11.10.19 DIB Nyheder

Øget salg af benzinbiler øger CO2-udledningen

Nye tal: Udledningen af CO2 fra nyregistrerede fossildrevne biler steg fra foråret 2018 til samme periode 2019. Stigning i salget af benzinbiler har skylden.

Nye tal fra Danmarks Statistik fortæller, at nyregistrerede benzin- og dieselbiler var mere 1,3 procent mere energieffektive i foråret 2019 end i foråret 2018. Men på grund af fremgang i andelen af benzinbiler steg CO2-udledningen i samme periode med 5,6 procent.

- Danskerne købte i første halvår lidt flere benzinbiler på bekostning af dieselbiler – det har i år betydet stigning i udledning af CO2 i de nyregistrerede fossildrevne biler. En del af forklaringen skal findes i den megen omtale i medierne af ældre dieselbilers negative miljøegenskaber, men her er det vigtigt at skelne mellem gamle og nye dieselbiler. Benzinbiler udleder nu engang mere CO2 end sammenlignelige dieselbiler. Og det ser vi nu i tallene, siger direktør for Bilbranchen i DI Thomas Møller Sørensen, der pointerer, at heller ikke nye dieselbiler, men kun nul- og lavemmisionsbiler virkelig kan reducere CO2-udledningen fremover.

- Den mest effektive måde at nedbringe den samlede CO2-udledning fra nye biler er ved at øge andelen at nul- og lavemissionsbiler – el-, brint- og pluginhybridbiler. Her skal vi på den korte bane have sikret, at de grønne biler ikke stiger i pris i de kommende år. På den længere bane handler det om at indrette de danske bilafgifter, så de belønner bilernes miljø- og klimaegenskaber, siger Thomas Møller Sørensen.

Læs også: Her er fremtidens afgifter til fremtidens biler

Hold dig opdateret

Modtag nyhedsbrevet DI Business med relevante nyheder fra erhvervslivet, politiske analyser og nøgletal samt invitationer til arrangementer, kurser og netværk med relation til erhvervslivet.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Thomas Møller Sørensen

Thomas Møller Sørensen

Branchedirektør

  • Direkte +45 3377 3383
  • Mobil +45 2684 3014
  • E-mail tms@di.dk

Relateret indhold