09.01.19 DI Business Blog

Blog: 2019 - et (lidt for) spændende år for fødevarebranchen?

Dansk føde- og drikkevareeksport til Storbritannien udgør cirka 20 procent af den samlede danske vareeksport til landet. Det er derfor afgørende for store dele af branchen, hvordan Brexit lander, blogger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.

”En verden i opbrud – hvor efterlader det Danmark?”, spurgte statsministeren i sin nytårstale.

For fødevareerhvervet er det et relevant spørgsmål. Her eksporteres omkring 2/3 dele af produktionen til udlandet. I en global branche som fødevarebranchen kan man godt blive lidt bekymret, når man tænker på de konflikter og udfordringer, som præger verden omkring os. Det er noget, vi må forholde os til.

Vi nærmer os Brexit, men meget er stadig uvist. Bliver det et kaos, eller bare en udsættelse af usikkerheden den 29. marts? Vi ved det ikke, men må forberede os på at kunne håndtere forskellige scenarier. Fødevarebranchens samhandel med Storbritannien er stor. I 2017 lød føde- og drikkevareeksporten på 10,4 milliarder kroner og udgjorde cirka 20 procent af den samlede danske vareeksport til Storbritannien. Det er derfor afgørende for store dele af branchen, hvordan Brexit lander.

En anden usikkerhed handler om, at WTO-handelssystemet reelt kan bryde sammen i 2019 på grund af mangel på dommere. Bliver det en realitet, vil det være til stor skade for fødevarevirksomhederne. Det er afgørende, at der bliver fundet en løsning, så der også fremover kan afgøres globale handelstvister.

Læs også: Trump dumper WTO-dommere på stribe

Frihandel og færdigretter

Vi har også meget at glæde os til og over i 2019.

EU’s frihandelsaftale med Japan står til at træde i kraft 1. februar og udgør et stort potentiale for danske fødevare- og ingrediensvirksomheder. Det bliver langt lettere at eksportere varer til Japan, når toldbarrierer fjernes og procedurer bliver simplere. Det kan udnyttes i 2019.

Danskerne putter i stigende grad færdigretter og andre convenience-produkter i indkøbskurven. Det er her, væksten er, så der er gode muligheder for virksomheder, der kan udvide og udvikle deres forretningsområder.

Vi vil være klimaansvarlige, miljøvenlige og behandle dyr og vores omverden anstændigt. Det gælder også for vores fødevarer. Mad og drikke er ikke noget, der bare stiller vores sult eller slukker vores tørst. Det er noget, vi har holdninger til. Mad med mening ser dermed ud til at blive stadig vigtigere. Så også her vokser markedet yderligere.

Det samme gør dagsordenen for forebyggelse. Det giver store muligheder for fødevarevirksomhederne, der kan tilbyde løsninger hertil.

Læs også: Fremtidsforsker: ”Det har aldrig været nemmere at tjene penge på fødevarer”

Ny politik?

Når det kommer til den hjemlige politiske scene, byder 2019 på mange ubekendte. Hvem kommer til at føre pennen på fødevareområdet efter folketingsvalget? Og hvem kommer til at tage teten på det europæiske niveau i både parlament og kommission, som fastlægger rammerne for meget af vores hjemlige fødevarepolitik?

2019 har mange ubekendte – men spændende bliver det!

Læs også: Er din virksomhed klar til Brexit?

Leif Nielsen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3015
  • Mobil +45 2724 5638
  • E-mail leni@di.dk
Relateret