Ejvind Jørgensen, udviklings- og økonomidirektør i cBrain A/S

Foto: Büro Jantzen
22.11.19 DIB Nyheder

Direktør Ejvind Jørgensen udfordrer Christiansborg: Gør digitale indkøb enklere

Hvad vil du som politiker gøre for at forhindre, at den offentlige indkøbsproces ikke dræber en dansk førerposition inden for digitalisering?

Sådan spørger Ejvind Jørgensen, udviklings- og økonomidirektør i cBrain A/S, Folketingets erhvervsordførere, hvor Tommy Ahlers (V) og Mona Juul (K) byder ind med svar. cBrain udvikler software, blandt andet til det offentlige, der gør det muligt at digitalisere forretningsgange og processer. Virksomheden har kontor i København, San Fransisco og Dubai og beskæftiger 120 ansatte.

Ejvind Jørgensen oplever, at både den offentlige indkøbsproces og dens omkostninger er løbet af sporet. Det gælder særligt ved digitalisering og it.

Hele processen fra analyse, klarlæggelse af behov, kravspecifikationer til udbuddet, udbudsmateriale, gennemførsel af selve udbuddet og endelige implementering er lang. Nogle gange så lang, at den valgte løsning kan være forældet, allerede når den bliver implementeret.

Direktøren mener derudover, at omkostningerne ved selve udbuddet, der nogle gange udgør mere end 50 procent af værdien af indkøbet, er alt for høje. Danmark klarer sig ifølge FN bedst i digitalisering, men det er ifølge Ejvind Jørgensen på trods af indkøbsprocessen og ikke på grund af den.

Læs også: Radioudbuddet er hverdag for danske virksomheder

TOMMY AHLERS

Erhvervsordfører, Venstre
– Digitaliseringen råber på juridisk nytænkning. Fodslæbende indkøbsprocesser i det offentlige må ikke blive en digital showstopper – hverken for staten eller de virksomheder, der leverer løsningerne. I valgkampen slog jeg på, at reglerne skal gøres mere fleksible, så mindre virksomheder også får bedre mulighed for at byde på de digitale udbud. Kun dermed kan Danmark bibeholde den digitale førertrøje.

MONA JUUL

Erhvervsordfører, Det Konservative Folkeparti
– Jeg kender desværre alt for godt til bøvlet og de høje transaktionsomkostninger og tænker, der skal sættes ind på flere fronter. Især vil jeg fremme uddannelse inden for offentligt indkøb. Får indkøberne øgede kompetencer, vil det have en umiddelbar positiv afsmittende effekt på tilrettelæggelsen af indkøbsprocessen – og det vil i sidste ende betyde bedre og mere interessante tilbud.

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Jonatan Steengaard
Skrevet af:

Jonatan Steengaard

Christian Hannibal

Christian Hannibal

Digitaliseringspolitisk chef

Relateret indhold