Mikkel Skriver Christensen (tv) startede som chaufførelev hos SPF-Danmark i starten af 2017. De sidste par dage har han været i oplæring hos den erfarne chauffør Kenneth Edvard Hansen.

SPF
30.01.18 DIB Nyheder

Nu er alle chaufførelever garanteret en læreplads

Transportens arbejdsgivere, ATL, vil fremover garantere elever på chaufføruddannelsens grundforløb lærepladser. Transportvirksomheden SPF er for nyligt begyndt at tage lærlinge ind.

Transportvirksomheden SPF har 160 lastbiler, der primært kører grise mellem landmænd og fra landmænd til slagterier i hele Danmark. Virksomheden har kun i mindre grad oplevet chaufførmangel, men i efteråret 2016 blev det alligevel besluttet at helgardere ved at begynde at tage lærlinge ind.

- Det skyldtes først og fremmest, at gennemsnitsalderen blandt vores chauffører er stedet markant i de seneste år, og nu ligger den på 53-54 år. Derfor besluttede vi, at vi gerne ville gå efter at få nogle unge medarbejdere ind i virksomheden, som både havde interesse for chaufførfaget og for at arbejde med dyr, og som vi selv kunne være med til at forme. Målet er, at de får lyst til at blive hos os og arbejde efterfølgende, fortæller Henrik Ringskær, som er leder af transport og logistik i SPF.

SPF har en meget decentral struktur, som gør, at chaufførerne arbejder ud fra bopæl og ofte skal de arbejde meget selvstændigt. Det betyder, at der er særlige udfordringer med at tage lærlinge ind, og derfor startede SPF forsigtigt op med bare en enkelt lærling i 2017. Men erfaringerne er så gode, at lærling nummer to nu er ansat, og vi arbejder målrettet på at tage flere ind i de kommende år, hvis de har interessen for vores branche.

Læs også: Mange flere virksomheder burde se lyset i it-lærlinge

Vi har i et par år kørt en kampagne for at få unge til at blive interesseret i jobbet som chauffør. Nu tager vi endnu et skridt og garanterer de unge en læreplads Lars William Wesch, direktør i ATL

Eleverne får nu en lærepladsgaranti

SPF er langt fra den eneste transportvirksomhed, som oplever en stigende gennemsnitsalder blandt chaufførerne. Mange steder i branchen oplever virksomhederne allerede nu knaphed på arbejdskraft. DI og 3F anslog i 2016, at der manglende omkring 2.500 chauffører – og det tal risikerer at stige til det tredobbelte i løbet af få år, fordi mange chauffører i dag nærmer sig pensionsalderen.

- Det er en alvorlig situation, som vi er tvunget til at gøre noget ved. Vi har i et par år kørt en kampagne for at få unge til at blive interesseret i jobbet som chauffør. Nu tager vi endnu et skridt og garanterer de unge en læreplads, siger Lars William Wesch, direktør i ATL – transportens arbejdsgivere.

Garantien gælder for alle elever på grundforløbet til chaufføruddannelsen, og den træder i kraft, hvis eleverne ikke selv er lykkedes med at skaffe en plads én måned før, at læretiden skal begynde.

- Vi stiller også et par krav mere, for at teste elevens engagement og fleksibilitet. Men lever man op til kravene, så får man også en læreplads hos en af de virksomheder, vi repræsenterer, fortæller Lars William Wesch.

Læs også: Mange forældre har et billede af industrien som et sted med røg, møg og ondt i ryggen

Større krav til fremtidens chauffører

Lige som i alle andre dele af samfundet, bliver der også i transportbranchen stillet stadig større krav til medarbejdernes kvalifikationer. Derfor er det vigtigt, at tilstrækkeligt mange gennemfører en egentlig chaufføruddannelse.

- I dag kan det at være chauffør være mange forskellige ting – og alt efter hvad du skal arbejde med, skal du have nogle særlige kompetencer. Det er langt fra altid nok med et stort kørekort. Så vi håber, at garantiordningen vil få mange flere uddannelsessøgende til at gå efter chaufføruddannelsen, siger Lars William Wesch.

Læs også: Brev i indbakken: Alle virksomheder får nu mål for lærlinge og elever

Fakta

- Unge, der har bestået første del af grunduddannelsen til chauffør, er garanteret en læreplads.
- Det er dog en betingelse, at den unge selv søger aktivt efter en læreplads. Eleven skal være motiveret til at blive godschauffør og parat til at flytte sig for at få et arbejde.
- ATL vil – evt. i samarbejde med andre partnere – etablere et beredskab, som kan træde i kraft, når der er brug for at skabe forbindelse mellem de unge og virksomhederne.
- ATL vil i første omgang kontakte til de 327 medlemmer af foreningen, der er godkendt til at tage lærlinge.
- ATL vil tage kontakt til den anden arbejdsgiverforening DTL-A i håb om, at lærepladsgarantien kan komme til at omfatte tæt på alle organiserede vognmandsvirksomheder i Danmark.

Lotte Malene Ruby
Skrevet af:

Lotte Malene Ruby

Lars William Wesch

Lars William Wesch

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4831
  • Mobil +45 4061 2007
  • E-mail lwh@di.dk

Relateret indhold