit et opslag om ugen og kommunikationsstrategien for de næste 12 måneder er lagt. Dertil kommer ansættelsen af en ny administrativ medarbejder i flexjob, som især skal varetage indsatsen på de sociale medier.

Vi er blevet bekræftet i, at vi kan lykkes

For Svanerent har året ikke kun budt på produktudvidelse, men også flytning til et nyt kontordomicil og implementering af et digitalt bogholderi. Alt i alt har virksomheden haft mange bolde i luftet og haft succes med det. Dan Bjerregaard fremhæver evnen til at kunne omstille sig, som den væsentligste grund til at virksomheden er lykkedes med deres mange nye tiltag:

Som midtjyde hader jeg det her ord, men vi har været ekstremt agile. Desværre beskriver det ord ret godt, hvordan vi i en omskiftelig og usikker tid har lykkedes med at omstille os og have mange bolde i luften Dan Bjerregaard, direktør i Svanerent

Henrik Andersen markerer dog, hvordan omstillingen aldrig må ske på bekostning virksomhedens tre værdier om at være ordentlige, ansvarlige og nærværende. I et år med corona har værdierne nemlig været under pres og svære at efterleve. For hvordan er man nærværende over for kunder, når landet er totalt nedlukket? Og hvordan leverer man en ansvarlig og ordnelig rengøringsydelse, når medarbejde pludselig har måttet skifte arbejdsplads på grund af lokale nedlukninger og isolationskrav? I ønsket om aldrig at vige for de tre værdier, har direktørerne måtte planlægge dag til dag, om end det har kostet meget tid og energi, fortæller Henrik Andersen:

"Til trods for de mange udfordringer, er vi kun blevet bekræftet i, at vi er på rette vej. Vi vil gerne være ordentlige, en lokal og nærværende leverandør, som kunderne kan være trygge ved. Netop det har vi set at mange kunder efterspørger, og i en svær tid står vores værdier kun stærkere frem"

Mod alle corona odds så vækstede Svanerent også i 2020 - med 41 procent. Væksten har primært rod i mersalg til eksisterende kunder. Men de sidste mange år er der støt kommet nye kunder til, og coronaåret har ikke været en undtagelse. Dan Bjerregaard kan derfor med ro i sindet byde fremtiden velkommen:

Det giver en ro at vide, at vi kan vækste selv i en hård tid. Vores maskine er i gear og vi kører på. Derfor skal vi ikke starte fra 0 når Danmark bliver normalt igen Dan Bjerregaard

Relateret indhold