Presset på de danske motorveje er stødt stigende, og det går udover virksomhederne, der skal betale ekstra for de  forsinkede  leveringer.

Foto: Colourbox
05.07.18 DIB Nyheder

Danske Fragtmænd: Bilkøer koster vores kunder 20 mio. kr. om året

Trængte motorveje giver ulykker og køer, der forsinker leveringer og sender transportomkostninger i vejret, fortæller Danske Fragtmænd A/S.

Omkring 20 millioner kroner. Så meget vurderer transportvirksomheden Danske Fragtmænd A/S, at forsinkelser på de danske motorveje kostede kunderne mellem 2016-2017.

For i takt med, at trængslen på de danske veje er steget, skal lastbilchaufførerne bruge længere tid på leveringen, og det sender priserne på godstransport i vejret.

- Vi oplever oftere og oftere, at chaufførerne skal holde i kø i flere timer på motorvejene. Enten fordi trafikken hober sig op udenfor storbyerne, eller fordi vi venter på, der bliver ryddet op efter ulykker. Leveringerne bliver forsinket, og det er vores kunder, der betaler regningen, fortæller direktør i Danske Fragtmænd A/S, Peter B. Jepsen.

Danske Fragtmænd leverer gods til store danske virksomheder indenfor især pharma- og fødevareområdet, og direktøren tilføjer, at mange af deres kunder er store eksportvirksomheder.  

Læs også: Op til tre daglige trafikuheld koster virksomheder millioner 

Kritisk belastede motorveje frem mod 2030

Trængslen på de danske veje er steget markant de sidste ti år, og der er udsigt til, at det vil fortsætte. Det fremgår af rapporten ”Statsvejnettet 2018”, som Vejdirektoratet udsendte tirsdag med statistik over trafikken på vejene.

Trafikken er steget med op mod 40-45 procent på nogle af de værst belastede strækninger, fremgår det. Samtidig viser prognosen, at trafikken på E45 Østjyske Motorvej, E20 Fynske Motorvej samt flere af de store motorveje i hovedstadsområdet frem mod 2030 vil være ”kritisk belastede”.

Vejdirektoratet er opmærksomme på udviklingen, fortalte trafikdirektør Niels Tørsløv tirsdag til Ritzau. Han peger på, at udbygning af eksisterende veje og anlæg kan afhjælpe noget af problemet, men at man også kan kigge på andre og bedre metoder til at afvikle trafikken.

Læs også: Vi spilder 20 mia. kr. på trafikforsinkelser

DI: Bedre trafikstyring og mere kollektiv transport

Det er Michael Svane, branchedirektør for transport i Dansk Industri (DI), enig i.

Han foreslår blandt andet, at Vejdirektoratet aktivt kontrollerer lyssignaler på visse strækninger, der er forbundet til motorvejsnettet, når der er særligt meget trængsel eller ulykker på motorvejene. En modernisering af lyssignalerne vil skabe et bedre flow og kan gøres for omkring 100 mio. kroner, vurderer branchedirektøren.

Han påpeger samtidig, at man kan nedsætte presset på vejene, hvis man kan gøre det mere attraktivt at bruge offentlig transport og cykler. 

- Vi skal generelt sætte ind mange steder og styrke det samlede transportssystem for at komme problemet til livs, siger Michael Svane. 

Vejdirektoratet er i øjeblikket ved at gennemføre et pilotprojekt på Fyn, der skal udrede, om oprydningen efter motorvejsulykker effektiv nok, eller om det kan gøres hurtigere.

- Det er positivt, og jeg glæder mig til at høre resultatet af den undersøgelse, siger Michael Svane. 

Køerne på vejen koster årligt omkring 20 milliarder kroner, beregnede DI sidste år. 

- Det er dyrt at investere i infrastruktur, men det er dyrere ikke at få det gjort i tide, siger branchedirektøren.

Læs også: Forsinket motorvej i Midtjylland koster 7,5 mia. kr. 

Skrevet af: 
Oliver Fruergaard

Michael Svane

Michael Svane

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 4652
  • Mobil +45 4036 1348
  • E-mail misv@di.dk

Relateret indhold